Voor de eerste keer een volk laten overwinteren en voor de eerste keer de kast open na de winter....Overwinterd op twee bakken. Volk ziet er goed en ijverig uit en er is nog veel voer...
Onderste bakken hebben hier en daar schimmel zie plaatje
Vragen van deze beginner:
1. hoe erg is dit
2. is het te voorkomen? zo ja hoe?
3 wat doe ik nu met de ramen?
4 verder nog tips....
schimmel in de wintervoorraad
Moderator: Hans van der Post.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: schimmel in de wintervoorraad
Waarschijnlijk op te grote ruimte ingewinterd: levert vocht en schimmel op.
Wat te doen? ramen verwijderen!
Als de onderbak leeg is (geen broed) haal je hem weg; als er redelijk bijen en broed in aanwezig zijn, neem je de schimmelramen weg; lege ruimte aan zijkanten opvullen met vulblokken. Als de winter echt over is en er volop dracht is vul je de lege ruimte op met ramen kunstraat naast het broednest. Te overwegen is om dan ook de bakken te wisselen.
hennie oes
Wat te doen? ramen verwijderen!
Als de onderbak leeg is (geen broed) haal je hem weg; als er redelijk bijen en broed in aanwezig zijn, neem je de schimmelramen weg; lege ruimte aan zijkanten opvullen met vulblokken. Als de winter echt over is en er volop dracht is vul je de lege ruimte op met ramen kunstraat naast het broednest. Te overwegen is om dan ook de bakken te wisselen.
hennie oes
stond op twee bakken, wat bedoel je precies met 'te grote ruimte'. Teveel bakken voor het volk?
beschimmelde ramen heb ik er al uitgehaald
zal morgen de onderbak weghalen, want daar is geen broed
wat doe ik nu met die beschimmelde ramen met voer, smelt je dat gewoon?
beschimmelde ramen heb ik er al uitgehaald
zal morgen de onderbak weghalen, want daar is geen broed
wat doe ik nu met die beschimmelde ramen met voer, smelt je dat gewoon?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Je telt het aantal straten dat bezet is, wanneer je gaat inwinteren; meer ruimte moet je ze niet geven. de lege ramen neem je weg en vervangt ze zo nodig door sluitblokken of je brengt het volk naar één bak terug ( als het 10 ramen bezet) en plaatst er eventueel een honingkamer onder met een paar uitgebouwde klimramen. (hangt van je organisatie af).
Van de beschimmelde ramen snij je de beschimmelde delen weg -> vuilnisbak; de rest smelt je om.
hennie oes
Van de beschimmelde ramen snij je de beschimmelde delen weg -> vuilnisbak; de rest smelt je om.
hennie oes
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik als leek op het gebied van imkeren, maar wel wat verstand van schimmels, zou zeggen, gewoon lekker laten zitten.
De kast lekker ventileren overdag, als de temperatuur zo rond de 8 graden of hoger is.
De bijen poetsen dan de schimmels heel snel weer weg.
Als het een kwaadaardige schimmels was, had er al lang geen geen levende bij meer ingezeten.
Een heel natuurlijk proces.
De kast lekker ventileren overdag, als de temperatuur zo rond de 8 graden of hoger is.
Als het een kwaadaardige schimmels was, had er al lang geen geen levende bij meer ingezeten.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Robert schreef: Ik als leek op het gebied van imkeren ..... De bijen poetsen de schimmels heel snel weer weg. |
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb in de jaren voorheen enkele malen schimmel op de raat gehad in het voorjaar,ook wel eens laten hangen.
De schimmel te zien op de foto dus,dit werd nooit verwijderd! Het broednest zat er netjes omheen en het beschimmelde deel werd zelfs niet betreden door de bijen.
Eenmaal een nest bekeken in de spouwmuur van aan afbraakpand daar was het precies hetzelfde,midden in het broednest een lege beschimmelde plek.
Dus hoe natuurlijk ook,je kan er niet vanuit gaan dat de bijen het opruimen.
Petro
De schimmel te zien op de foto dus,dit werd nooit verwijderd! Het broednest zat er netjes omheen en het beschimmelde deel werd zelfs niet betreden door de bijen.
Eenmaal een nest bekeken in de spouwmuur van aan afbraakpand daar was het precies hetzelfde,midden in het broednest een lege beschimmelde plek.
Dus hoe natuurlijk ook,je kan er niet vanuit gaan dat de bijen het opruimen.
Petro
RobertF schreef:Ik als leek op het gebied van imkeren, maar wel wat verstand van schimmels, zou zeggen, gewoon lekker laten zitten.