Goed gehandeld?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Goed gehandeld?

Bericht door cefas »

Vorige week bleken er een stuk of twaalf moerdoppen te zitten in mijn enige volkje. Om ervoor te zorgen dat de boel niet buiten mijn zicht aan het zwermen zou gaan, heb ik alle doppen, op twee na, gebroken. Tijdens mijn controle vanmiddag bleek er geen open broed meer te zijn en beide doppen zitten nog dicht. Daar word ik wel een beetje zenuwachtig van.... vooral omdat het mijn laatst overgebleven volkje is na een muizen- en vriesperiodedrama. Inmiddels heb ik wel mijn stalgenoten gemaild om in te kunnen grijpen met een raat met eitjes. Moet ik me zorgen maken?

Mijn toplattenkast staat te wachten op een zwerm. Bij een korte show aan een vriend van me, bleek er een hoornaar in te zitten. Ze was al begonnen met een nest. Enfin, beest verjaagd, nest gesloopt en vlieggat dichtgestopt, maar o o o wist ik veel dat er midden in Arnhem van deze monsters rondvliegen...

Bedankt voor tips!
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Oude Essink »

Doppen breek je pas als je de tuter, de eerst uitgelopen jonge moer hebt gehoord; het z.g. "op één dop zetten" is een riscante bezigheid. Het gecompliceerde proces van "nieuwe goede moer" voortbrengen kun je beter aan de dames zelf overlaten. Veel imkers bemoeien zich veel te veel met de processen binnen een bijenvolk. Volgens mij: niet goed gehandeld dus!! misschien loopt het goed af.

Afbeelding
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

o o o..... En ik dacht nog wel de boel in de hand te houden door twee mooie doppen te bewaren.... Omdat ik niet heel regelmatig in de stal ben en niet precies wist wanneer de doppen gesloten waren, was ik bang de tuter en kwakers te missen en dus zo een leegzwermende kast te krijgen. Enfin, volgende keer zal ik wat koelbloediger zijn, langer wachten en nog eens even de boeken en het forum erop naslaan! Dank voor wijze woorden.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Waar.
Als beginnend imker, kun je denk ik het beste het recept van de veger volgen. Dat werd 25 jaar terug, op de beginnerscursus ook zo uitgelegd, sindsdien geen beginnerscursus meer gevolgd dus weet ik niet hoe ze het vandaag de dag doen :D
Dus bij zwermdrift, alle doppen breken (mooiste is om net voordat er doppen aangemaakt worden dus wanneer er bijv speeldopjes zijn de veger te maken) oude koningin zoeken, en deze op het raam plus paar ramen broed, raam voer raampje kunstraat, raampje stuifmeel in een 6 ramer zetten, er nog een paar ramen bijen bijinkloppen omdat de vliegbijen weg vliegen.
Bij die veger het vlieggat verkleinen omdat deze in eerste instantie geen vliegbijen heeft en kan worden leeggeroofd door een ander volk. Bij slecht weer eventueel de veger voeren maar oppassen met morsen i.v.m. de roverij!
Dan gewoon 13 dagen wachten alvorens het oude (hoofd) volk te controlleren, en dit controlleren doen na 16:00 uur.
Dan alle redcellen wegbreken, wel met enige voorzichtigheid, heel soms bij erg slecht weer, is er niet een koningin rijp op dag 13, in dat geval en dat merk je wel want dan heb je al wat redcellen weggebroken en nog niet een koninigin in zien lopen, gewoon wachten tot dag 14. Als je 100% op safe wilt gaan is het als beginner slim om de bijen van het raam af te slaan een redcel zie je snel over het hoofd.
Wat ook kan is dat de bijen het zelf regelen je vindt dan op dag 13 een of meer uitgelopen redcellen in de kast.
Dan twee weken wachten daarna, en uiterlijk na drie weken, zit er weer een leggende koningin in de kast zo niet, raam eitjes inhangen en weer 13 dagen wachten...
Later kun je je eventueel wagen aan allerlei andere mooiere meer sophisticated zwermbeheersing met broedloze afleggers enzovoorts maar dan snap je door die simpele veger ten minste hoe de basis werkt.

Groet,

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op zo 20 mei 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
redejo

Bericht door redejo »

Ik had wat vegertjes en koninginnenafleggers gemaakt. Gisteren op dag 12 toch wel benieuwd hoe de vlag er bij stond.
In 1 koningen aflegger 10 doppen waarvan 2 mooie grote doppen.Deze heb ik laten zitten en de rest heb ik er heel uitgesneden met een scherp mes zodat de dop niet werd beschadigd.
De doppen in een nicot uitloopkooitje gedaan en opgehangen in de broedstoof welke ik van de week afgebouwd had.
Resultaat 8 mooie koninginnen uitgelopen .
Wederom Weer wat wijzer geworden.
Plaats reactie