moer door volk vervangen en onbevrucht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

moer door volk vervangen en onbevrucht

Bericht door jasper-k »

Beste,

Ik heb vandaag mijn voorjaarsinspectie gehouden. Bijna alle volkjes goed aan de leg zijnde moeren, varierend per volk 2 ramen tot 7 ramen met eitjes of brias.
Helaas bij 1 volkje niet, ik had daar vorig jaar (begin oktober) een gemerkte moer in lopen en vandaag een ongemerkte moer gezien. Deze kast heeft ook niet echt eitjes/broed dus ik denk dat deze moer van de winter/vroegvoorjaar aangemaakt is en niet bevrucht.

Mijn plan is nu om deze moer te laten verdwijnen en het volk met het kleinst aanwezige volk samen te voegen dmv de krantleesmethode met het moergoede volk boven. Helaas staan deze twee niet naast elkaar dus ik zal ze moeten verplaatsen voor ik dat ga doen, anders vliegen er veel te veel naar de naastgelegen kast en die heeft geen versterking nodig. Maar kan ik kasten wel meteen vervoeren (morgen) nu ik vandaag de ramen allemaal eruit heb gehad, klapperen ze dan niet teveel? (of moet ik de goede moer even veilig in een kluisje vervoeren?)
En dan als ik ze morgen vervoerd heb gelijk samenvoegen of eerst een week op de nieuwe locatie laten staan en dan samenvoegen?

Graag advies, cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: moer door volk vervangen en onbevrucht

Bericht door A.A. Staals »

Jasper
Na vervoer direct verenigen, na de slechte koningin verwijdert te hebben. Krant is nu helemaal niet nodig. Je hoeft ook niet te wachten met vervoeren.

ad staals
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Ik ben nieuwsgierig, waarom is de kant niet nodig? Is het de tijd van het jaar of iets anders dat maakt dat het nu niet nodig is? Alvast bedankt voor de uitleg.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Fay schreef:Ik ben nieuwsgierig, waarom is de kant niet nodig? Is het de tijd van het jaar of iets anders dat maakt dat het nu niet nodig is? Alvast bedankt voor de uitleg.
Vroeg in het jaar (voor de bloei van het fruit) kun je verenigen zonder krant. Je kunt het hele jaar door ramen bijen met broed overhangen naar een ander volk (met leggende koningin) om een volk te versterken of te verzwakken .

ad staals
Plaats reactie