We hebben geleerd om de 13e dag doppen te breken. Vorig jaar had ik bij meerdere kasten de 12e dag een tuter.
Ik vraag me af het het niet veel veiliger is om alle kasten de 12e dag te controleren en indien een uitgelopen dop dan direct alle doppen breken.
Is nog alles gesloten dan de volgende dag aan de slag. Eventueel de ramen met doppen merken.
Of maak ik toch een denkfout??
Groeten
Gerard
13e dag dopen breken
Re: 13e dag dopen breken
Dag,
Vanmiddag om 17 uur heb ik ook geprobeerd, om na 13 dagen de tuter en de kwakers te horen. Geen gehoor. 2 medeimkers hebben ook geluisterd en ook geen gehoor. Daarna de kast geinspecteerd en uiteindelijk 4 moerdoppen gevonde, maar ze waren niet zo lang. Na overleg besloten de doppen te laten staan en morgen, dus de 14e dag weer te gaan luisteren. We gaan het beleven.
Vanmiddag om 17 uur heb ik ook geprobeerd, om na 13 dagen de tuter en de kwakers te horen. Geen gehoor. 2 medeimkers hebben ook geluisterd en ook geen gehoor. Daarna de kast geinspecteerd en uiteindelijk 4 moerdoppen gevonde, maar ze waren niet zo lang. Na overleg besloten de doppen te laten staan en morgen, dus de 14e dag weer te gaan luisteren. We gaan het beleven.
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: 13e dag dopen breken
Elk jaar komen de opmerkingen;
1- "Ze tuut al op de twaalfde dag"!
2- Op de dertiende dag nog geen tuter doppen niet rijp.
1 Als je in de ochtend vegers maakt tel die dag er bij.
Maak je in de loop van de middag vegers dan is dag 1 de volgende dag.
2 - sommige volken hebben het pas na uren door dat de moer ontbreekt en beginnen dan pas met het aanzetten van doppen.
Of het koude weer speelt een rol.
Leuk he BIJENHOUDEN.
1- "Ze tuut al op de twaalfde dag"!
2- Op de dertiende dag nog geen tuter doppen niet rijp.
1 Als je in de ochtend vegers maakt tel die dag er bij.
Maak je in de loop van de middag vegers dan is dag 1 de volgende dag.
2 - sommige volken hebben het pas na uren door dat de moer ontbreekt en beginnen dan pas met het aanzetten van doppen.
Of het koude weer speelt een rol.
Leuk he BIJENHOUDEN.
!Hans.