Voer controleren en bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Jaap v.Popering »

A.A. Staals schreef:
Jaap
Ik denk dat je dit heel goed kunt voelen. De voer afname mag nog niet erg groot zijn. De hoeveelheid broed nu aanwezig is maar twee drie handen groot. Als nu je kast weinig weegt en mul ligt tot achter op de onderlegger of varroabodem zit er niet veel voer meer in.
ad staals
Ad

Ik voel mij zekerder wanneer ik bij twijfel ( en geen varroalade heb , of de mul al over het midden van de lade is ) even de dekplank lichten zonder dat je ramen uit de kast haalt . De aanwezige hoeveelheid broed zal plaatselijk veel verschillend zijn , en de hoeveelheid gebruikt voer is ( in elk geval hier ) behoorlijk . Bovendien zie ik regelmatig volken met aan de zijkant volle ramen voer , een plaats waar de Bijen nu niet bij kunnen komen .

Bij twijfel zoals jij ook al aangeeft is een pak suikerdeeg de beste oplossing . Zelf heb ik ook een volk met naar schatting vijf volle ramen met voer aan de zijkanten en uit voorzorg een zak bovenop gelegd .

Jaap v P
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

A.A. Staals schreef:

Onder verschillende benaming te koop in pakken van 2,5 kg. Ook heel geschikt voor het voeren van b.v. vegers.

ad staals
Bedankt heren!
Handig die pak, dan moet je je kast zelf niet openen!
Ik denk dat ik maar een paar van die zakken haal, je weet maar nooit...
Ik kan niet op de planken kijken, heb ze uitgehaald, misschien steek ik ze beter terug onder de kast... :be3:
hoelang mag die pak daar opliggen?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

jomme schreef:
Handig die pak, dan moet je je kast zelf niet openen!

hoelang mag die pak daar opliggen?
Op deze manier moet je er wel zeker van zijn dat je Bijen ook daadwerkelijk onder deze voeropening aanwezig zijn . Wanneer het onverwacht gaat vriezen kunnen de Bijen van die plaats af krimpen ,en hebben zij nog niets aan deze voeding want bij vorst , enkele centimeters van het voer verwijderd gaan zij toch dood van de honger .

Zelf leg ik zo'n pak ( in de winter ) direct op de ramen met een opening(etje ) gemaakt direct op de plaats waar de Bijen aanwezig zijn , met desnoods een verhoging op de kast .

Die pak mag je laten liggen tot hij leeg is

Jaap v P
Hans van Mechelen
Contacteer:

Bericht door Hans van Mechelen »

Tijdens de oxaalzuurbehandeling zag ik dat sommige volken nauwelijks meer voedsel hadden, terwijl ik in het najaar toch zo'n 17 kg heb gegeven. Ondanks dat imkers in mijn omgeving me vertelde dat ik nog een paar weken kon wachten heb ik ze suikerdeeg gegeven.
Ik heb een pak suikerdeeg in de lengte doorgesneden en met tape onder een toplat gehangen. Ook de topbarhive heb ik op die manier van suiker voorzien. Nu maar afwachten of het op deze manier lukt. Voor de meer visueel ingestelden de volgende foto's.

Afbeelding

Afbeelding

groeten

Hans van Mechelen
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Naamgenoot, :) 17 kg suiker gevoerd? nu alles op? had je geen lekke voerbak?
Nu scherts ik niet; heb je gezien dat die 17 kg verzegeld in de raten zat?
Bijenvolken gebruikte in het verleden in de 3 wintermaanden totaal ± 2 kg
Als je drie keer - ja - en een keer - nee - geantwoord hebt zal je moet uitkijken naar andere bijen. :be2:
!Hans.
Hans van Mechelen
Contacteer:

Bericht door Hans van Mechelen »

Het is inderdaad zoals je zegt, Hans: uitkijken naar andere bijen!
Er zijn wel verzachtende omstandigheden voor deze bijen. In de maand september "moest" ik op vakantie en ik heb ze dus in augustus ingewinterd. Na terugkomst kwam ik er pas laat achter dat ze al het nodige verbruikt hadden in de maanden september, oktober, en een gedeelte van november. Toen heb ik ze nog suikerwater gegeven,maar dat namen ze op een gegeven moment niet meer op.

groeten

Hans van Mechelen
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik vind het zo merkwaardig allemaal. Hans van Mechelen is bepaald niet de enige die meldt dat zijn volken droog staan. Nu heb ik bij de oxaalzuurbehandeling natuurlijk ook even gekeken. We hebben met een paar man ongeveer 40 kasten bekeken en bij ons geen spoor van voedselgebrek. Natuurlijk niet, zou je zeggen. Zachte winter, bijen werkeloos op de tros, dus dat voedselverbruik is ergens tussen een pond en een kilo per maand, gewoon, zoals we gewend zijn. Wat gebeurt daar toch bij jullie? Ik kan echt alleen maar aan roverij denken.

Groet,

Bart
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Laatste controle na veel te laat en te weinig invoeren begin november had ik nog de 2 buitenste ramen leeg in een 10 raams kast met 2 sluitblokken.

Na wat discussies over hoge temperaturen en doorbroeden gevolgd te hebben werd ik wat nerveus en toch maar besloten om vorige week de kast eens te openen om voercontrole te doen en had een ontdooid voerraam klaar om te plaatsen omdat ik verwachtte dat er al mooi wat voer verbruikt was.
Ik had zoiets ik moet er nu bij zijn voor het mogelijk nog winter wordt.

Wat schetste mijn verbazing, buitenste ramen vol verzegeld met voer.
Ik denk dat het van die supergrote (exoten?) bladluizen waren op 20m van de kast.
Ik kan me niet voorstellen dat er hedera in die buitenste ramen zit.
Hebben ze meer dan 2 kilo in november gehaald???

Je hoort me niet klagen :D

Nu denk ik:" Ik had de kleur van het voer even moeten checken van die buitenste ramen."
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

alfa vulgaris vind het goed wat je doet! Kijken en vraagtekens zetten dat is bijenouden!
Ja dit jaar heeft de hedera geweldig "gehoningd" je had het kunnen ruiken.
Nu dat doe je maar in de voorjaarsinspectie. De verzegelde honing houd zijn geur!

Valt me op dat er steeds meer volken in de winter worden opengetrokken - raten er uitgehaald.
Dit kost bijen. Als je een volk openmaakt gaan de bijen zich van nature volzuigen zoals in active seizoen.
Ze zitten "al vol" .(rekbare endeldarm) Je begrijpt dat dit zoiets is als bij ons - 36 uur niet naar de plee en toch een maaltijd nuttigen. :whistle:
Geen wonder dat er op de buitenkant van de bijenkast slierten afvalstoffen hangen!
MMMMMM en dan denken: "de bijen zijn ziek"............ ze hebben nosema. :o
!Hans.
schepm
Contacteer:

Bericht door schepm »

Ikzelf denk niet dat het kwaad kan om de kast te openen als je denkt dat er iets mis is. Beter te controleren en zonodig in te grijpen dan niets doen en in het voorjaar verhongerde bijen te hebben.

Wat betreft de volle endeldarm. Gezien het gegeven dat de bijen de laatste tijd nog veel buiten gevlogen hebben zullen ze zich ook wel ontlast hebben vermoed ik. Waarvoor gaan ze anders uit hun kast?
Plaats reactie