spaarkast bodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

spaarkast bodem

Bericht door Paul67 »

Ik ben bezig met het opknappen van een spaarkast die ik tweedehands heb gekregen.
Het bodemstuk is echter dusdanig slecht (de tand des tijds) dat ik heb besloten om een nieuwe te maken.

Op onderstaande pagina staat (plaatje 3 van links boven) een losse bodem met varroa-gaas.
Zie: http://www.bijenwereld.nl/fotogallerij/ ... m=4&page=2

Over deze bodem heb ik wat vragen (gesteld dat ik een dergelijke bodem wil bouwen):

1)kan ik de onderkant van deze bodem dichtmaken met een multiplex plaat en er dan onder het gaas een varroa-lade
inbouwen (onder de vliegplank)? (zodat je een schuiflade hebt om de hoeveelheid varroa te kunnen bekijken)
2)wat is eigenlijk de funktie van dat gaas? Is het noodzakelijk of beter om daar gaas te hebben?
3)de vliegopening, is dat normaalgesproken een uitsparing in de bodem...of zit deze uitsparing aan de onderkant van
de onderste broedkamer?

m.vr.gr Paul
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Re: spaarkast bodem

Bericht door J.R. »

Hallo Paul,

Dat gaas is voor verse lucht in de kast en dus laat je dat open, behalve als je mijten wil tellen dan schuif je de lade erin
De vliegopening zit in de bodem dan blijven de broedkamers vlak aan de onderkant, dat is beter als je er eens 2 opelkaar wil hebben bv bij een groot volk.

Groet,

Jan
Plaats reactie