raat
Moderator: Hans van der Post.
raat
Dag beste mensen,
Ik ben nieuw op het forum en heel blij dat het forum bestaat. Soms vind ik het lastig om beslissingen te nemen en dan heb ik nu een plek om van gedachten te wisselen.
Ik heb de beginnerscursus een paar jaar geleden gedaan. En heb nu zelf 3 jaar een volk. Mijn belangstelling voor natuurlijk imkeren is groot. Mijn vraag is hoe ik de bijen volledig hun eigen raat kan laten maken. Straks wil ik er een tweede bak opzetten zonder kunstraat in te smelten. Maar kan dat eigenlijk wel? Of kan ik beter een strookje kunstraat insmelten?
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Petra
Ik ben nieuw op het forum en heel blij dat het forum bestaat. Soms vind ik het lastig om beslissingen te nemen en dan heb ik nu een plek om van gedachten te wisselen.
Ik heb de beginnerscursus een paar jaar geleden gedaan. En heb nu zelf 3 jaar een volk. Mijn belangstelling voor natuurlijk imkeren is groot. Mijn vraag is hoe ik de bijen volledig hun eigen raat kan laten maken. Straks wil ik er een tweede bak opzetten zonder kunstraat in te smelten. Maar kan dat eigenlijk wel? Of kan ik beter een strookje kunstraat insmelten?
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Petra
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: raat
Je kunt een strookje was (oude raat) op de raampjes smelten. Dan hoe je niet eens kunstraat te gebruiken. Ik heb dit zelf nog niet gedaan, maar wil dat wel gaan proberen, met natuurbouw zijn ze blijer.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Hallo Petra,
Zie de pagina Natuurbouw op Imkerpedia, en volg daarin ook even het linkje naar warbouw omdat daar ook tips staan hoe je die warbouw (zoveel mogelijk) kunt voorkomen.
Zie de pagina Natuurbouw op Imkerpedia, en volg daarin ook even het linkje naar warbouw omdat daar ook tips staan hoe je die warbouw (zoveel mogelijk) kunt voorkomen.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Van nature bouwen de bijen van boven naar onder. De tweede bak onder zetten zal beter werken. De mooiste raten krijg je door tussen twee uitgebouwde ramen ui te laten bouwen. Raat langs broednest wegnemen en daar in de plaats een raam net een klein randje vooorbouw. Waarschijlijk veel darren raat.petra40 schreef: Mijn belangstelling voor natuurlijk imkeren is groot. Mijn vraag is hoe ik de bijen volledig hun eigen raat kan laten maken. Straks wil ik er een tweede bak opzetten zonder kunstraat in te smelten.
ad staals
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik zou ook graag veel natuurbouw willen en houdt errug van biologisch.
GROOT nadeel vind ik als je geen draadjes in de ramen heb kan je ze niet scheef houden want dan breken ze bij mij bij de toplat op den duur af.
Dan bij inspecteren moet je de ramen dus voor je neus houden wat veel kracht kost bij volle ramen en doordat ik ze niet scheef kan houden en dus eigenlijk nooit het zonlicht erin kan laten vallen kan ik de eitjes en larven niet goed zien.
Maar ja,natuurlijk imkeren is eigenlijk de kast dichtspijkeren in mijn beleving.

GROOT nadeel vind ik als je geen draadjes in de ramen heb kan je ze niet scheef houden want dan breken ze bij mij bij de toplat op den duur af.
Dan bij inspecteren moet je de ramen dus voor je neus houden wat veel kracht kost bij volle ramen en doordat ik ze niet scheef kan houden en dus eigenlijk nooit het zonlicht erin kan laten vallen kan ik de eitjes en larven niet goed zien.
Maar ja,natuurlijk imkeren is eigenlijk de kast dichtspijkeren in mijn beleving.
Dag beste mensen,
Bedankt voor alle reacties en tips. Daar kan ik wat mee!
Ik heb nu kleine strookjes in m´n ramen gehangen. We gaan zien wat het wordt. Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes petra
Bedankt voor alle reacties en tips. Daar kan ik wat mee!
Ik heb nu kleine strookjes in m´n ramen gehangen. We gaan zien wat het wordt. Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes petra
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Petra je zult ook de natuurafstand van de raat/raampje moeten aanhouden en dat is 35 mm hart op hart.
Dit betekent dat je niet tien raten in een bak hangt maar elf.
Je zult een elfraams afstand strip in je bakken moeten maken.
Dit betekent dat je niet tien raten in een bak hangt maar elf.
Je zult een elfraams afstand strip in je bakken moeten maken.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Natuurbouw kan ook met ramen. Je moet er mee leren omgaan.
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 8f6a50055b
als de link niet werkt zoek dan op "natuurbouw" dan vind je het topic vanzelf.
gr
Lennard
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 8f6a50055b
als de link niet werkt zoek dan op "natuurbouw" dan vind je het topic vanzelf.
gr
Lennard