Dode bijen op varroabodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
floppie
Aantal volken: 15
Contacteer:

Dode bijen op varroabodem

Bericht door floppie »

Beste forumleden,

Als beginnend imker heb ik 3 volken, waarvan 2 met nieuwe koninginnen (afleggers 2011) zijn en 1 met een oudere moer. Dagelijks ga ik even kijken naar mijn bijenstand. Ik kijk ook altijd even langs de onderkant (of ik iets zie liggen op de varroabodem).
Nu liggen op de varroabodem bij de kast met de oudere koningin al een honderdtal dode bijen, ook zag ik 2 - 3 dode larven ertussen zitten. Ik vroeg me af of dit normaal is? Komt dit doordat dit een veel groter volk is en mijn andere 2 kasten nog niet? In mijn andere kasten ligt er namelijk (nog) niets op de varroabodem.

Groetjes,
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Dode bijen op varroabodem

Bericht door jjmvaningen »

vraag: liggen er ook dode bijen op de vliegplank? (naar buiten gebracht?).
kan je op de dekplank, onder de deksel, voelen of het warm is?
vliegen de bijen?
wellicht is het vlieggat grotendeels verstopt met dode bijen. (effe met een lang, dun stokje via het vlieggat naar binnen en de dode rommel naar buiten schuiven).
floppie
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door floppie »

Beste,

Af en toe vind ik inderdaad enkele dode bijen op de vliegplank. Ik heb nog niet aan de dekplank kunnen voelen, maar als ik mijn oor tegen de kast hield, hoorde ik de bijen lichtjes zoemen. Ik vond het alleen gek dat er bij die kast zoveel dode bijen lagen en bij de andere maar een paar?

Groetjes,
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Floppie,

Dode bijen op de varroabodem.
D.w.z. dat de bijen tussen de kast en de varroa bodem kunnen komen en onder het gaas proberen binnen te komen, als dat niet lukt gaan ze dood.
De varroa bodem moet goed afsluiten en er moeten geen bijen in kunnen, want vaak blijven ze er dan onder zitten en weten ze niet de weg nar het vlieggat.
Verder is er niets aan de hand.
Dirk
dertiende
Plaats reactie