Onderzoek imkermethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door m.kolsters. »

Dag Jaap en Hennie, gaat het dan toch gebeuren alle neuzen de zelfde kant op.
Als de imkers de moet hebben om dat hier te schrijven wat ze gebruiken zal je raar op kijken.
Ik wil wel mee doen en zoals Hennie schrijft doe ik het ook alleen ik snij geen darrenbroed maar pak de ontzegel vork om te kijken of er varoa in zit als dit het geval is haal ik de darre allemaal wel en doe dit in een emmer en gooi niets op de grond en klop het raam af.

Maar als ik alles moet geloven is amitraz het middel dat wonderen doet, deze imkers hebben geen doden bijen,
dus moet er onderzoek worden gedaan naar dit product.
Tinus Kolsters
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Beste Jaap,
Ik proef in jouw reactie wantrouwen en sarcasme. Als ik de indruk heb gewekt de wijsheid in pacht te hebben, spijt mij dat want die wijsheid heb ik niet, evenmin als al die anderen die begaan zijn met onze Varroa / virus problemen en naar beste weten handelen. Desgevraagd heb ik (niet voor de eerste keer!) slechts globaal aangegeven , hoe ik in mijn omstandigheden met mijn bijen omga. Ik behandel niet preventief maar geef mijn volken alleen steun waar en voor zover dat nodig is. Welke omstandigheden hierbij gunstig zijn, heb ik in mijn korte beschrijving ook aangegeven: geen besmetting van buiten af, omdat ik niet reis; aantal volken beperkt naar het drachtaanbod in mijn omgeving; ik kan daar nog aan toevoegen, dat ik denk dat ook het feit, dat ik mijn volken niet zinloos torenhoog laat uitgroeien en ook, dat ik mij niet toeleg op de teelt van rassen, die hier niet inheems zijn (uiteraard ontkom ik niet aan de invloed ervan), bijdraagt aan het tot nu toe gunstig verloop van mijn methode. Anderen houden bijen in totaal andere omstandigheden en moeten doen wat hen het beste lijkt. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat eenieder zich naar mijn methode moet richten; aan jouw verzoek om een wekelijks recept zal ik dus niet tegemoet komen, omdat het een onzinnige vraag is.
Ik begrijp niet, waarom iemand die probeert te ontkomen aan de algemeen aanvaarde behandelingmethoden, hier niet gewoon zijn zegje mag doen, als hem daarom gevraagd wordt.

Afbeelding
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Moi betoog, iedereen schrijft toch waar hij zin in heeft en maar goed ook.

je zegt dat je een paar honingkamerramen naast het broed hangt, is dat voor raatvernieuwing of zo? :think:
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

De ruimte die onstaat, omdat honingkamerraam minder hoog is dan broedkamerraam, vullen de bijen op met darrenraat, zodat je daar een reep aaneengesloten darrenbroed krijgt.
Van Tinus zou ik over kunnen nemen om eerst te kijken of er inderdaad Varroa in dat broed zit, alvorens die raatreep te vernietigen. minder belastend!( I think about)

hennie oes
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

jomme schreef: iedereen schrijft toch waar hij zin in heeft en maar goed ook.
Toch wel heh....

M.b.t. Amitraz,er is al veel bekend over dit middel,Jaap zou eens reeds bekende onderzoeksresultaten kunnen doornemen.

2012..google doet wonderen.
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

''Eén formamidine, amitraz (Tactic®), is in België toegelaten voor de behandeling van luizen bij varkens, runderen en schapen.''

Maar verboden op de bijen...
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Maar als ik alles moet geloven is amitraz het middel dat wonderen doet, deze imkers hebben geen doden bijen,
dus moet er onderzoek worden gedaan naar dit product. En andere reactie

Zelf heb ik moeite mee om alles op de juiste plaats te krijgen. Soms weet ik het niet meer en schud dan meewaardig het hoofd.
Het zal wel aan mij liggen. Neem nou het volgende:

In een algemeen bericht heb ik al verteld dat ik op een bijencongers met imkers gesproken heb die uit Argentinie kwamen (sommige imkers 15.000 volken 30 man in dienst) Het klimaat daar is ongeveer gelijk aan het onze en dus de zelfde bijen hebben als wij hier. Ook de bestrijding kwam ter sprake. Om het kort te houden
het zelfde als bij ons. Alleen men was bezig /of hadden strippen die door de bijen opengekrapt werden en zorgden dan voor een oxzaalzuur behandeling
Mooi werk.!!!!!
Maar het zat daar toch wat anders in elkaar dan hier. De imkers die daar grote velden met dracht bestuiven hebben dat contractueel alles vast gelegd. Op het juiste tijdstip en met de afgsroken hoeveelheid volken. Voldoet men daar niet aan dan zit er een flinke boete in het vat. Deze imkers kliederen niet met oxzaal of mierenzuur maar kiezen voor de honderd (Bijna) procent zekerheid en werken alleen met Amitraz.Anders zijn ze een groot deel van de bijen kwijt. ze lopend de honing mis en krijgen een boete op de koop toe.Ze denken ook mijn hoela. Op mijn vraag hoe het met de reciduen zat kreeg ik het antwoord... geen. De was werd enkele jaren bewaard. De volgende vraag, maar wie eet die honing. Het overgrote deel wordt naar europa geexporteerd. Dus wij

En ik maar kijken op het etiket in de supermarkt ...... Herkomst een EG of NIET EG land. Alles gecontrleerd en er is niets mis mee.

Maar hoe moet je nou bestrijden........ ????? Ach we hobbyen maar een eind weg.

Bertus
PS mooie schone raat nan de geafrikaniseerde bij met bijna geen darre raat.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Ik kan jou alleen maar gelijk geven maar het zal daar ook maar duren tot er weer resistentie optreedt...
Moest dit het wondermiddel zijn zou het ook hier nog in gebruik zijn....
Hoe je moet bestrijden.... om studies mogelijk te maken zou iedereen moeten volgen wat de overheid voorschrijft en iedereen zou op hetzelfde moment moeten behandelen maar..... je kent het wel...
Apistan was ook een goed middel maar doordat er resitentie optrad (en ook residu achterbleef) mag het niet meer gebruikt worden.
Met de resistentie zou het weer goed zitten en ik ken ook mensen die et weer gebruiken maar wat voor een zin heeft dit als je alles weer om zeep helpt...
:be2:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hennie

Wanneer jij daarin wantrouwen en sarcasme proeft spijt mij dat en ik kan je verzekeren dat het zo niet bedoeld is .
Maar zoals jij ( blijkbaar )met het grootste gemak je volken de winter door krijgt , is het volgens mij een aanrader voor een ieder om dit te kunnen presteren . Wat is er dan gemakkelijker dan om elke week even aan te geven hoe je dit doet , zodat de Imkers op dit forum dit na kunnen doen , zo onzinnig vind ik die vraag ( of voorstel ) niet .

Overigens geef jij aan van geen besmetting van buiten af omdat je niet reist , ik reis ook niet maar de darren reizen in de zomer des te meer , dus besmetting van buiten af voldoende .

Misschien is er dan iemand anders op dit forum die weinig of geen Bijensterfte heeft geen niet toegestane middelen gebruikt zijn adviezen elke week op dit forum te plaatsen om op zo'n manier samen tot betere resultaten in de Nederlandse Bijenwereld te komen ????

Jaap v P
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Alfa is nogal sceptisch? m.b.t. tot de herkomst van de honing uit Argentinië.
Plaats reactie