Heb nooit een zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Heb nooit een zwerm

Bericht door m.kolsters. »

Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.
Klagen dat ze niet goed zijn geen honing halen , of erger nog de bijen zijn weg.
En in dit geval klopt het nog ook, wat ik hier uit opmaak is dat de imkers niet goed op letten.
En niet op tijd het volk nakijken, ik vind scheppen prachtig en haal ze op voor een pot honing voor de melder.
Maar vandaag bij het klooster waar mannen niet binnen mogen, maar ook niet veel darren gezien.
De imker moet buiten om lopen om te scheppen en de zusters kijken door het raam naar de bijen denk ik.
Al weer twee volken die de winter door komen.
Tinus Kolsters
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Heb nooit een zwerm

Bericht door semar »

m.kolsters. schreef:Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.
dan jokken veel imkers :liar:

iedereen wordt wel eens verrast door een zwerm.
dat kan zelf imkers met 100 jaar ervaring gebeuren.

het is natuurlijk wel de bedoeling dat het er over de loop der jaren steeds minder worden, :wink:
tenzij het onderdeel is van je bedrijf metode.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

m.kolsters. schreef:Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.
Klagen dat ze niet goed zijn geen honing halen , of erger nog de bijen zijn weg.
En in dit geval klopt het nog ook, wat ik hier uit opmaak is dat de imkers niet goed op letten.
En niet op tijd het volk nakijken, ik vind scheppen prachtig en haal ze op voor een pot honing voor de melder.
Maar vandaag bij het klooster waar mannen niet binnen mogen, maar ook niet veel darren gezien.
De imker moet buiten om lopen om te scheppen en de zusters kijken door het raam naar de bijen denk ik.
Al weer twee volken die de winter door komen.
Veel imkers klagen dat er een slechte ontwikkeling is en dat er nu geen honing binnenkomt. Waar komen die zwermen dan vandaan?

Maar met dit weer een zwerm op dit moment vind ik vreemd.
groet,

Peter
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Bij mij wel goede ontwikkeling, vandaag verrast geweest door wel 10 grote zwermcellen in een propvolle kast op 3 bakken (bijna gesloten ...)
Maar veel honing is er nog niet te zien...
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Een van mijn volken heeft de kast nog lang niet volgebouwd, maar was al volop zwemplannen aan het smeden. Door het slechte weer had ik zelfs een al dichte dop gemist! Dus maar een aflegger van gemaakt.
Een collega heeft al twee zwermen te pakken gehad! Missen we de zwermplannen omdat we de kasten door het slechte weer niet na kunnen kijken? Of hebben de dames teveel tijd over door het slechte weer en gaan ze dan maar zwermplannen smeden... :lol:
Plaats reactie