De koningin is deze winter overleden/verdwenen, er zat in ieder geval een nieuwe koningin in het vlok.
Dat constateerde ik 4 weken geleden. Er was nog brias, maakte me toch wel zorgen wanneer die nieuwe koningin in het volk was gekomen.
Was zij op bruidsvlucht geweest en bevrucht?
Nee dus, er is nu geen broed meer in de kast, wel een koningin. De bijen zijn wel stuifmeel aan het halen maar niet enthousiast.
Ik heb 1 volk. Wie heeft er een advies voor me?
Nieuwe koningin legt niet.
Moderator: Hans van der Post.
Re: Nieuwe koningin legt niet.
Waar woon je? Misschien heb je een imker in de buurt die je kan bijstaan met een broedraam of wellicht moerdoppen?
Succes in elk geval
Succes in elk geval

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als je doppen inzet enof een raam met open broed haal de moer weg!!
!Hans.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Naar mijn idee klopt hier iets niet. 4 weken geleden geconstateerd dat koningin in de winter verdwenen is en er is nog brias.Bimker schreef:De koningin is deze winter overleden/verdwenen, er zat in ieder geval een nieuwe koningin in het vlok.
Dat constateerde ik 4 weken geleden. Er was nog brias,.......
Ik kan hier maar een ding uit opmaken: nu geen broed meer, dan is bij vorige ingreep koningin gesneuveld en loopt er nu mogelijk een nog niet leggende koningin rond.
ad staals
-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
en legen doet een nieuwe koningin pas als het oude broed is uitgelopen!?
kijk in de volgende week, dan moeten er wel eitjes zijn!
anders raam met eitjes inhangen, Als er doppen worden aangezet, dan heb je geen bevruchte koningin.
gr. tonie
anders raam met eitjes inhangen, Als er doppen worden aangezet, dan heb je geen bevruchte koningin.
gr. tonie
ajv
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als bij de controle vier weken geleden nog brias aanwezig was en toen de koningin verongelukt is er nu al helemaal geen broed meer. (Niet vermeld of er nog wel gesloten broed was). Wanneer je een raam larfjes inhangt en er worden doppen aangezet heb je geen bevruchte koningin maar ook geen onbevruchte.tonie-v schreef:en legen doet een nieuwe koningin pas als het oude broed is uitgelopen!?
gr. tonie
ad staals