Darren broed.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Re: Darren broed.

Bericht door Cor Van Pelt »

Bart, Ook leuk die opmerking over het "Emigranten nederlands".

Nee,ik spreek geen nederlands met een engels accent. Juist anders om! Het schijnt dat hoe ouder ik word,des te meer mijn nederlands accent voor de dag komt.
Ik lees eerst een Canadese krant,dan Elsevier en dan The Jerusalem Post s'morgens. Zo blijf je op de hoogte!

Groeten uit Alberta.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Darren broed.

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Cor,

Ik gebruik al jaren de nog steeds raszuivere darren van F1 volken voor het aanparen van de jonge koninginnen.
Als je steeds nieuwe koninginnen koopt met een andere Buckfastafkomst is dat geen probleem.
Steeds nieuw bloed.
Als je van de de 6 nieuwe koninginnen twee afkomsten hebt zou ik ze op twee standen zetten ongeveer die 20km van elkaar en de jonge koninginnen gemaakt van elke stand naar de andere brengen zodat ze daar worden aangepaard.
één darrenvolk is te weinig voor de aanparing genetisch gezien.
Op alle aanparingseilanden heeft men minstens 10 darrenvolken staan en liefst meer.
Een andere manier is zoveel mogelijk diversiteit op je stand te hebben en dan ook steeds een paar nieuwe Buckfastkoninginnen te kopen of te ruilen met buckfastimkers op grote afstand.
Als iets niet klopt er nieuwe F1 koninginnen opzetten.
Etc.etc. maar je zit vast aan steeds nieuw bloed anders krijg je na een paar jaar te veel inteelt.
Zeker als er geen andere ( Buckfast) imkers in de buurt zitten.
Ik heb een aantal standen en breng dan jonge koninginnen met een andere afkomst daar heen.
Of bijvoorbeeld naar het koolzaad waar de sterkste volken staan van verschillende afkomst en daar ook de jonge koninginnen gemaakt van de nieuwe( dus andere afkomst) teeltkoninginnen.
Dirk
dertiende
Plaats reactie