Welke kasten nodig?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Welke kasten nodig?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb twee nu spaarkasten met volken. Vooralsnog (zeg nooit nooit...) wil ik niet uitbreiden met mijn volken en ook niet reizen, ik heb genoeg dracht, zelfs heide, op vliegafstand. Wat is verstandig om extra aan te schaffen? 2 Zesramers voor afleggers, of 2 extra spaarkasten om die afleggers desnoods met sluitblokken in te doen?

Ik heb gehoord van een collega dat er ook mensen zijn die juist voor de winter nog een aflegger maken, inwinteren en die in het voorjaar verenigen. Op zich zit daar wel wat in: daarmee heb je meer kans op overleven van de volken. Maar ook dan weer de vraag: 6-ramers of 10-ramers?
Bok
Contacteer:

Re: Welke kasten nodig?

Bericht door Bok »

Ik zou voor wat extra materiaal zorgen. Per hoofdvolk één zesramer. Als ze het goed doen moet je, als je geen zwerm wilt, volken splitsen en dan is het wel fijn dat je woonruimte voor ze hebt.
groet,

Peter
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Een zes ramer is al gauw te klein, ik zou kieze voor de zelfde kast die je nu hebt met losse bodem.Dan kun je makkelijk met bakken van de een naar de ander.

ad staals
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

een paar zesramer kunnen handig zijn, je kunt nog eens tijdelijk een zwerpje kwijt.
of
je kunt ook extra broedbakken kopen.
je koopt dan nog een plaat triplex op de maat van de broed bak, aan de onderkant latjes rondom aan de rand (bijen ruimte)
aan de bovenkant latjes aan de 3 zij en achter kant, het latje aan de voorkaant spaar je het vlieggat uit.
(spaar je de kosten van extra dak en bodem) :wink:
en voilla, je zet je zwerm/reservevolk óp je hoodvolk (overwinterd ook prima)
in het voor jaar krantje ertussen en hup naar de voorjaarsdracht?

:think:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

semar schreef: (spaar je de kosten van extra dak en bodem) :wink:
en voilla, je zet je zwerm/reservevolk óp je hoodvolk (overwinterd ook prima)
in het voor jaar krantje ertussen en hup naar de voorjaarsdracht?

:think:
Semar(Dominique)
Niks lastiger dan twee volken op elkaar. Langs elkaar overwinteren en je hebt in het voorjaar de keus verenigen of uitbreiden.
ad staals
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Het is waar dat het lastig kan zijn, ik gebruik deze metode vaaak voor tijdelijk.

in zo´n periode dat de zwermen je om de oren vliegen :lol:
(eh.. kom op! dat gebeurt ons allemaal wel eens) :wink:

en dat er niet zoveel gelegenheid (geld-vervoer( heb geen auto)) is om extra kasten aan te schaffen.
en als je ze volkje´s tijdelijk wilt opzetten en ze niet als zelfstandige volken aan wilt houden,
permanent 2 volken op elkaar kan inderdaad lastig zijn als je veel in het onderste volk moet zijn.

geef dit aan als alternative metode, en als het tijdelijk is, spaart het je toch
extra materiaal uit, je kunt het volkje langer zelfstandig laten (ze kunnen doorgroeien tot ze de hele broedbak bezetten).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie