Plaatsen van de kasten in mijn tuin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Re: Plaatsen van de kasten in mijn tuin

Bericht door jasper-k »

in reactie Primus op de verkleumde bijen die bij hem alleen zijn aangetroffen op de stand met opening richting het noorden.

Mijn kasten staan met de opening richting het westen. De afgelopen dagen waarbij het toch wel snel afkoelde als de zon er niet was eind van de middag, zijn er ook bij mij bijen met de finish in zicht gesneuveld. Terug komend van de bloemen volgeladen met stuifmeel en honingmaag leeg, strijken ze vlak voor de kast neer om uit te rusten en op adem te komen. Ik zie ze zitten voor de kast met pompend achterlijf, gebeurt in de zomer ook trouwens. Als het dan te ver afkoelt vliegen deze dames niet meer op en de volgende ochtend zitten ze er nog verkleumt en wel, deze redden het uiteraard niet, maar of dat met de vliegopening te maken heeft? Ik zie ze soms ook zo zitten op de zij- en achterkant van de kast. Zijn dat echte kamikaze bijen :be7: of werken ze gewoon te hard en zijn ze aan het einde van hun latijn :think: ?

Frappant is dat primus het alleen bij 1 stand ziet, want ik zie het ook voornamelijk bij 1 stand. Denk omdat daar beton ligt, bij de andere staan grassen en kruiden en daar zie ik de bijen ook niet verkleumd en wel, maar ik zoek er ook niet naar...

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Om even te reageren op marc. Ik ben ten opzichte van wat ik hierboven beweerd heb ook totaal hypocriet als het erop aankomt. Ik heb twee reisstanden, eentje in de uiterwaarden en een op de hei. Op beide locaties plaats ik de kasten met de opening naar de zon. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om ze er met de rug naartoe te plaatsen, hoe onlogisch dat ook moge zijn. Het mooiste vind ik altijd als ze zodanig onder een boom staan, dat de ochtendzon op de voorkant staat, maar de middagzon afgeschermd wordt door de boom, ongeveer zoals Semar beschrijft. Misschien is het onzin allemaal, maar het bezorgt mij de illusie dat ik goed voor mijn bijtjes zorg. Op de thuisstand heb ik mijn bijen in alle windrichtingen staan.

Ik zou nog graag even willen wijzen op ons aller Broeder Adam. Hij maakte 'eilanden' van vier kasten. Die zette hij met zijn vieren telkens achterkant tegen zijkant. Vergelijk het met een swastika. Hij deed dat tegen het vervliegen, geloof ik. Seeley is ongetwijfeld een expert, maar Broeder Adam mogen we toch ook wel serieus nemen. Verder zou ik kunnen wijzen op de grote bijenstanden in Noord-Duitsland, die ik ken van de zwart-witfoto's. Die standen hebben vaak een u-vorm.

Maar als ik de keus heb, sla ik alle ervaring, kennis en logica in de wind en zet ik de bijtjes op het zuiden, of liever nog op het zuidoosten. Eigenwijze huichelaar dat ik ben.

Groet,

Bart
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

B.Kruijt schreef:Graag raad over hoe ik mijn kasten het betse kan plaatsen.
Bart,
Vergeet niet dat je aan gemeentelijke verordeningen moet voldoen, achteraf een tactische schutting e.d zetten is niet leuk.
Als je geen directe buren heb dan valt er ook geen probleem te verwachten, maar buren zijn onvoorspelbaar. :be5:

Groetjes.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Ik heb eens even gekeken in die verordening en tot mijn grote vreugde is het artikel in de paragraaf betreffende het houden van hinderlijke dieren........... het onderwerp bijen met ingang van 1-11-2010 verwijderd en niet meer van toepassing!!! :be9:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

buzzer schreef:het onderwerp bijen met ingang van 1-11-2010 verwijderd en niet meer van toepassing!!! :be9:
Dat is mooi. Ik heb 12 meter schutting moeten zetten, 2 meter hoog :(
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Let wel: de gemeenteverordening is in elke gemeente anders althans dat kan...
gr,
m
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

er zijn ook gemeenten (Haarlem bv) waar je via de gemeenteraad een ontheffing kunt aanvragen.

Indertijd (op het schuurdak van mijn ouders) eest de bijen er een aantal maande gehad toen ontheffing aangevraag,
er kwam ieman langst om te kijken en kreeg toe gewoon een ontheffing.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie