set educatief materiaal
Moderator: Hans van der Post.
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
set educatief materiaal
Naast een van onze bijenstallen heeft de gemeente een speel/leerplek gebouwd. Nu willen wij graag voor de kinderen (m.n. die van twee nabij gelegen basisscholen) iets kunnen betekenen. Wat zouden we daarvoor kunnen aanschaffen? Mijn dochter van 7, al vanaf haar vijfde al mijn trouwe imkerknechtje, vertelde me dat de kinderen van haar klas alles over bijen willen weten, maar vooral VEILIG wilden zijn. Ik denk dus nu aan de aanschaf van tien setjes sluiers (monnikskap) en handschoenen. Verder lijkt het me verschrikkelijk leuk om een observatiekast (2- of 3-raams) en een kast voor solitaire bijen en een voor hommels te hebben. Voorlichtingsmateriaal mag natuurlijk niet ontbreken. In de speel/leerplek kunnen de kinderen in een soort amfitheatervorm zitten. Misschien is daarvoor een verplaatsbaar schoolbord handig. Ik heb ook ergens iets gezien van een plexiglas of doorzichtig plastic wandje om tussen imker/kast en klas te plaatsen. Ooit gezien? (Overigens droom ik hier vrolijk over verder zonder na te denken over de kosten...)
Hebben jullie hier ervaring mee? Wat hebben jullie verenigingen voor sets? Dank voor alle informatie!
Cefas
Hebben jullie hier ervaring mee? Wat hebben jullie verenigingen voor sets? Dank voor alle informatie!
Cefas
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: set educatief materiaal
Ik heb nog wel wat kogelvast tevens kogelvrij glas liggen.
Lijkt me erg veilig. Het komt uit een ex-bank dus ik durf niet te zeggen of ze dat een veilig gevoel geeft
Metselbijen lijken mij zeer geschikt (kunnen eigenlijk niet steken)
Een observatiekast daarvoor is snel gemaakt van doozichtige slang of een reageerbuis.
metselbijen zijn alleen tussen maart en mei in grote getale aanwezig.
Vooral het 2e jaar is het een groot vermaak om ook de darretjes te zien vliegen.
Een zandhoop of leemmuur? voor zandbijen?
De zandbijen zijn naar mijn idee wat later in het jaar actief.
Hommels lijkt mij niet geschikt.
1 Aardhommelnesten zijn te koop maar om een hommel in een geplaatst kastje te krijgen dat valt niet mee.
De dames bleken mij erg kieskeurig uitgezondert wanneer ze een schuilplaats zoeken voor de nacht en het al laat op de dag is.
2 Steenhommels schijnen aggressief te zijn en als hommels steken kunnen ze wel 10 keer achtermekaar.
3 Persoonlijk vind ik de wilde hommels te waardevolle diersoorten om die naar onze ideeën te exploiteren.
- Geef ze een huis - afblijven en hun ding laten doen - dan kunnen ze geven waar ze hier voor zijn -
Je kan ze ook gewoon in de tuin zien werken of darren als verzopen katten in een bloem zien hangen Hehe
Lijkt me erg veilig. Het komt uit een ex-bank dus ik durf niet te zeggen of ze dat een veilig gevoel geeft

Metselbijen lijken mij zeer geschikt (kunnen eigenlijk niet steken)
Een observatiekast daarvoor is snel gemaakt van doozichtige slang of een reageerbuis.
metselbijen zijn alleen tussen maart en mei in grote getale aanwezig.
Vooral het 2e jaar is het een groot vermaak om ook de darretjes te zien vliegen.
Een zandhoop of leemmuur? voor zandbijen?
De zandbijen zijn naar mijn idee wat later in het jaar actief.
Hommels lijkt mij niet geschikt.
1 Aardhommelnesten zijn te koop maar om een hommel in een geplaatst kastje te krijgen dat valt niet mee.
De dames bleken mij erg kieskeurig uitgezondert wanneer ze een schuilplaats zoeken voor de nacht en het al laat op de dag is.
2 Steenhommels schijnen aggressief te zijn en als hommels steken kunnen ze wel 10 keer achtermekaar.
3 Persoonlijk vind ik de wilde hommels te waardevolle diersoorten om die naar onze ideeën te exploiteren.
- Geef ze een huis - afblijven en hun ding laten doen - dan kunnen ze geven waar ze hier voor zijn -
Je kan ze ook gewoon in de tuin zien werken of darren als verzopen katten in een bloem zien hangen Hehe

- alfa vulgaris
drachtplantentuin lijkt mij ook een erg goed idee.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Boomhommels zijn de agressiefste hommels.
Ik had eens 2 jaar achtereen boomhommels in een nestkast op het balkon.
Als je er vlak bij ging staan begonnen ze vervaarlijk om je heen te vliegen tot je een stapje terug deed.
Er is nooit iemand gestoken.
valt dus wel mee..........
Ik had eens 2 jaar achtereen boomhommels in een nestkast op het balkon.
Als je er vlak bij ging staan begonnen ze vervaarlijk om je heen te vliegen tot je een stapje terug deed.
Er is nooit iemand gestoken.
valt dus wel mee..........
gr,
m
m
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Een volkje binnenshuis met uitvlieg naar buiten is bestendiger dan een observatiekast met 2 ramen bijen boven elkaar
In plaats van een kastje met raampjes kun je ook denken aan een glazen (plastic) kast, waarin bijen zelf haar nest bouwen (Vunderingkast uit de voorgaande olympiade).
Denk ook aan een vooraadje gewalsde kunstraat met lont, waarmee kinderen hun eigen kaars draaien.
- alfa vulgaris
Ik ben in mijn tienerjaren eens met blote voeten op waarschijnlijk een aardhommel gaan staan.
Tja,das eigen schuld dikke bult natuurlijk en een dag hinkelen.
Ik bedacht me gister nog...
Afgelopen jaren nestgelegenheid aangeboden aan metselbijen en blijkbaar goed op ze gepast.
De populatie rond mijn woning is dusdanig toegenomen dat ik van mening ben dat ik wel wat Osmia Rufa wil uitzetten.
Als ze een offensief van een specht overleven kunnen ze ook vast met de post verstuurd.
Onder voorwaarde dat er paardenbloemen,zomereik en wilg voor de meiden en longkruid of helleboris voor de heren binnen een beperkte afstand van de stand aanwezig zijn.
Ondanks men beweert dat de radius 600m is weet ik dat ze anders elders nestgelegenheid gaan zoeken.

Tja,das eigen schuld dikke bult natuurlijk en een dag hinkelen.
Ik bedacht me gister nog...
Afgelopen jaren nestgelegenheid aangeboden aan metselbijen en blijkbaar goed op ze gepast.
De populatie rond mijn woning is dusdanig toegenomen dat ik van mening ben dat ik wel wat Osmia Rufa wil uitzetten.
Als ze een offensief van een specht overleven kunnen ze ook vast met de post verstuurd.
Onder voorwaarde dat er paardenbloemen,zomereik en wilg voor de meiden en longkruid of helleboris voor de heren binnen een beperkte afstand van de stand aanwezig zijn.
Ondanks men beweert dat de radius 600m is weet ik dat ze anders elders nestgelegenheid gaan zoeken.

Waarom zo moeilijk?
Neem wat blokken hardhout en boor hierin gaatjes tot 8mm
neem ook een aantal van die plastiek buisjes die op melkpakjes zitten,en maak wat gaatjes waar ze precies inpassen.
als ze belegd worden kun je later zien wat ze gedaan hebben
Mijn klein dochter ging vanaf dat ze 3 was uren voor zo een blok zitten zonder ooit te zijn gestoken
Groeten Ad
Neem wat blokken hardhout en boor hierin gaatjes tot 8mm
neem ook een aantal van die plastiek buisjes die op melkpakjes zitten,en maak wat gaatjes waar ze precies inpassen.
als ze belegd worden kun je later zien wat ze gedaan hebben
Mijn klein dochter ging vanaf dat ze 3 was uren voor zo een blok zitten zonder ooit te zijn gestoken
Groeten Ad
ad van meurs
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Voor de solitaire bijen komt het wel in orde. Ik heb thuis een woekerende bamboe waarvan menig afgezaagde stok nu in gebruik is door bijtjes. Hebben jullie misschien tips om het veilig te krijgen voor kinderen? Schermpje, doorzichtig gordijn? Monnikskap of bijenhoed? Iemand in het land al eens een set samengesteld voor een educatief project? Dank voor jullie tips!
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Voor steekvrije demonstraties met honingbijen heb ik wel eens een partytent gezien met 1 zijde volledig van doorzichtig plasticfolie. Of die in de handel is of zelfgemaakt weet ik niet. Er konden een man of 12 in.
Lennard
Lennard