Ik lees bij Clutius (eind zestiende eeuw) dat de bijen naar de boekweit of naar de watermunt gingen. Daarna pas gingen ze naar de hei. Kennelijk bloeit dit plantje in juli. Ik heb hem natuurlijk opgezocht met Google. Ik lees dat het gaat om de 'mentha aquatica'. Ik vind hem heel erg lijken op de phacelia, maar dat kan aan mij liggen. Ik ben niet zo'n botanicus. Deze plant kwam volgens Clutius voor 'omtrent Utrecht en het Gooi'. Hij zal de waterrijke gebieden bedoeld hebben: Naardermeer, Nieuwkoopse plassen enzovoort. (Clutius bevond zich in Leiden.)
De watermunt was vierhonderd jaar geleden dus een echte hoofddracht, een plantje dat zeer massaal voorkwam. Zou dat ergens nog steeds zo zijn? Watermunthoning? Iemand wel eens van gehoord?
Groet,
Bart
Watermunt/ Mentha aquatica
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Watermunt/ Mentha aquatica
Bart ik heb watermunt in mijn vijver staan en ik kan je verzekeren dat dit een zeer invasieve plant is , als je die gewoon laat doen is alles zo overwoekerd.
Het gaat zelfs zo ver dat het zich ook gemakkelijk in de vaste grond thuisvoelt en ook de oevers inpalmt.
Dat het vroeger een hoofdracht kan geweest zijn in waterrijke gebieden verwonderd mij niet .
gr.
Het gaat zelfs zo ver dat het zich ook gemakkelijk in de vaste grond thuisvoelt en ook de oevers inpalmt.
Dat het vroeger een hoofdracht kan geweest zijn in waterrijke gebieden verwonderd mij niet .
gr.
roger
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik weet alleen bij de Blauwe Kamer zoveel watermunt dat ze massaal bevlogen wordt.
In het verleden is ze uitgeroeid omdat ze hele weilanden kan overwoekeren.
Bij natuurontwikkeling in de uiterwaarden loont het vast de moeite hier en daar een stekje watermunt te zetten.
Ze hoeft niet in of bij het water te staan, het enige is dat ze in een droge zomer snel watertekort heeft.
Als je je eigen gazon genoeg sproeit kan het ook door watermunt worden overwoekerd.
Van alle muntsoorten wordt deze het best bevlogen, en ze is qua bloem het mooiste blauw (phacelia-kleur inderdaad), met ronde bloem-hoofdjes in top en ook nog in de bladoksels.
In het verleden is ze uitgeroeid omdat ze hele weilanden kan overwoekeren.
Bij natuurontwikkeling in de uiterwaarden loont het vast de moeite hier en daar een stekje watermunt te zetten.
Ze hoeft niet in of bij het water te staan, het enige is dat ze in een droge zomer snel watertekort heeft.
Als je je eigen gazon genoeg sproeit kan het ook door watermunt worden overwoekerd.
Van alle muntsoorten wordt deze het best bevlogen, en ze is qua bloem het mooiste blauw (phacelia-kleur inderdaad), met ronde bloem-hoofdjes in top en ook nog in de bladoksels.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
ik heb de plant vanuit de wegberm in mn vijver gezet.
een mooie plant, mooie bloem en lekkere geur.
wordt ook door bijen bezocht.
nadeel is dat het enorm gaat (over)woekeren.
groet, jacques
een mooie plant, mooie bloem en lekkere geur.
wordt ook door bijen bezocht.
nadeel is dat het enorm gaat (over)woekeren.
groet, jacques
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Komt veel voor in Friesland (minder dan vroeger) staat vaak langs de kanten van vaarten tussen het wat opener riet en voorral in drassige gebieden die er in Friesland niet veel meer zijn.
Je kan em niet missen want hij ruikt sterk vooral als je hem aanraakt of als hij beweegt.
Plant kan ook gewoon een beetje rondrijven als een eilandje heeft eigenlijk geen vaste grond nodig.
Haha bijen vliegen dus ook op waterplanten
Ook lekker om thee van te zetten maar kan een beetje carboleum achtig smaken.
Voor zover ik weet is het de voorvader (door de romeinen gekruisT met nog een muntsoort) van de mentha peperita die niet te bestuiven valt maar wel bloeit. Soort muilmunt
Ik ken imkers die beweren dat het onder de juiste omstandigheeden een hoofddracht is,maar ga hun drachtgebieden niet verklappen.
Ik vind em heerlijk doet me wat als ik in een bootje ronddobber het zal wel in de genen zitten.
Je kan em niet missen want hij ruikt sterk vooral als je hem aanraakt of als hij beweegt.
Plant kan ook gewoon een beetje rondrijven als een eilandje heeft eigenlijk geen vaste grond nodig.
Haha bijen vliegen dus ook op waterplanten

Ook lekker om thee van te zetten maar kan een beetje carboleum achtig smaken.
Voor zover ik weet is het de voorvader (door de romeinen gekruisT met nog een muntsoort) van de mentha peperita die niet te bestuiven valt maar wel bloeit. Soort muilmunt

Ik ken imkers die beweren dat het onder de juiste omstandigheeden een hoofddracht is,maar ga hun drachtgebieden niet verklappen.
Ik vind em heerlijk doet me wat als ik in een bootje ronddobber het zal wel in de genen zitten.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Misschien zo een mooi wilde drachtplant omdat hij bloeit terwijler in onze omgeving dan een gat in de dracht zit..vlak voor de distels geloof ik.