warré kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Albert Stoter
Contacteer:

warré kast

Bericht door Albert Stoter »

jossmits schreef:Ik heb mijn methode met de warre -kasten wat aangepast. De twee onderste bakken op latten en de bovenste (honing)bak met ramen. Mijn methode is dus ook niet meer de warre-metode met telkens een bak eronder zetten, maar 'gewoon' een honingbak er op. Voor het eerst op deze manier vorige jaar met enkele kasten gewerkt en is me goed bevallen.
De abbé (=geestelijke) Émile Warré ontwikkelde zijn 'Ruche populaire' als een simpel te hanteren en relatief gemakkelijk zelf te bouwen kast die wij nu in de Lage landen de Warré kast noemen.

Inmiddels hanteer jij, als ik het goed begrijp, niet meer de simpele methode van telkens een bak er onder zetten, en is ook de totale constructie ingewikkelder omdat je weer honingramen gebruikt.

Wat zijn nu voor jou nog steeds de voordelen van de Warré kast?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: warré kast

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb me nooit echt verdiept in deze kast. Ik heb er in de wandelgangen zo het een en ander over opgepikt. Zo was Warré van mening, geloof ik van horen zeggen, dat bijen liever in de hoogte bouwen dan in de breedte. En dus is zijn kast eerder hoog dan breed. Alle kamers zijn precies even groot. De lol is dan dat je van boven honing afneemt en onder lege kamers plaats, zodat je een soort 'roulatiesysteem' krijgt. (Dit idee is al heel oud. Het werd al gepropageerd door de Duitser Christ aan het einde van de 18e eeuw. Van het boek van deze meneer Christ verscheen in 1809 een Nederlandse bewerking door een zekere Rijkend Jacob Brouwer, die niet alleen op het gebeid van de bijenteelt actief was, maar ook op het gebied van de bosbouw.)

Een modernere versie van de Warrékast laat zich eenvoudig voorstellen. Maak smalle, betrekkelijk kleine en vierkante broedkamertjes. Voorzie ze van raampjes. Zie erop toe dat alles volledig uitwisselbaar is. Dus de kamers en de raampjes zijn allemaal even groot. Als je van de Warrékast een variant met raampjes gebruikt, dan wordt het zwermprobleem natuurlijk een stuk beheersbaarder.

Je zou misschien ook volken kunnen houden door uitsluitend honingkamers te gebruiken. Je krijgt dan torens van 3, 4 of 5 honingkamers. Dan heb je, in het Nederlandse geval, een spaarkastvariant van de Warrékast. Zou het werken? Een nadeel lijkt mij de vele onderbrekingen in het nest. De foto's die ik van Warrékasten gezien heb, hadden allemaal 3 kamers, geen 4 of 5. Bovendien zondig je dan tegen Warrés idee dat de bijen graag in de hoogte bouwen. Maar misschien had de abbé daar wel helemaal geen gelijk in.

Groet,

Bart
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

als je vaste bouw wil, waarom dan niet terug naar de korf?
kun je onderzet ringen onderplaatsen, zelfde idee lijkt mij.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, slecht een nieuwsgierige vraag.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

abe Warre ging inderdaad uit van een verticale kast vanwege de natuurlijke wijze van bouwen en volgens hem zou een verticale kast ook de warmte beter vasthouden. Ik denk dat Warre daar ongelijk had. De bijen hebben geen voorkeur voor een verticale kast. Thomas Seeley heeft in "Honey bee democracy" duidelijk aangetoond dat bijen geen enkele voorkeur voor de vorm van een kast hebben, wel voor de inhoud; een voorkeur voor ca 40 liter.
Bij mij is mijn manier van werken een soort evolutie geweest. Tot 2001, toen ik naar Frankrijk vertrok, heb ik zo'n 35-40 jaar gewerkt met simplex en spaarkasten (10 en 6 raams). Ik ben in 2001 overgestapt op Dadant (blatt) kasten omdat mijn oude type kasten in Frankrijk niet gebruikt werden. Voor mij waren er twee nadelen (tov de spaarkast) aan de dadantkast: vooral het gewicht van een volle honingkamer en het moeilijker vervangen van oude raat. Toen ik las van de warre-kast ben ik met twee warrekasten gaan experimenteren: 1 met raampjes en 1 met latten. Als je precies de warre methode volgt kom je er al snel achter dat raampjes dan overbodig zijn en je net zo goed of beter latten kunt gebruiken.(Warre methode is steeds boven een bak weghalen en onder weer een nieuwe bak toevoegen.)
Aan de Warre methode kleven m.i. twee bezwaren: de eerste is dat de eerste honing in het nieuwe jaar oude honing van het jaar daarvoor kan bevatten, die eventueel zelfs nog restanten van een varroabehandeling kan bevatten. Ik ben daarom toen begonnen om aan het begin van de lentedracht te beginnen met een bak erop te zetten (met latten) en pas de bovenste bak van de ingewinterde bakken eind juli te oogsten, zodat ik er zeker van was dat daar geen oude honing van het vorige jaar in zat.
Het tweede bezwaar van de methode Warre is dat wanner je meer dan twee bakken honing oogst per jaar, en twee bakken per jaar is hier toch echt het minimum, dan is de was nog geen jaar meegegaan. Ik ben een groot voorstander van zeer bijtijds was te vervangen, maar minder dan 1 seizoen is toch wel erg snel. Dat kost dus ook veel honing (volgens de boekjes voor iedere kilo was 5 kilo honing). Ik wilde dus de was die uit de bovenste bak komt en die nog geschikt is voor broed of honing hergebruiken.Dat zou kunnen met een labor-doos, die ik ook gebruik, maar ook een labor doos voor latjes is toch lang niet zo handig als raampjes. Zo ben ik dus begonnen om in de bovenste bakken weer raapjes te gebruiken. Waarom nu niet in de bakken daaronder ook raampjes. Ik meen dat dan de netto hoeveelheid raat in die twee onderste bakken wat aan de lage kant wordt. Je verliest nogal wat raatoppervlak met de raampjes zelf. voor de honingkamer geeft dat niet zo, voor de twee onderste bakken die fungeren als broedkamer is dat wat anders.
Wat is nu nog het voordeel van de warre kasten. Tov de spaarkasten heel weinig. De manier van werken die ik nu heb is grotendeels hetzelfde als die ik had met de spaarkasten. Tov de Dadantkasten heb ik een lichtere honingkamer en de makkelijker manier van vernieuwen van raat.
Raat ververs ik als volgt: Ik winter in op twee bakken. Eind januari-begin februari Inspecteer ik de onderste bakken-normaal gesproken zit het volk dan in de bovenste bak-. Als de raat nog goed is doe ik niets. Als de raat te oude is vervang ik de raat door latten met een strookje (kunst) raat. Vervolgens zet ik een honingkamer vlak voor de lentedracht en als die vol is vervang ik die bak door een nieuwe bak. Begin juli, voor de zonnebloemdracht, plaats ik bij die kasten waar ik in de winter de onderste bak heb vervangen geen nieuwe honinkamer terug, maar zet een lege bak onder de twee broedkamerbakken. De bovenste bak wordt daarmee honingkamer die ik dan, zo gauw die vol is ,weghaal. Daarmee is dan ook de raat uit de tweede broedkamerbak vervangen.
Je zou dit ook kunnen doen met 6 raams spaarkasten. Ik heb eind juni 2011 een zwerm in een 6 raams spaarkast, die ik nog uit nederland had, met latten gedaan en op een dubbele 6 raams spaarkast ingewinterd op de manier zoals boven beschreven.
een zijdelingse opmerking: Dit is de zwerm uit een 'wild' volk zoals ik elders op dit forum besproken heb. Dit volk heb ik niet behandeld tegen varroa. Dit volk leeft nog steeds, er vallen nog steeds 1 a 2 varroa per week.

Groeten,
Jos
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Jos.
jossmits schreef:Thomas Seeley heeft in "Honey bee democracy" duidelijk aangetoond dat bijen geen enkele voorkeur voor de vorm van een kast hebben, wel voor de inhoud; een voorkeur voor ca 40 liter.
Grappig dat je daar over begint. Zoals je waarschijnlijk weet heeft Thomas Seeley dit (in vervolg op het werk van Martin Lindauer) aangetoond door het bestuderen van het nestselectiegedrag van zwermen (deze pagina staat toevallig net sinds eregister op Imkerpedia).
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

jos,

het uitbouwen van honingbakken heel vroeg in het voorjaar (voordat het volk de volle broedbak in gebruik heeft) van dadant is mij bekent (werk ook met dadant). je kunt dat de eerste honingbak geven met uitgebouwde raat.
halverwege de dracht komt daar dan een honingbak met kunstraat onder die zonder probleem wordt uitgebouw ( het is dan hier beging mei)
(amsterdam-oudwest).

begrijp ik dat nu al je volken inde warre kasten zitten? bevalt dat beter dan de dadant met uitwisselbaarheid etc?
hoe doe je zwermverhindering in de warre kast? of werk je met deze kast eigenlijk als met een korf?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Semar,
Het uitbouwen is inderdaad geen enkel probleem. Als er dracht genoeg is gaan ze zelfs in een compleet lege bovenbak met alleen smalle stripjes was bouwen.
Ik heb nog drie dadant (blatt) kasten. In principe wil ik die wel verkopen, maar ik doe er geen enkel moeite voor. Ik ben toch nog steeds fysiek in staat om die volle honingbakken alleen te tillen. Ik heb dus met die verkoop geen haast. Bovendien hou ik nu eigenlijk wat meer volken dan ik eigenlijk wil. Dat komt omdat ik, zoals ik al eerder eens geschreven heb wil gaan experimenteren met volken niet behandelen tegen varroa. Om te voorkomen dat ik mogelijk alle volken zou verliezen hou ik wat meer volken aan dan ik eigenlijk wil.
Ik doe heel weinig aan zwermverhinderen en heb trouwens weinig last van zwermen. (de laatste jaren een 25 tot 30% van de volken.). Ik heb de lokale (zwarte) bij. Ik zorg dat de volken vooral in het voorjaar meer dan voldoende ruimte hebben. Verder hou ik bij welke volken zwermen. Van volken die twee jaar achter elkaar zwermen vervang ik koninginnen. Van volken die na 30 juni zwermen vervang ik ook de koningin. Ik vind zwermen na 30 juni niet normaal. Dit zijn volken die in het wild met moeite of niet de winter (zelfs hier) zouden overleven. Ik vind het zwermen na 1 juli een eigenschap die ik niet in mijn volken wil.
kunst zwermen met de Warre maak ik meestal door gewoon de kast en daarmee het volk te splitsen.(wel van tevoren controleren of er werkelijk in beide delen de kast geschikt broed aanwezig is) Bij het splitsen kijk ik zelfs niet in welk deel de koningin zit. Het afgesplitste deel zet ik wel een km of 5 verderop.

Jos
Plaats reactie