De vertanding in de ramen kun je ook op de afkortzaag doen. Zaag omhoog stellen, tot de juiste hoogte. Dan zowel een linker als een rechter aanslag maken. 3 a 4 keer heen en weer en je inkeping is klaar. Latje omdraaien en herhalen. Dan de andere kant het zelfde.
De 2 vertikale delen is lastiger, dat deed ik altijd op de cirkelzaag-tafel. Stapel latjes aanelkaar tapen, zaag omlaag stellen en de geleider op de juiste kant-afstand instellen. Vervolgens weer enkele keren heen en weer tot je alles er uit hebt.
Later ze ook wel 'koud' op elkaar geniet. Heeft ook jaren stand gehouden.
Dit mag volgens de huidige ARBO dus niet...
De werkplaats bij ons thuis, waar ik dat vroeger deed, rond 1978, voldoet daar ook niet aan, dat was niet eens bekend...
Tegenwoordig haal ik ze compleet bedraad 12st. voor 12 euro. Tijd is kostbaar geworden....
Jannes
Zelf kasten en ramen maken-benodigd gereedschap
Moderator: Hans van der Post.
Re: Zelf kasten en ramen maken-benodigd gereedschap
Interessant, had daar nog niet aan gedacht, zal een beetje met de zaag spelen...
Hiert betaal ik 1 euro per stuk niet bedraad...
Maar voor het geld hoef je het niet te doen denk ik gewoon leuk tijdverdrijf...
Hiert betaal ik 1 euro per stuk niet bedraad...
Maar voor het geld hoef je het niet te doen denk ik gewoon leuk tijdverdrijf...
Er wordt aardig "luchtig"gedaan over het zelf bouwen van bijenkasten.
Onder het zelf bouwen versta ik, het óók zelf zagen van de planken.
Computergestuurd een kast laten zagen is natuurlijk prachtig, maar dan heb je het ook al besproken bouwpakket en dat zet vrij makkelijk in elkaar.
De kloe zit hem in het "haaks" in elkaar zetten van een kast, zodat ook de honingkamer op de broedkamer past. Dat begint bij het haaks zagen en dat valt niet echt mee
1 millimeter verschil is een scheve kast.
Er is verschil in het nodige gereedschap.
Voor het in elkaar schroeven van de computergestuurd gezaagde kast is niet zogek veel nodig maar op z'n minst is een winkelhaak en een schroefmachine wel handig.
Voor het in elkaar schroeven van met de hand gezaagde planken tot bijenkast is wel wat meer nodig omdat alles niet zo zuiver aansluit als machinaal gezaagde onderdelen.
Ik heb er een stalen mal voor gemaakt waar de plankje inpassen. Als ik ze in die mal zet moet het al passen. De onderkant van de kast staat dus in de mal en op elke hoek van de bovenkant zet ik haakse lijmklemmen.
Op die manier past de honingkamer ook echt op de broedkamer.
Onder het zelf bouwen versta ik, het óók zelf zagen van de planken.
Computergestuurd een kast laten zagen is natuurlijk prachtig, maar dan heb je het ook al besproken bouwpakket en dat zet vrij makkelijk in elkaar.
De kloe zit hem in het "haaks" in elkaar zetten van een kast, zodat ook de honingkamer op de broedkamer past. Dat begint bij het haaks zagen en dat valt niet echt mee

1 millimeter verschil is een scheve kast.
Er is verschil in het nodige gereedschap.
Voor het in elkaar schroeven van de computergestuurd gezaagde kast is niet zogek veel nodig maar op z'n minst is een winkelhaak en een schroefmachine wel handig.
Voor het in elkaar schroeven van met de hand gezaagde planken tot bijenkast is wel wat meer nodig omdat alles niet zo zuiver aansluit als machinaal gezaagde onderdelen.
Ik heb er een stalen mal voor gemaakt waar de plankje inpassen. Als ik ze in die mal zet moet het al passen. De onderkant van de kast staat dus in de mal en op elke hoek van de bovenkant zet ik haakse lijmklemmen.
Op die manier past de honingkamer ook echt op de broedkamer.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Delta subtropisch/zeeklimaat.
Vingerverbinding!
http://www.youtube.com/watch?v=Zrd284dyoHo
Koekhappen ?
Vingerverbinding!
http://www.youtube.com/watch?v=Zrd284dyoHo
Koekhappen ?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
dat zou je denken, de ervaring wijst anders, uit.alfa vulgaris schreef:Delta subtropisch/zeeklimaat.
Vingerverbinding!
de vingers werken nog wel bij de bakken maar bij de daken begingen ze juist daar te rotten, na 8-10 jaar vallen ze van elende letterlijk uit elkaar, het begingt bij de hoeken.
met al die extra openingen en het extra kopse hout om en om trek het vocht op den duur in.
bij de bodems is de vliegplank konstruktie het eeste wat wegrot.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)