Gelukkig had ik op Maandag bij 17 graden nog mijn pleegvolken kunnen voorbereiden.
Ik heb van alle kasten bijna al het broed in alle stadia in de bovenbak gehangen boven het rooster.
De koningin heb ik met het resterende broed en de broedramen met wat honing uit de bovenbak in de onderbak omgehangen onder het rooster.
Door deze voorbereiding had ik Dinsdag veel voedster bijen in de bovenbak, en hoefde ik geen koningin meer te zoeken.
Snel de broedramen afgeslagen in de starterbak. Broedramen terug, starterbak gescheiden door een geperforeerde plaat weer bovenop de 2e broedkamer geplaatst. Dit heeft nog geen 5 minuten geduurd.
Zo snel heb ik nog nooit een starter gevuld.
Ook mijn teeltramen met eitjes en jonge larfjes van de teeltlijnen had ik al centraal in de bovenbak hangen. Daar hoefde ik dus ook niet naar te zoeken. Snel de ramen meegenomen naar mijn omlarf ruimte, en in de warme broedstoof gehangen.
In mijn omlarf ruimte had ik de gaskachel aangezet, en kon ik dus zonder dikke trui aan goed werken.
En dan vandaag maar hopen dat de starter de larven toch goed heeft aangeblazen.
Het moest gebeuren, want op 2 Juni moeten er flink wat maagdelijke en bronstige dames op tijd de boot naar Ameland halen.

En vandaag is het weer het zelfde koude weer bij het oogsten van de aangeblazen larven uit de starter, en het verdelen van de oogst over de pleegvolken.
En nu maar hopen dat we snel wat beter weer gaan krijgen.