toch een zwerm eraf??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Contacteer:

toch een zwerm eraf??

Bericht door belrgerbal »

Ik kwam vandaag terug van mn werk en ik zie maar weinig bijen bij 1 van mn kasten, die eerst bomvol zat... Ik heb ff snel bovenin in de kast gekeken, ook veel minder bijen als eerst!!!! Ik ben bang dat er verdikkie me toch een zwerm is ontsnapt. Dan moet ik een dop over het hoofd hebben gezien. Ik wil de dames eigenlijk niet storen door de kast uitgebreid te openen, maar kan ik aan de buitenkant van de kast zen of de kast gezwermd heeft?
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Re: toch een zwerm eraf??

Bericht door buzzer »

belrgerbal schreef:Ik kwam vandaag terug van mn werk en ik zie maar weinig bijen bij 1 van mn kasten, die eerst bomvol zat... Ik heb ff snel bovenin in de kast gekeken, ook veel minder bijen als eerst!!!! Ik ben bang dat er verdikkie me toch een zwerm is ontsnapt. Dan moet ik een dop over het hoofd hebben gezien. Ik wil de dames eigenlijk niet storen door de kast uitgebreid te openen, maar kan ik aan de buitenkant van de kast zen of de kast gezwermd heeft?
Afbeelding
staat dit bord naast je kast????? :whistle: :shifty:
Alle begin is (bij) zonder honing.
belrgerbal
Contacteer:

Bericht door belrgerbal »

goeienmoggel schreef:Volgens mij geef je zelf het antwoord al. :lol:

hmmmmm, ik zou toch zweren dat ik alle doppen gebroken had en ik heb nog wel een zuigeling gemaakt om het volk af te tappen...... :{
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bij het doppen breken schud ik altijd vrijwel alle Bijen van de raten af om geen enkele dop over het hoofd te zien .

Een zuigeling maken heeft hiervoor geen enkele zin , ook een klein volkje met een koningin te veel zal gaan zwermen .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Zwermbeheersing is in mijn ogen, nog altijd het simpelst door het maken van vegers.

ad staals
Plaats reactie