Ik heb op moederdag 13 mei zo rond 13 - 14 uur een kunstzwerm gemaakt en de oude moer uit het volk gehaald. Ik ben toen heel secuur geweest en heb alle doppen verwijderd, dat weet ik zeker omdat er vrienden bij waren die nog nooit een kast van binnen hadden gezien, dus we hebben er onze tijd voor genomen

Eergisteren dus dag 11 of 12 (afhankelijk of je moederdag al meetelt) niks gehoord en gisteren heel licht getuut geen gekwaak. Ik durfde het niet aan om niks te doen dus gister toch maar doppen gebroken, 19 doppen, 1 uitgelopen 7 volledig ontwikkelde moeren (eentje met varroa mijt op haar rug) en de rest in verschillende stadia van het pop zijn.
Uiteraard heb ik moertjes in laten lopen en aangezien het volk zo plakte aan de ramen nog maar een 6 ramertje gevuld.
Maar mijn vraag: zou het niet "beter" zijn om een moer te gebruiken die eigenlijk pas over 2-3 dagen uitgelopen zou zijn. Omdat dat een larve is geweest die echt de volledige voederperiode koninginnegelei heeft gekregen en het niet een larve is die even snel geturnd is tot moer? En is dat te bewerkstelligen zonder aan koninginneteelt te doen?
Waarom ik dat wil weten, ik moet woensdag en volgende week zaterdag ook doppen breken bij volken en wil uiteraard zo goed mogelijk moeren.

cheers