Wanneer onderbak weghalen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fay
Contacteer:

Wanneer onderbak weghalen

Bericht door Fay »

Ik heb een eenvoudige onzekere-beginners-vraag.

Mijn bijen zijn met twee broedbakken de winter in gegaan zoals bij wel meer imkers. Nu moet die onderste bak er op een gegeven moment onderuit zodat ik hem kan schoonmaken (omdat de bijen als het goed is allemaal in de bovenste bak zitten).

Ik wilde volgende week een nieuwe bodem plaatsen zodat de oude schoongemaakt kan worden. Haal ik dan ook meteen de onderste bak weg? Of kan dat beter later omdat ik ze dan toch verstoor? En stel nou dat er wat bijen in de onderbak zitten... laten zitten dan?
Met de voorjaarsinspectie wacht ik nog even. Hoewel ik over het voer ook onzeker ben natuurlijk, zoals over alles bijna! Maar ik heb ze goed gevoerd dus ik blijf geduldig. Ik weet dat ze nog leven iig :D

:shhh: Maar ik sta stiekem al te springen met mijn twee ramen voor darrenbroed en het verlangen om de koningin te ontmoeten.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Wanneer onderbak weghalen

Bericht door Oude Essink »

Als die onderbak leeg is (d.w.z. geen voer geen broed) haal je hem weg; zulks doe je alleen bij vliegweer; als er derhalve nog enige bijen in die onderbak aanwezig zijn, vliegen zij terug (open bak daartoe naast de eigenlijke kast zetten).
Als er ruim voer en bijen in de onderbak aanwezig zijn, wissel je de bakken om.
Aanzienlijk beter is het in dit stadium het volk niet te verstoren; wij krijgen maart nog ( maartse buien); ik zou wachten met weghalen en/of verwisselen van bakken tot het nieuwe vliegseizoen is aangebroken. Als je bang bent, dat de huidige bodem erg vervuild is, vervang je hem door een andere, maar laat je de bakken ongemoeid.

Afbeelding
Plaats reactie