Flink verschil tussen 2 volken!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Flink verschil tussen 2 volken!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vanmiddag voor de tweede keer dit jaar in mijn twee volken gekeken. Het ene volk heeft heel erg veel stuifmeel gehaald, heeft voldoende voer (heb zelfs een voerraam afgenomen), maar een vrij klein broednest, iets van anderhalf tot twee ramet. Dit volk is behoorlijk groot. Er is nog wel genoeg bouwruimte.
Het andere volk is kleiner qua aantal bijen, maar heeft veel meer broed. En dan ook juist weer veel minder stuifmeel opgeslagen, ondanks dat er volop bijen vol stuifmeel binnen komen. Dit volk heeft ook minder voer.
Opvallen ook dat bij het eerste volk de boden schoon was en bij het tweede volk behoorlijk wat dode bijen op de bodem lagen. Ik heb de varroalade erin hedaan om eens te kijken wat dit oplevert.

Is dit een vreemde situatie, of allemaal normaal?

Overigens vond een van de dames het leuk om me in de knie te steken :be5: (had dom genoed een zwarte broek aan). Geen fijne plek...
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Flink verschil tussen 2 volken!

Bericht door Bart de Coo »

Ik zou in zo'n geval gewoon denken, goh, dat is vreemd. Daarna zou ik de kast sluiten en over twee weken weer eens gaan kijken. Ik bedoel, er kan nauwelijks iets aan de hand zijn.

Ik vind het altijd wel aardig om de prestaties van de beide volken te blijven volgen en goed te kijken welk het beste presteert. Je zou dan kunnen beslissen om het volk waar je wat minder tevreden over bent een moertje te geven van het betere volk.

Daarvoor maakt je van je goede volk een paar dagen eerder een veger dan van je andere volk. Als het goede volk dan rijpe moeren heft, dan heeft het andere volk alleen nog maar gesloten doppen. Die breek je dan weg en je stopt er een dochter in van je goede moer. Dan kan gewoon zonder invoerkooitjes of zo. Gewoon erin mikken.

Bart
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Het is volgens mij logisch dat het volk met meer broed minder voer en stuifmeel heeft, omdat dit voer en stuifmeel verbruikt wordt door het broed. Zo had ik een volk wat moerloos was. Geen broed, maar erg veel opgeslagen stuifmeel en zelf al veel verse nectar/honing van de wilgen. Het lijkt mij gewoon een verschil dat het ene volk wat eerder begonnen is met broed dan het andere. Ik zou mij geen zorgen maken, mits het volk met weinig broed wel gesloten werkster broed heeft. De moer is dan goed.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Beide volken hebben brias, dus tot zover goed. Ik heb bij het kleinere volk wel voor de zekerheid de varroalade eronder gelegd, want er lagen wel behoorlijk wat dode bijen op de bodem. Ook nogal wat bijen met stuifmeelklompjes aan de pootjes. Dit volk had na de oxaalzuurbehandeling nogal een grote mijtenval.
Plaats reactie