buckfastvolk bij mn `carnica´´s

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Contacteer:

buckfastvolk bij mn `carnica´´s

Bericht door belrgerbal »

Ik kan een veger van iemand krijgen met buckfast bijen. Nu zijn mijn 2 basisvolken van carnica afkomst. Is dit een probleem. Zo zuiver in de genen zullen mijn volken ook niet zijn, daarom zette ik carnica al tussen haakjes. Lijkt me eerder een verrijking van de genenpoule, of zie ik dit fout. Rashonden mankeren ook vaker wat dan bastaarden immers. :be9:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: buckfastvolk bij mn `carnica´´s

Bericht door semar »

is alleen een probleem als je ´gekozen´heb voor een bepaald ras.
omdat je dan waarschijnlijk ook je eigen moeren zo zuiver mogelijk thuis wil bevruchten.

ik meen te lezen dat jij dat nog niet hebt.
want op zich kun je ze natuurlijk bij elkaar houden.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: buckfastvolk bij mn `carnica´´s

Bericht door Hans van der Post. »

belrgerbal schreef:Ik kan een veger van iemand krijgen met buckfast bijen. Nu zijn mijn 2 basisvolken van carnica afkomst. Is dit een probleem. Zo zuiver in de genen zullen mijn volken ook niet zijn, daarom zette ik carnica al tussen haakjes. Lijkt me eerder een verrijking van de genenpoule, of zie ik dit fout. Rashonden mankeren ook vaker wat dan bastaarden immers. :be9:
Leuk dat je een veger krijgt. over de genen hoef jij niet druk te maken :be2: of je moet op een eiland wonen.
De diversiteit wordt door de bijen zelf in stand gehouden. Er zitten in je volk minstens 20 verschillende vaders en maar een moeder.
Een jonge moer op bruidsvlucht bezoekt verschillende "darren verzamelplaatsen" en die kunnen soms 20 minuten vliegen uit elkaar liggen.

Je kunt niet zomaar volken van verschillende afstamming verenigen. De feromonen wijken nogal af. Daardoor weet het verenigde deel niet of de moer aanwezig is en gaan dan doppen aanzetten.
Over dit laatste is al veel op het forum geschreven, even naar zoeken.
!Hans.
Plaats reactie