waarom niet verzegeld
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
waarom niet verzegeld
Zojuist bij 2 volken in de bovenste honingkamer gekeken. Een week geleden waren deze HK redelijk gevuld, maar niet verzegeld. Om ruimtegebrek te voorkomen heb ik er toen een Hk ondergezet. Nu is deze onderste Hk ook alweer voor een deel gevuld, maar de status van de bovenste Hk is nauwelijks veranderd in die week. Ik dacht dat ze eerst deze vol zouden maken en verzegelen, maar slechts bovenste stukje is verzegeld. Hoe kan dit? En kan ik de bovenste kamers nu wel binnenkort slingeren of kan hier ook weer verse nectar in zitten?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: waarom niet verzegeld
Ze hebben twee regels Erik: van boven naar beneden werken, en dichtbij het broednest werken.
Als je de lege kamer bovenop gezet hadden ze misschien de onderste vast verzegeld, maar je hebt ook kans dat ze dan alles naar boven gesleept hadden en dan was je even ver geweest als nu.
Zelf ben ik lui dus zet ik de volgende kamer er gewoon bovenop. Vorige week heb ik twee honingkamers tegelijk bovenop gezet, en nu zijn ze in beide de ramen exact boven het broednest aan het vullen en de kantramen slaan ze over.
Als je de lege kamer bovenop gezet hadden ze misschien de onderste vast verzegeld, maar je hebt ook kans dat ze dan alles naar boven gesleept hadden en dan was je even ver geweest als nu.
Zelf ben ik lui dus zet ik de volgende kamer er gewoon bovenop. Vorige week heb ik twee honingkamers tegelijk bovenop gezet, en nu zijn ze in beide de ramen exact boven het broednest aan het vullen en de kantramen slaan ze over.
gr,
m
m