Imkercursus gemist

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijan
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door Bijan »

Hallooo jongens, ik heb nog steeds geen mentor in de omgeving van Rotterdam gevonden.
iemand nog ideeen? :be9:
Hans van Mechelen
Contacteer:

Bericht door Hans van Mechelen »

Wat mij verbaasd over de cursusen is dat er een grote prijs verschil is tussen de verschillende verenigingen. Ik betaal ongeveer 90 euro voor 8 theorielessen
en een stuk of 12 praktijklessen. Vind 140 euro best prijzig voor een cursus had het ook niet gedaan voor dat bedrag.
Het verschil in prijs kan te maken hebben met bijvoorbeeld gemeentesubsidie. De ene gemeente geeft dat wel en de andere gemeente geeft geen subsidie. Dat is aan de "opbrengst" kant. Ook in de kosten kunnen verschillen bestaan. De huur die onze vereniging moet betalen voor het leslokaal is vrij laag. Ik kan mij voorstellen dat andere verenigingen hiervoor meer (of helemaal niets) betalen. En zo kan je nog even doorgaan. Met andere woorden het cursusgeld is afhankelijk van diverse omstandigheden.

Tja en dat je € 140 prijzig vindt voor een cursus van ongeveer 20 lessen, wat neer komt op € 7 per les, is een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik vraag me wel af waar je een les (wat voor les dan ook) voor € 7 kan krijgen. Maar nogmaals dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Hans van Mechelen
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Oude Essink schreef:
dominique schreef:
je begint met bijenhouden voor de bijen en niet voor het verenigingsleven,
Dat is correct, maar als je de kosten voor een verantwoord bijenhouden kunt drukken door gezamenlijk optreden via een vereniging, is de keus toch snel gemaakt; bij verantwoord imkeren heb je bovendien de kosten van de vereniging, die je daarbij behulpzaam is er snel uit en dan laat ik de noodzaak van gezamenlijk optreden naar de overheden nog buiten beschouwing. Ik voor mij ben lid van ANI en NBV; daarnaast van meerdere subverenigingen alsook van de Verein APIS in Rheinland Westfalen. Imkers kennen mij eigenlijk alleen via dit forum en daar zit ik niet op "voor de gezelligheid". Door mijn lidmaatschap steun ik die verenigingen in hun activiteiten, die de bijenteelt en mij als imker zeer ten goede komen; als ik verantwoord de opbrengsten van mijn imkeren aan de man/vrouw breng heb ik de kosten er zo uit.
(die kosten zijn snel uit mijn hoofd successievelijk: 40 ANI - 60 NBV - 20 APIS - en nog wat kleinere bedragen; d.i. totaal plm. € 150,-)
Hennie je hebt in pricipe gelijk,

Voor mijzelf ben ik er nog steeds niet uit of ik de dingen waar de vereniging je belhulpzaam zou zijn in verhouding staan tot de kosten.
Vroeger kon je met de afdeling nog reizen naar koolzaad en distel, en waren voor bijen materialen maar 3 plekken in nederland waar je bijen materiaal kon kopen. Nu betaal je 80,- euro voor de verzekering en het blad. Wat de vereniging precies doet voor ons als imkers is behalve de afdeling structuur waar we met ander bijengekken kunnen praten, is mij verder niet duidelijk. naar de overheid worden standpunten ingenomen waar ik het lang niet altijd mee eens ben, daar komt bij het debakel over de huisvesting van de winkel, waar je als lid moet opdraaien voor de kosten van het gebrek aan inzicht in de verhouding vereniging en (zelfstandige) winkel.
Wat bovenstaande met verantwoord bijen houden te maken heeft is mij niet geheel duidelijk.
zal volgend jaar opnieuw moeten overwegen of ik dan weer de rekening ga betalen, voor nu blijf ik nog.

Hennie ik ben blij dat je het allemaal kunt missen, zelf zit ik in de bijstand en OVERLEEF alleen dankzij de magere inkomsten die het imkeren met zich mee brengt (gaat direct naar een belastingaanslag, een kapote wasmachiene etc) dat je dat dus zo verdient met je bijen kan waar zijn voor jou, mij en andere ervaren imkers. Maar als je begingt zal je mischien niet gelijk kunnen oogsten en dan komt daar nog eens bij dat de kosten van het starten met bijen toch ook niet mals zijn.

dan vind ik opmerkingen over dat je wel of geen verenigings mens bent, en wel of niet zuinig een beetje misplaats.
imkeren is een hobby die je ondanks allerlei verenigen toch alleen doet (is de afdeling erbij als je je afleggers loopt te maken?),
ik kan nauwelijks een activiteit bedenken die meer individualistisch is.
Dit zie ongetwijfeld terug in het profiel van de imker :lol:

mensen moeten in hun eigen portomonaie kijken, wat voor jouw goedkoop is kan voor een ander echt duur zijn.
Verder moet ieder zich zelf beraden wat voor hun de beste oplosing is, (zoals we dat ook met de bij-technische dingen van het vak doen)

wens iedereen veel plezier met het bijenhouden.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. bijan, als je hier in de buurt zat kon je rustig aan het handje meelopen.
gewoon door blijven zoeken
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

semar schreef:
Vroeger kon je met de afdeling nog reizen naar koolzaad en distel,
Misschien een andere vereniging kiezen ( zie onderstaande ) voor E 30,00 per jaar ?? en gelijk een functie

Imkersvereniging Wehl e.o.
Secretariaat: Zuivelweg 59 – 7004 CB Doetinchem
Rabobank Graafschap-Midden reknr. 15.72.85.553
http://www.imkersverenigingwehl.nl

Wat agendapunten voor de jaarvergadering

10. Voor een aantal commissies zoeken wij nog personen die een taak op zich willen nemen.
• Lid voor de beheerscommissie “bijenstal”
• Lid voor de beheerscommissie gronden
• Coordinator koolzaadreizen
11. Blad “Bijen”.
12. Heide reizen
:whistle:
Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bijan schreef:Hallooo jongens, ik heb nog steeds geen mentor in de omgeving van Rotterdam gevonden.
iemand nog ideeen? :be9:
Ja, heb je al een volk?

Mocht je af willen komen kijken hoe het een en ander in het bijenvolk toe gaat zou je naar Oegstgeest kunnen komen.
(38 km rijden vanuit R.)
stuur maar een pb.
!Hans.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Je zou ook hier eens kunnen proberen .

Afdeling:
Ambrosiusgilde Rotterdam
Contactgegevens
Kitty Villerius
Noorddijk 5
2751 DK Moerkapelle
06-41189413
kitty.villerius@yahoo.com http://www.ambrosiusgilde.nl

Jaap v P
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Bouna schreef:Bijan,

Ik ken wel iemand voor je in Rotterdam.

Ik heb je een pm gestuurd met de contactgegevens.

Groeten
Is dat niets geworden?

Als je een bijenvereniging steunt (mits je daar geld voor hebt) steun je een instantie die ervoor zorgt dat er meer imkers komen... hoe meer imkers, hoe meer hulp/materiaal/genen/bijen/fora/ervaring enz enz. Dat is goed voor iedere imker en vooral voor de bij! Een leerling imker aan de hand nemen natuurlijk ook :)

Ik ben in elk geval heel dankbaar voor alle goede lessen die ik heb gehad en vond het het geld echt wel waard!! Ik vind het leuk om een leraar te hebben die aangeeft dat er veel verschillende manieren zijn om te imkeren. Een mooie uitspraak die hij deed was 'Er zijn net zoveel manieren om te imkeren als dat er imkers zijn. En wat nou het leuke is, iedereen heeft de beste manier!'

Ik hoop dat je er net zo veel plezier van heb als ik, en Delft kan ik zeker aanraden! Ik heb nooit het gevoel gekregen dat er iets aan mij werd verdient...
Bijan
Contacteer:

Bericht door Bijan »

Hallo allemaal,, Ik heb inmiddels een mentor in R'dam gevonden.
Heel erg Bedankt voor alle tips!
Hoop voor een leerzaam jaar!
Bijan
Plaats reactie