Rotatiemethode en resultaten
Rotatiemethode en resultaten
hallo
Zijn er mensen die de rotatiemethode volledig toepassen en daar goede (beter dan ervoor) resultaten mee boeken?
Ervaringen? Ik zou deze dit jaar willen toepassen met uitzondering van de heidedracht.
Zouden mijn bijen hier in het arme West Vlaanderen genoeg bouwen om 5 waswafels op te bouwen in een honingzolder?
Zijn er mensen die de rotatiemethode volledig toepassen en daar goede (beter dan ervoor) resultaten mee boeken?
Ervaringen? Ik zou deze dit jaar willen toepassen met uitzondering van de heidedracht.
Zouden mijn bijen hier in het arme West Vlaanderen genoeg bouwen om 5 waswafels op te bouwen in een honingzolder?
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Rotatiemethode en resultaten
Wat versta je precies onder 'de' rotatiemethode? Dan kunnen we iets beter reageren. Overigens is het uitbouwen van 5 waswafels, honingkamer- of broedkamerformaat, geen enkel probleem. Maar ik neem aan dat je hele broedbakken wil laten uitbouwen, anders komt er van die methode weinig terecht. Ook dat is geen probleem. Een sterk volk met goede dracht heeft ook dat zo uitgebouwd.
Bart
Bart
Hallo Bart,
De methode staat beschreven in onderstaand filmpje (IWF) allicht ken je het wel!
Morgen doe ik de voorjaarsinspectie en daar ik glazen raampjes achterin mijn bakken heb kan ik zien dat:
Erop 1 volk nu reeds 2 bakken vol bijen zitten, ze bouwen ook aan het glas op de bovenste bak dus ik moet ruimte geven alleen vraag ik mij af of ik nu reeds
een bak bovenop kan zetten met afwisselend een opgebouwd raam en een op te bouwen wafel...(boven rooster)
Nu hebben ze 2 broedbakken dus dit lijkt me voldoende, ik wil de honingkamer laten uitbouwen om deze na het slingeren te gebruiken als nieuw habitat voor een
kunstzwerm op een andere stand...
Als je even 52 minuten tijd hebt
http://www.youtube.com/watch?v=gKTvp1lupHY
O wat is het imkersleven mooi!
De methode staat beschreven in onderstaand filmpje (IWF) allicht ken je het wel!
Morgen doe ik de voorjaarsinspectie en daar ik glazen raampjes achterin mijn bakken heb kan ik zien dat:
Erop 1 volk nu reeds 2 bakken vol bijen zitten, ze bouwen ook aan het glas op de bovenste bak dus ik moet ruimte geven alleen vraag ik mij af of ik nu reeds
een bak bovenop kan zetten met afwisselend een opgebouwd raam en een op te bouwen wafel...(boven rooster)
Nu hebben ze 2 broedbakken dus dit lijkt me voldoende, ik wil de honingkamer laten uitbouwen om deze na het slingeren te gebruiken als nieuw habitat voor een
kunstzwerm op een andere stand...
Als je even 52 minuten tijd hebt

http://www.youtube.com/watch?v=gKTvp1lupHY
O wat is het imkersleven mooi!
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Wat een harde werkster ook te vinden in de bijenkroeg?,maar das een ander verhaal.
Ik denk dat de kern van dit geheel zit in het roteren van de raten dwz elke raat wordt een keer broedloos per jaar,net als bij het natuurlijk zwermen,maar de koninginnen houd je aan de leg...een maximale opbrengst dus zonder broedstop in het volk maar wel op de raat.
Ik heb geleerd dat als er broed zit in een volk de mijten in het broed zitten en niet op de bijen dus die schudzwerm bevat zeer weinig varroa een goede start lijkt me.Ze gebruiken de bijen dus als varroavangers...de varroa's in de cel
Ik ben zelf ook van plan om een soort rotatiemethode toe te passen met als doel zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Maar ja ik zit nog in de theorie en heb er geen ervaring mee.
In het filmpje wordt ook duidelijk aangegeven dat het plaatsen van kunstraat half om half dient om het teveel aan wintervoer om te zetten in was en dat het niet in je honing komt,als je veel volken hebt is dat vast makkelijker dan overbodige voerramen verwijderen en hebben de bijen al suiker om was te produceren,weer meer efficiëntie lijkt me.
Ik denk zelf ook dat die half om half manier ervoor zorgt dat de raten gelijkmatiger worden uitgebouwd...ik heb wel ervaring met het scheef uitbouwen van een honingkamer en heb dit destijds opgelost door de honingkammerramen om te hangen zodat er gelijkmatiger werd uitgebouwd.
Het onderdeel van de heidedracht lijkt me wel belangrijk omdat je daar ziet dat al het overgebleven broed van dat jaar bijelkaar in een kast komt te zitten...de rest van de varroakudde dus ook en dan die uitgassen natuurlijk zou ik zeggen alleen dat wordt helaas niet getoont maar wel aangegeven dat het nog moet gebeuren.Na de heidedracht zie je dat eigenlijk ook de bijen worden geroteerd en is het kringetje rond.Helaas niet voor de varroa
De groote van de volken en de enorme hoeveelheid honing die men lijkt af te halen van de volken door deze in mijn ogen efficiënte manier van bijenhouden overtuigd mij redelijk van het succes van deze methode.
Dhr. H. Kroeze heeft op imkerpedia een filmpje geplaatst hoe een schudzwerm op te bouwen en beweerd dat deze volken zeer goed de winter door komen.Ik denk dat ik het zeker ga proberen.
Dit is vast niet de laatste reaktie in dit onderwerp.
Ik denk dat de kern van dit geheel zit in het roteren van de raten dwz elke raat wordt een keer broedloos per jaar,net als bij het natuurlijk zwermen,maar de koninginnen houd je aan de leg...een maximale opbrengst dus zonder broedstop in het volk maar wel op de raat.
Ik heb geleerd dat als er broed zit in een volk de mijten in het broed zitten en niet op de bijen dus die schudzwerm bevat zeer weinig varroa een goede start lijkt me.Ze gebruiken de bijen dus als varroavangers...de varroa's in de cel

Ik ben zelf ook van plan om een soort rotatiemethode toe te passen met als doel zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Maar ja ik zit nog in de theorie en heb er geen ervaring mee.
In het filmpje wordt ook duidelijk aangegeven dat het plaatsen van kunstraat half om half dient om het teveel aan wintervoer om te zetten in was en dat het niet in je honing komt,als je veel volken hebt is dat vast makkelijker dan overbodige voerramen verwijderen en hebben de bijen al suiker om was te produceren,weer meer efficiëntie lijkt me.
Ik denk zelf ook dat die half om half manier ervoor zorgt dat de raten gelijkmatiger worden uitgebouwd...ik heb wel ervaring met het scheef uitbouwen van een honingkamer en heb dit destijds opgelost door de honingkammerramen om te hangen zodat er gelijkmatiger werd uitgebouwd.
Het onderdeel van de heidedracht lijkt me wel belangrijk omdat je daar ziet dat al het overgebleven broed van dat jaar bijelkaar in een kast komt te zitten...de rest van de varroakudde dus ook en dan die uitgassen natuurlijk zou ik zeggen alleen dat wordt helaas niet getoont maar wel aangegeven dat het nog moet gebeuren.Na de heidedracht zie je dat eigenlijk ook de bijen worden geroteerd en is het kringetje rond.Helaas niet voor de varroa

De groote van de volken en de enorme hoeveelheid honing die men lijkt af te halen van de volken door deze in mijn ogen efficiënte manier van bijenhouden overtuigd mij redelijk van het succes van deze methode.
Dhr. H. Kroeze heeft op imkerpedia een filmpje geplaatst hoe een schudzwerm op te bouwen en beweerd dat deze volken zeer goed de winter door komen.Ik denk dat ik het zeker ga proberen.
Dit is vast niet de laatste reaktie in dit onderwerp.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
nee, de rotatiemethode, slaat op dat je de volken niet de raten roteert.
je zet het volk in op de dracht, maakt een aflegger zonder broed (die krijgt meteen een oxaalzuur behandeling) en worden apart opgezet.
de ´vuile volken loop je de dracht mee af, na de heidedracht als er geen dracht meer is doek je deze ´vuile´volken op.
als kaal volk krijgen ze een oxaalzuur behandelingm, en worden dan pakketbijen zonder koninging bij de scvhone jonge volken gevoegd.
die overwinteren en halen volgend jaar de honing binnen. zodat je de oude volken in de hefst opdoekt.
en alleen jongen schoone volken (aangesterkt met de ovwergebleven werksters van de oude volken laat over wnteren.
zo roteer je steeds je volken.
komt eigenlijk neer op de metode van de zwermteelt met korven.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
je zet het volk in op de dracht, maakt een aflegger zonder broed (die krijgt meteen een oxaalzuur behandeling) en worden apart opgezet.
de ´vuile volken loop je de dracht mee af, na de heidedracht als er geen dracht meer is doek je deze ´vuile´volken op.
als kaal volk krijgen ze een oxaalzuur behandelingm, en worden dan pakketbijen zonder koninging bij de scvhone jonge volken gevoegd.
die overwinteren en halen volgend jaar de honing binnen. zodat je de oude volken in de hefst opdoekt.
en alleen jongen schoone volken (aangesterkt met de ovwergebleven werksters van de oude volken laat over wnteren.
zo roteer je steeds je volken.
komt eigenlijk neer op de metode van de zwermteelt met korven.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Yep, ander verhaal want al ben ik lid van 3 verenigingen die werkster ben ik nog niet tegen het lijf gelopenalfa vulgaris schreef:Wat een harde werkster ook te vinden in de bijenkroeg?,maar das een ander verhaal.
.

Dit snap ik nu efkes niet... het gaat toch om half om half omhangen van een opgebouwd raam en een waswafel?
Zouden zij het overtollig wintervoer niet gewoon wegnemen zoals de meesten dit doen?
Alvast bedankt voor de reactie en en ook voor de meedenker Semar!
Semar, als ik het goed heb worden de raten toch jaarlijks vernieuwd dus kan men ook spreken over rotatie in de raten?
Zou men deze methode ook kunnen toepassen zonder heidedracht en de volken na de zomerdracht kunnen opdoeken?
groeten uit West-Vlaanderen zonder heide
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik wil het filmjpe nog wel eens bekijken,doe ik ook vast nog wel(al 3x gezien),maar in het filmpje zie ik niet dat overtollige voerramen worden weggehaald en mijn herinnering zegt mij dat het zelfs werd vermeld door de comentator dat het inhangen van kuntstraat diende om geen wintervoer in de honing te krijgen.jomme schreef:Dit snap ik nu efkes niet... het gaat toch om half om half omhangen van een opgebouwd raam en een waswafel?
Zouden zij het overtollig wintervoer niet gewoon wegnemen zoals de meesten dit doen?
Het lijkt me ook efficienter want ze hebben dat voer toch al,anders moet het nog gehaald.
Een persoonlijke keuze van mij zou zijn om toch liever voer weg te halen,omdat ik liever was van nectar heb dan van door de bijen geïnverteerde suikerbiet.
Ik heb hier overigens geen ervaring mee en verzin dit natuurlijk van achter mijn burootje.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
De zwakte in de metode is naar mijn ervaring, dat op e dvd wordt uit gegaan , dat er na de heide prakties geen broed meer is.jomme schreef:[Zou men deze methode ook kunnen toepassen zonder heidedracht en de volken na de zomerdracht kunnen opdoeken?
mischien is dit zo met de Carnica (nooit mee gewerkt) en in duitsland waar zij werken.
Hier in amsterdam is er nog een stevig broednest tot in beging november!
Dat ga ik hier dit jaar proberen Jome, eerst jonge volkjes maken (koningineteelt) in groote bevruchtingskastjes (bv mini plus/zesramers) door shudzwerpjes zoals in de dvd,op andere stand zetten (ivm herbesmeting)
Hoofdvolken na de linde moer doodknijpen

na 11 dagen alle doppen breken. 25 dagen na het moerloos maken (dus broedloos) hoofdvolken oxaalzuur behaldeling geven,
en verenigen met de kleine volkjes uit de miniplussen/6ramers.
+thymol behandeling eerste broedgangdan is het ook september.
en hup klaar maken voor de winter. (hier in amsterdam is er na de linde meestal heen honingoogst meer) en ga je de winter in met een redelijk schoon volk met vernieuwde volken.
als je drachten anders liggen zou je hem in je drachten ritme in het jaar moeten inpassen.
Vriendelijke groet
Sermar(DOminique)
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
leuk intressant filmpje
maar mij vraag is wat voor bodems gebruiken ze daar bij die kunstof kasten ?
weet iemand dat
gr paul
maar mij vraag is wat voor bodems gebruiken ze daar bij die kunstof kasten ?
weet iemand dat
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Ga naar http://www.laves.niedersachsen.dep.zwartepoorte schreef: .... wat voor bodems gebruiken ze daar bij die kunstof kasten ?
vandaar Tiere, dan naar Bienenkunde hier Iformationsmateriaal aanklikken en via Imkerliche Praxis als laatste op Bouplan drukken... en ziedaar....

Groeten, Willem