Met welke waswafels werken jullie en wat zij de ervaringen h

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
jomme
Contacteer:

Met welke waswafels werken jullie en wat zij de ervaringen h

Bericht door jomme »

Na het grote 'Waar koop ik biologische bijenwas- topic' eens tijd voor wat nieuws.
Aangezien wij nu toch niet aan het slingeren zijn...

Ik heb momenteel 3 soorten bijenwas liggen, de standaard bijenwas van one Belgische hofleverancier, hun bio-was en ook Bienen-Maier waswafels.
Nu zouden wij eens een proefje willen doen en deze drie soorten wafels tegelijk in een honingzolder willen hangen om te zien welke wafel de bij het liefst uitbouwt. (momenteel met 3 imkers)
Naar het schijnt zou de Bienenmaier het met voorsprong halen op het huisproduct...
k vraag me af wat de biologische doet...
Wij zijn samen niet slim genoeg om dit op wetenschappelijke manier uit te voeren maar met een beetje geluk kunnen we toch interessante conclusies trekken. We testen elk apart op ons volk n beleggen daarna een formele evaluatievergadering met wat bier enzo...
Wat we wel al weten is dat er in onze recyclage-was tal van contaminaties teruggevonden wordt (veel bijgeleerd in een paar cursussen van Dhr Reybroeck, voor mensen die het allemaal willen uitpluizen: http://www.hdb.ugent.be/HDB/Index_files/z09Doct_WR.pdf
het gaat over pesticiden, antibiotica, sinds jaren verboden varroa bestrijdingsmiddelen door de imkers zelf toegebracht...
Al dat lekkers zit dus (laat ons hopen) in minimale hoeveelheden in onze wafels.
Nu vraag ik me af of de bijen een voorkeur zouden hebben voor de een of andere wafel.
Ik denk ondertussen te mogen begrijpen dat de wafels naast het broednest het snelst uitgebouwd worden en dat de beestjes het liefdt bouwen waar het warm is (hoe zou je zelf zijn?) maar toch zouden we voor het gemak opteren om gewoon 3 ramen in de honinghzolder te vervangen door wafels. (uiteraard mogen wij niet teveel voer wegnemen en zullen we desnoods bijvoeren)
Bij mij zit de bouwdrift er goed in, dit heb k mogen werken toen we een 5 tal larven in de honingzolder gehangen hebben (zonder eerst in een starter te plaatsen) in 2 dagen tijd waren bij mij maar 2 doppen aangeogen maar bijna een derde van het raampje was al dichtgebouwd...als we niet kunnen vliegen dan maar bouwen zullen ze denken...
Misschien ben ik te kritisch maar ik vraag me toch of hoe bio de bio-was wel is.. Hij is bijna wit van kleur tov de gewone die donkergeel is maar we weten dat men was nogal gebrekkelijk kan 'bleken'.Bio was zou uit Afrika komen en we weten ook dat er daar soms wel een heel klein beetje gesjoemeld wordt..
Dus....wat zijn de ervaringen en voorspellingen? :think:
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Met welke waswafels werken jullie en wat zij de ervaring

Bericht door m.kolsters. »

Dat bijen het liefste bouwen op goede was is zeker, maar je moet eens kijken welke wafels de moer het eerste belegd.
Er komen hier imkers voor was omdat de moer daar wel haar eitjes in legt voor dat er honing in is geweest.
Maar kom een pak was kopen in het bakhuis en ga verder met je proef, wil graag mee doen met mijn bijenwas ( uit eigen winnerrij )
Maar ook denk ik dat eigen was het beste is maar dan moet je een pers hebben, en je weet wat er in de was zit.
Tinus Kolsters
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Bedankt voor je reactie Tinus!
Ik wil gerust een pak wafels afnemen maar het zal voor volgend jaar zijn denk ik...
Ik hou het in gedachten!
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik denk dat het wel een moeilijk proefje bedenken wordt.

Ik heb de honigngkamer wat in de gaten gehouden bij het uitbouwen een aantal maal,maar ze beginnen echt in de midden van de kamer vanaf de toplat met het optrekken van de celwanden.Ik denk ook dat het er vanaf hangt waar het broednest precies zit en waar ze nectar kwijt moeten.

Bij mij met 10 ramen beginnen ze meestal met de middelste 4 ramen maar heb nog niet zoveel ervaring.
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Misschien zie je de verschillen duidelijker wanneer je in 1 raam twee verschillende wassoorten stopt. Precies op de helft verticaal de scheiding.
Ze bouwen inderdaad in het midden vaak het eerste dus verschillende ramen vergelijken is erg moeilijk. Daarom dacht ik dat dit misschien duidelijker is.

Door verschillende combinaties te maken kan je misschien wel verschil zien in het midden van het raam op de scheiding van de ene en de andere was. Dat de ene helft iets sneller/beter gaat dan de andere helft. Dan maakt het ook minder uit waar het raam hangt. Bijvoorbeeld wassoorten a-b, b-c, a-c en dan b-a, c-b, c-a. Dus dan heb je zes ramen met verschillende combinaties. En elke wassoort een keer voor en achter. Het is nog steeds niet helemaal wetenschappelijk verantwoord maar als je duidelijke verschillen ziet kan dat wel een aanwijzing zijn.
Wat denk je ervan jomme? Wel iets lastiger natuurlijk met insmelten. En wellicht is 6 ramen wat veel. Dus dan kan je ook 3 ramen doen of gewoon de combinaties verdelen over de verschillende volken.

Mijn bio-was is trouwens juist donkerbruin en komt ook uit afrika geloof ik (gekocht de werkbij) met een rookgeur. Voorlopig is er van testen nog geen sprake bij mij (ze zijn nog neit toe aan het honingkamer). Maar na deze was wil ik die van Tinus ook wel eens proberen. (Tinus, je marktering steekt goed in elkaar. Nu moet ik al langskomen voor mede, bijenhotels en wasplaten! Wat gaat er nog meer bij komen vraag ik me zo onderhand af)
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Haha Fay,

Je steekt me in het werk! Maar inderdaad een goede suggestie...
ik zou het ook in 3 stukskes kunnen maken en aan elkaar smelten...
Dit zou inderdaad een betere test zijn, ik bekijk dit vanavond...
Hihi misschien heeft Tinus een Bed and Breakfast en kun je daar een weekendje verblijven :D
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Mijn bio-was is trouwens juist donkerbruin en komt ook uit afrika geloof ik (gekocht de werkbij) met een rookgeur.

Is al fout,de bijen van hier hebben zachtere was van wegen de temperatuur.
En als dat bio is heb ik het ook biowas ik ga geen onderzoek laten doen maar durf dit wel aan.
De winst is niet zo hoog van was persen, wel heb ik meerderen malen de eerste prijs behaald bij de NBV.
En dan wordt er geken hoe vlekziebel de was is zacht en buigzaam en geur en zuiver.
Als ik de was opvouw en weer terug buig kan je hem weer mooi vlak vegen zonder dat de plaat stuk is.
Tinus Kolsters
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Tinus, lokale was lijkt me inderdaad beter. En voor mij hoeft er echt geen gecertificeerd bio keurmerk op. Als het van een imker is die het beste voor heeft met zijn bijen vind ik dat het meest waard. Helaas hebben ze bij de werkbij alleen keus tussen bio en niet bio. Geen keuze voor land van herkomst. Ik had deze voor de HK gekocht als experiment. De geur is wel lekker... maar dat zegt mijn mensen-neus.
Je staat op mijn verlanglijst. Maar ik maak eerst even mijn voorraad op.

Jomme als je 3 stukken per raat neemt heb je een middelste stuk en twee buitenste. Dus dan heb je weer de grootste kans dat ze gewoon het middelste stuk pakken omdat dat in het midden zit.
Plaats reactie