boterbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: boterbloem

Bericht door Primus »

Ben vandaag ook is gaan zien op de boterbloemen,en ja ook hier in Ranst vliegen er vrij veel bijen op. Zou de reden niet kunnen zijn dat er momenteel niet zo veel te halen is? Een oud imkersgezegde in de kempen was " als de brem bloeit (dit is een typische plant van schrale zandgronden) is er armoede voor de bijen".Dit was de periode in de lente die de overbrugging maakte naar Accacia en de zomerbloeiers. Momenteel bloeit hier de brem volop en het zou dus kunnen (volgens mij) dat ze gewoon op de boterbloemen vliegen omdat er te weinig dracht is. Wie weet hier het uitsluitsel?

Imkersgroeten uit de Kempen
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

alfa vulgaris schreef:
Toch vind ik vaak moeilijk zoveel verschillende kleuren geel. :geek:
Om er zeker van te zijn of het stuifmeel het zelfde is moet je het even onder een microscoop neer leggen . het is zo'n 40 micron groot .

Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik denk dat het nu wel meevalt met die armoe. Vandaag de bijen horen gonzen op de cotoneaster, die ze kennelijk al bevliegen als die nog open moet gaan: ze bevliegen die als ze nog in de knop staan.

Ik zie ze niet op de brem vliegen. Als ze op de brem vliegen, dan zie je dat heel duidelijk bij het vlieggat, omdat de bijen helemaal bepoeierd terugkomen.

Verder wordt bij mij de paardenkastanje nog goed bevlogen, getuige de grote hoeveelheden brandweerrood stuifmeel. Ik kan me ook vergissen. Misschien heeft paardenkastanje eerder baksteenrood stuifmeel. In elk geval slepen ze nu grote hoeveelheden knalrood stuifmeel binnen.

Verder zie ik heel veel lichtgeel stuifmeel. Ik verdenk de meidoorn daarvan, maar nu begin ik te twijfelen...

Want een kilometerslange dijk langs een van mijn standen is nu helemaal geel uitgeslagen van de boterbloemen. Arie Koster geeft het een np-waarde van 1 op een schaal van 5: zeer magertjes dus. Ik heb er ook nog nooit bijen op gezien. Maar hij bloeit nu zó massaal, dat die best wel eens kan bijdragen aan de dracht.

Je zult immers jaar in jaar uit zien dat er iedere keer weer een andere dracht uitspringt. Dit jaar de boterbloemen? Wie weet. Ik pieker er niet over om te voeren in elk geval!

Groet,

Bart
Plaats reactie