Voeropname
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Voeropname
Logisch. Ik kon pas laat inwinteren omdat ik dit volk nog maar net heb en ook nog een varroabehandeling moest doen. Er moet nog 4 kg bij. Gewoon geduld hebben, of heb ik een probleem?
-
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Half september moet je uiterlijk klaar zijn met wintersuiker invoeren.
Langzaam invoeren is veel beter om het broed niet te verstoren dan kunnen ze het rustig omzetten tot invertsuiker en goed verzegelen.
Dus al beginnen als de laatste honingoogst binnen is.
Dan krijg je de mooiste wintervolken.
Dirk
Half september moet je uiterlijk klaar zijn met wintersuiker invoeren.
Langzaam invoeren is veel beter om het broed niet te verstoren dan kunnen ze het rustig omzetten tot invertsuiker en goed verzegelen.
Dus al beginnen als de laatste honingoogst binnen is.
Dan krijg je de mooiste wintervolken.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Santu,
Ik kan je nog volgende tip geven. Neem een grote HAK-pot. Sla in de metalen deksel met een klein spijkertje een paar gaten. Vul deze pot met suiker water en zet deze op de kop boven het voergat. Je zult zien dat de bijen dan weer meer voer gaan opnemen. Op die manier kun je tot eind oktober/begin november nog voeren.
Zelf zet ik die voerpot nog op twee latjes zodat de bijen goed bij de gaatjes in het deksel kunnen.
Groeten.....................
Gerard
Ik kan je nog volgende tip geven. Neem een grote HAK-pot. Sla in de metalen deksel met een klein spijkertje een paar gaten. Vul deze pot met suiker water en zet deze op de kop boven het voergat. Je zult zien dat de bijen dan weer meer voer gaan opnemen. Op die manier kun je tot eind oktober/begin november nog voeren.
Zelf zet ik die voerpot nog op twee latjes zodat de bijen goed bij de gaatjes in het deksel kunnen.
Groeten.....................
Gerard
- Albert Stoter
- Contacteer:
Helemaal als je ervoor zorgt dat de boel ook nog een beetje warm blijft. Zie ook de Imkerpedia-pagina 'Voeren met behulp van een jampotje'.Gerard Boswinkel schreef:Op die manier kun je tot eind oktober/begin november nog voeren.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Ik merk wel dat een aantal volken in de laatste weken veel broed hebben aangezet. Op de bodemplank een hele hoop knaagsel van was!
Naast de voerbakken die er nog op staan voelt het ook over de hele plank lekker warm aan.
Juist deze volken nemen (nog) veel sneller en meer voer op dan de andere die kennelijk veel minder broed te verzorgen hebben/hadden.
Hier in de buurt is ook veel te halen, zelfs gister kwamen er nog bijen met stuifmeel binnen!
Een extra dekentje over de voerbak kan ook nu geen kwaad!
Het blijft natuur: klimaat/bijen en bijen/ klimaat of bijen en het weer!
Groet,
Roel
Naast de voerbakken die er nog op staan voelt het ook over de hele plank lekker warm aan.
Juist deze volken nemen (nog) veel sneller en meer voer op dan de andere die kennelijk veel minder broed te verzorgen hebben/hadden.
Hier in de buurt is ook veel te halen, zelfs gister kwamen er nog bijen met stuifmeel binnen!
Een extra dekentje over de voerbak kan ook nu geen kwaad!
Het blijft natuur: klimaat/bijen en bijen/ klimaat of bijen en het weer!
Groet,
Roel