maten van ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

maten van ramen

Bericht door Paul67 »

hallo,

kan iemand mij vertellen hoe de maat van een raam wordt berekend?
Is dat de binnenmaat (lengte en breedte) waar zo'n vel was in komt, of zijn het de buitenmaten (dus rondom langs het hout)?

Dan:
Wat is de lengte van ooreinde tot ooreinde van een simplexraam?

En dan nog: zijn er ergens afbeeldingen te vinden van simplexramen met de juiste maten? (ik vind er geen...)

m.vr.gr Paul
Haveka59
Contacteer:

Re: maten van ramen

Bericht door Haveka59 »

De simplexkast is genormaliseerd onder de hier http://www.imkerpedia.nl/downloads/NEN- ... exkast.pdfte downloaden NEN 1061 gedateerd maart 1975, inclusief werktekeningen. Conform die NEN is een toplat (inclusief oren) 435 mm, is de hoogte van het broedraam is 218 mm (van de broedkamer 228 mm), en is de hoogte van het honingraam 140 mm (van de honingkamer 150 mm).
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Jij zit in Luxemburg Paul?
Er si wel een verschil tussen de ramen in NL en B.
De oren zijn langer in Nederland 37,5 ipv 25mm
Lange kun je afzagen :D
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Hartelijk dank voor de antwoorden @Haveka59 en @Jomme.
@Jomme: nee ik zit niet in Luxemburg, ik zit in Limburg.

Nog wat vragen:

1)ik ben bezig met het opknappen van 2 spaarkasten die ik heb gekregen. Nu heb ik wel eens gelezen dat je aan de binnenkant niet mag schilderen. Toch zou ik graag wat schilderwerk aan de binnenkant willen doen, namelijk waar de oren van de ramen liggen. Is het nou zo dat dat niet mág (bijv. omdat dat slecht is voor de bijen), of kan ik dat toch doen? Ik wil dat namelijk doen omdat ik vind dat dat er beter (netter) uitziet.

2)kun je voor een honingkamer (spaarkast) ook gewoon dezelfde maat nemen als een broedkamer? Zodat je dus overal in een kast dezelfde raammaat hebt? (ik neem aan dat de maat normaal alleen maar kleiner is vanwege het gewicht?)

3)bij mijn kasten is er aan de bovenkant van de broedbak een opstaand randje waar de tweede broedbak overheen schuift als je die erop zet. Moet er bij het bodemstuk (lade/vliegplankgedeelte) ook zo'n randje zijn of staat de onderste broedbak normaalgesproken "los" op het bodemstuk?

4)hoe moet ik hier een afbeelding plaatsen in een bericht? (plaatje staat niet op internet maar op pc)

Alvast dank voor de hulp.
M.vr.gr. Paul
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Paul67 schreef:Hartelijk dank voor de antwoorden @Haveka59 en @Jomme.

Nog wat vragen:

4)hoe moet ik hier een afbeelding plaatsen in een bericht? (plaatje staat niet op internet maar op pc)

M.vr.gr. Paul
Zie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 59&t=23980
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Paul67 schreef:Hartelijk dank voor de antwoorden @Haveka59 en @Jomme.

Nog wat vragen:

1)ik ben bezig met het opknappen van 2 spaarkasten die ik heb gekregen. Nu heb ik wel eens gelezen dat je aan de binnenkant niet mag schilderen. Toch zou ik graag wat schilderwerk aan de binnenkant willen doen, namelijk waar de oren van de ramen liggen. Is het nou zo dat dat niet mág (bijv. omdat dat slecht is voor de bijen), of kan ik dat toch doen? Ik wil dat namelijk doen omdat ik vind dat dat er beter (netter) uitziet.

M.vr.gr. Paul
Binnenkanten schilderen wordt niet gedaan omdat de verflucht slecht voor de bijen is, alhoewel er verfsoorten zijn die niet schadelijk zijn.

Om de reden, die jij hebt voor het schilderen, moet je het volgende ook even realiseren: de bijen kitten op de duur alles er toch onder en zie je op den duur weinig meer terug van het mooie schilderwerk.
Met vriendelijke groet,
Wim
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Hallo Paul,

mijn bijenkasten zijn gebeits, zowel de buiten én de binnenkant.
na het goed drogen bestrijk ik de binnenkant van de kasten (waar de bijen zitten) :wink:
met propolis opgelost in spiritus.

dus de binnenkant goed ´overschilderen´ met de propolis.

Ik sta op een erg vochtige plek (bijna in de sloot) het het scheelt gewoon in levensduur van de kasten, de bijts is afgedekt met propolis (remt de baterie groei) de bijen vinden het heerlijk ruiken en het is is voor hen natuurlijk.
de oude koreven en ook oude bijenkasten zijn door de bijen zelf met propolis behandeld.

je moet een sterke oplosing maken (gewoon propolis afval verzamelen en in een grote jampot met wat spiritus mikken) over als het opgelost is is het een wat dikkege bruine vloeistof, goed laten luchten de spiritus verdampt en de kast is gecoat met propolis.

doe dit al 35 jaar en de bijen lijden er niet onder.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

hartelijk dank Wim en Semar!

@Semar: dat is wel een goed idee om de binnenkanten zo aan te pakken!

m.vr.gr. Paul
Plaats reactie