Voorjaarsschoonmaak
Moderator: Hans van der Post.
Voorjaarsschoonmaak
Ik had 1 kast die met het mooie weer de laatste dagen niet vloog . Via de plexiglasplaat kon ik zien dat er boven op de toplatten ontlasting van de bijen zit. daarom heb ik maar besloten om de kast eens nader te bekijken.
Ik vrees dat de koningin het niet gehaald heeft . Het volk is aan het krimpen , veel dode bijen op het bodemgaas, geen broed.
Wat doe ik nu met de ramen ?
De uitwerpselen van de bijen zit enkel op de toplatten voor zover ik kan zien niet op de raat , is het voldoende om deze proper te maken met de kastbeitel en kan ik de uitgebouwde ramen gewoon verder gebruiken of moet ik deze verwerken in de wassmelter.
Tevens heb ik ook gezien dat er nog redelijk wat wintervoorraad in de kast aanwezig is .
Wat ik vreemd vind is dat grote delen niet verzegeld zijn . Ik was klaar met inwinteren 1e week september dus hebben ze toch genoeg tijd gehad om het in te dikken en te verzegelen of hebben ze het om een of andere reden ontzegeld ?
Ik heb het volk ook gevolgd op de "luier" en ik dacht dat alles met dit volk goed ging daar ik steeds zeer veel mul op de varoalade terug vond.
Wat met deze ramen ? Zal het ontzegelde wintervoer beginnen gisten of kan ik ze bewaren en later in het seizoen terug inzetten ?
vriendelijke groeten
Bjorn
Ik vrees dat de koningin het niet gehaald heeft . Het volk is aan het krimpen , veel dode bijen op het bodemgaas, geen broed.
Wat doe ik nu met de ramen ?
De uitwerpselen van de bijen zit enkel op de toplatten voor zover ik kan zien niet op de raat , is het voldoende om deze proper te maken met de kastbeitel en kan ik de uitgebouwde ramen gewoon verder gebruiken of moet ik deze verwerken in de wassmelter.
Tevens heb ik ook gezien dat er nog redelijk wat wintervoorraad in de kast aanwezig is .
Wat ik vreemd vind is dat grote delen niet verzegeld zijn . Ik was klaar met inwinteren 1e week september dus hebben ze toch genoeg tijd gehad om het in te dikken en te verzegelen of hebben ze het om een of andere reden ontzegeld ?
Ik heb het volk ook gevolgd op de "luier" en ik dacht dat alles met dit volk goed ging daar ik steeds zeer veel mul op de varoalade terug vond.
Wat met deze ramen ? Zal het ontzegelde wintervoer beginnen gisten of kan ik ze bewaren en later in het seizoen terug inzetten ?
vriendelijke groeten
Bjorn
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Voorjaarsschoonmaak
Ramen uitsnijden, was smelten, ramen goed schoonmaken en ontsmetten, nieuwe kunstraat insmelten. Een schoon en nieuw begin maken.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Eddy heb je daar ervaring mee?Eddy Geurtsen schreef:Ramen uitsnijden, was smelten, ramen goed schoonmaken en ontsmetten, nieuwe kunstraat insmelten. Een schoon en nieuw begin maken.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hans, je vraagt of ik daar ervaring mee heb? Natuurlijk heb ik daar ervaring mee, dat kan ik niet ontkennen. En vroeger, toen hing ik de ramen die er nog wel redelijk uitzagen, gewoon weer in een ander volk. Totdat ik Guido Eich hoorde zeggen dat: 'Ze in Nederland de lijken uit de ene kast, zo weer bij een ander volk in'.
Nu vervang ik elk raam dat maar mogelijk is, hang er weer nieuwe kunstraat voor in, laat de volken veel bouwen, en doe helemaal niet moeilijk als er eens een raam wordt verwijderd waar nog wat voer (of broed) in zit. Mijn volken zijn tot op heden allemaal de winter doorgekomen.
Groeten, Eddy
Nu vervang ik elk raam dat maar mogelijk is, hang er weer nieuwe kunstraat voor in, laat de volken veel bouwen, en doe helemaal niet moeilijk als er eens een raam wordt verwijderd waar nog wat voer (of broed) in zit. Mijn volken zijn tot op heden allemaal de winter doorgekomen.
Groeten, Eddy
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Uit:
http://edepot.wur.nl/189686
Bijenhouden 2009/07-08 juli-augustus
" Een cursus ‘bijenvolken lezen"- Vernieuwen van de raten.-
Guido Eich wees naar een punt uit de korfimkerij waar de kastimker meer aandacht
aan zou moeten besteden, namelijk het vernieuwen van de raten. In een korf zat een
volk doorgaans niet langer dan anderhalf jaar. Het voordeel van deze werk wijze was
dat sommige ziektes met het verwijderen van de oude was verdwijnen.
Inderdaad heeft Guido Eich gelijk! Als je kijkt naar het ratenbestand van sommige imkers die al jaren in de kast zitten.
Van 2003 heb ik "last" van lege kasten in het voorjaar. Veelal zijn het volken die ik nieuw heb opgezet dat wil zeggen schone kast en afgebrande ramen met kunstraat. Voorjaar 2006: weer een paar volken die schoon de winter '05/'06 zijn ingegaan in maart leeg zijn.
Heb de "nieuwe" raten die netjes zijn verzegeld en geen poep op de verzegeling en latten hadden, bewaard om aan een nieuw op te zetten volken te geven.
Dit geeft nu in de volgende jaren geen lege kasten in het volgend voorjaar te zien gegeven.
Met de "nieuwe" raten bedoel ik nog niet bebroede raten!
Ik heb 10 broedramen van 29 hoog (hoogte 2 x honingkamer simplex) hier mee imker ik van 1982 met plezier.
Dit is mijn praktische ervaring.
Citaat:Totdat ik Guido Eich hoorde zeggen dat: 'Ze in Nederland de lijken uit de ene kast, zo weer bij een ander volk in'.
Het gebeurd wel meer dat theoretische redenaties niet te vergelijken zijn met de praktijk.
http://edepot.wur.nl/189686
Bijenhouden 2009/07-08 juli-augustus
" Een cursus ‘bijenvolken lezen"- Vernieuwen van de raten.-
Guido Eich wees naar een punt uit de korfimkerij waar de kastimker meer aandacht
aan zou moeten besteden, namelijk het vernieuwen van de raten. In een korf zat een
volk doorgaans niet langer dan anderhalf jaar. Het voordeel van deze werk wijze was
dat sommige ziektes met het verwijderen van de oude was verdwijnen.
Inderdaad heeft Guido Eich gelijk! Als je kijkt naar het ratenbestand van sommige imkers die al jaren in de kast zitten.
Van 2003 heb ik "last" van lege kasten in het voorjaar. Veelal zijn het volken die ik nieuw heb opgezet dat wil zeggen schone kast en afgebrande ramen met kunstraat. Voorjaar 2006: weer een paar volken die schoon de winter '05/'06 zijn ingegaan in maart leeg zijn.
Heb de "nieuwe" raten die netjes zijn verzegeld en geen poep op de verzegeling en latten hadden, bewaard om aan een nieuw op te zetten volken te geven.
Dit geeft nu in de volgende jaren geen lege kasten in het volgend voorjaar te zien gegeven.
Met de "nieuwe" raten bedoel ik nog niet bebroede raten!
Ik heb 10 broedramen van 29 hoog (hoogte 2 x honingkamer simplex) hier mee imker ik van 1982 met plezier.
Dit is mijn praktische ervaring.
Citaat:Totdat ik Guido Eich hoorde zeggen dat: 'Ze in Nederland de lijken uit de ene kast, zo weer bij een ander volk in'.
Het gebeurd wel meer dat theoretische redenaties niet te vergelijken zijn met de praktijk.
!Hans.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
laat je niet gek maken, en laat die duitser gewoon lullen!
met zijn domme opmerking
ze kunnen tenslote beter over je fiets lullen dan andersom
zolang ik weet dat het goed zit,
zal het mij aan m´n achterwerk oxideren wat een ander zegt.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
met zijn domme opmerking
ze kunnen tenslote beter over je fiets lullen dan andersom

zolang ik weet dat het goed zit,
zal het mij aan m´n achterwerk oxideren wat een ander zegt.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ik ga er voor om alle ramen met schimmel en uitwerpselen van de bijen om te smelten in mijn stoomwassmelter.
Nu een praktische beginnersvraag , moet ik de resterende wintervoorraad eerst uitslingeren of kan ik alles in zijn geheel in de stoomwassmelter steken , m.a.w. krijg ik een afscheiding van het suiker(water) en de was of zal het suiker in de was blijven zitten ?
vriendelijke groeten
Bjorn
Nu een praktische beginnersvraag , moet ik de resterende wintervoorraad eerst uitslingeren of kan ik alles in zijn geheel in de stoomwassmelter steken , m.a.w. krijg ik een afscheiding van het suiker(water) en de was of zal het suiker in de was blijven zitten ?
vriendelijke groeten
Bjorn
-
- Contacteer:
Direct in de stoomwassmelter zal wel gaan, maar het wordt toch even een rommeltje. Spoel de gesmolten was goed af, smelt het desnoods nog een keer op in een pan, laat het rustig afkoelen. Dit zijn nooit de leukste klusjes, maar ja, wat moet, dat moet.