Sinds 14 dagen geen enkele activiteit in één van de 2 kasten.
De bijen in Kast 1 vliegen nog steeds en heeft momenteel zes raampjes bijen, ook veel varroa's op de lade, de behandeling van de varroa's gaat volgens het schema van mijn leraar.
Kast 2 begon met het feit dat de bijen die niet meer in de kast gingen 's avonds, maar bij de lichtpunten in de tuin blijven zitten.
Vervolgens nam ik op de varroalade geen signalen meer waar dat er nog bijen inzaten.
Beide kasten hebben een goed gewicht.
Zaterdag nam ik de gok en maakte de kast open. Tot mijn schrik zat er geen enkele levende bij meer in kast 2.
Leeg, verdwenen.
Volop voer, volop dood broed, maar geen levende bij meer te zien of te horen.
Voor een beginneling is dit wel even schrikken.
kast leeg
Moderator: Hans van der Post.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: kast leeg
Wat ontzettend sneu voor je, Robert! Laat je evenwel niet ontmoedigen. It ain't necesserely so. Na de winter opnieuw beginnen.

- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Rob.
Je noemt dat van die lichtpunten. Kan dat een probleem zijn? Kan dit mede-oorzaak zijn dat er veel bijen sneuvelen? Heb je voorgaande jaren hetzelfde gemerkt of staan je kasten voor het eerst op die plek?
Ik merk bij mij thuis, dat wanneer ik het grote licht in de keuken aan doe, er dan bijen tegen het raam aanvliegen. Dit overigens alleen wanneer de temperatuur buiten hoog genoeg is. Bij vorst dus niet.
Misschien is het een idee om een scherm zodanig te plaatsen dat er niet rechtstreeks licht in de kasten kan vallen?
Je noemt dat van die lichtpunten. Kan dat een probleem zijn? Kan dit mede-oorzaak zijn dat er veel bijen sneuvelen? Heb je voorgaande jaren hetzelfde gemerkt of staan je kasten voor het eerst op die plek?
Ik merk bij mij thuis, dat wanneer ik het grote licht in de keuken aan doe, er dan bijen tegen het raam aanvliegen. Dit overigens alleen wanneer de temperatuur buiten hoog genoeg is. Bij vorst dus niet.
Misschien is het een idee om een scherm zodanig te plaatsen dat er niet rechtstreeks licht in de kasten kan vallen?
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De kasten staan er dit jaar voor het eerst, vanaf juni.
De kast die leeg is, heeft een zwerm gehad, begin september, maar er waren nog ruim voldoende bijen aanwezig. Ook hebben/hadden ze voldoende voer.
Het licht valt op geen enkele wijze direct op of in de kasten.
De kast die leeg is, heeft een zwerm gehad, begin september, maar er waren nog ruim voldoende bijen aanwezig. Ook hebben/hadden ze voldoende voer.
Het licht valt op geen enkele wijze direct op of in de kasten.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Wim,
Volgens mij zullen bijen die broed aan het verzorgen zijn niet uitvliegen, dus ook niet op lamplicht afgaan. Voor vliegbijen is het uiteraard niet handig er een lamp op te laten schijnen als het donker is. Ooit zat ik in pikkedonker bij een lamp buiten te lezen; en jawel: een hoornaar dit keer met haar vervaarlijke gezoem. Het beestje richtte zich op de weerschijn van de lamp op mijn bril en kwam klem te zitten achter mijn brilleglas. Dat werd dokterbezoek.

Volgens mij zullen bijen die broed aan het verzorgen zijn niet uitvliegen, dus ook niet op lamplicht afgaan. Voor vliegbijen is het uiteraard niet handig er een lamp op te laten schijnen als het donker is. Ooit zat ik in pikkedonker bij een lamp buiten te lezen; en jawel: een hoornaar dit keer met haar vervaarlijke gezoem. Het beestje richtte zich op de weerschijn van de lamp op mijn bril en kwam klem te zitten achter mijn brilleglas. Dat werd dokterbezoek.
Oei Hennie wat heb jij dit diertje dan aangedaan?