tuter na doppen breken
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
tuter na doppen breken
Beste collega's
Gisteren (12e dag) een tuter en dus gisterenavond de doppen gebroken. Nog enkele moertjes in laten lopen en de rest verwijderd.
Echter de tuter hoor ik nog steeds. Inmiddels 16 uur later. Is dit normaal of lijkt het erop dat er een dop(pen) is vergeten??
MVG
Gerard
Gisteren (12e dag) een tuter en dus gisterenavond de doppen gebroken. Nog enkele moertjes in laten lopen en de rest verwijderd.
Echter de tuter hoor ik nog steeds. Inmiddels 16 uur later. Is dit normaal of lijkt het erop dat er een dop(pen) is vergeten??
MVG
Gerard
- wilgenroosje
- Contacteer:
Re: tuter na doppen breken
Het lijkt mij nog te vroeg om te concluderen dat er een dop is vergeten. De laatste uitgelopen jonge moer - of in dit geval de moer die het gevecht met haar zusters heeft gewonnen - tuut nog enige tijd. Zij weet immers niet na uitlopen of er nog meer doppen zijn. Zijn er geen doppen en geen kwaker, dan zal het vanzelf ophouden. Ik weet niet hoe lang zij precies door gaat, maar ik hoorde dit jaar op dag 15 (doppen gebroken op dag 13) nog een tuter en op dag 16 niet meer.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik heb wel eens een moer zien en horen tuten in een bevruchtingsvolkje.
Geen doppen aanwezig natuurlijk.
Ook heb ik wel eens een werkster een tutend geluid horen maken op de raat een aantal dagen voor er een zwerm afkwam en haar dit zien doen omdat ik anders natuurlijk niet kon weten dat het een werkster was die het deed.
Het merkwaardige was dat ze andere werksters beetpakte tuutte doorliep en vervolgens dit constant herhaalde hier en daar op de raat.
Ook heb ik wel eens een werkster een tutend geluid horen maken op de raat een aantal dagen voor er een zwerm afkwam en haar dit zien doen omdat ik anders natuurlijk niet kon weten dat het een werkster was die het deed.

Het merkwaardige was dat ze andere werksters beetpakte tuutte doorliep en vervolgens dit constant herhaalde hier en daar op de raat.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk altijd lol verspreiden maar een antwoord op een beginnersvraag moet je niet op deze manier beantwoorden.alfa vulgaris schreef:Ik heb wel eens een moer zien en horen tuten in een bevruchtingsvolkje.
Ook heb ik wel eens een werkster een tutend geluid horen maken op de raat een aantal dagen voor er een zwerm afkwam en haar dit zien doen omdat ik anders natuurlijk niet kon weten dat het een werkster was die het deed.![]()
Overgens is op het forum een plek waar je lol kunt uitleven - en verspreiden in de rubriek bijenkroeg.

!Hans.
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
Voor de mensen die het niet weten, LOL = Laughing Out Loud, (vertaald hardop lachen)
ik vond het eigenlijk wel interssant om te lezen dat werksters kunnen tutten Hans.
Misschien niet exact wat een beginner wil horen, maar ik heb ook weleens zoiets gehoord en ik vroeg me toen ook hoogstens af hoe het kon.
Had het raam met de moer uit de kast gehaald en hoorde 10 minuten laten een tutende toon uit de kast enkele keren herhaald.
Werksters die de koningin om bevestiging van haar aanwezigheid vragen of .... ???
(of een gistende cel opengebroken en beetje baldadig...?
)
Als antwoord en vraag op de DE BIEZEN, als het langer dan een dag aanhoudt zou het bij mij beginnen te kriebelen dat ik mogelijk een dop heb gemist, helemaal als er gekwaak volgt natuurlijk! Maar wij als mensen moeten niet vergeten dat bijen bijzonder goed ontwikkeld zijn in het Bij zijn. Er zijn altijd verschillende stadia van ontwikkeling bij de moeren in de dop dus het lijkt me ook heel normaal dat een moer enige tijd blijft tutten. Natuurlijk gezien zou er best een dop 2 dagen achter kunnen lopen dus waarom zou een moer niet door tutten tot ze zeker weet dat ze de "laatste" of enige is. Dat wij als imkers alles opruimen is vast nog niet in de bij geëvolueerd
Goed blijven luistern en de kast goed in de gaten houden op eventueel afkomende zwerm. Zou ik zeggen.
mijn vraag hoor je het nu nog steeds?
cheers
ik vond het eigenlijk wel interssant om te lezen dat werksters kunnen tutten Hans.
Misschien niet exact wat een beginner wil horen, maar ik heb ook weleens zoiets gehoord en ik vroeg me toen ook hoogstens af hoe het kon.
Had het raam met de moer uit de kast gehaald en hoorde 10 minuten laten een tutende toon uit de kast enkele keren herhaald.
Werksters die de koningin om bevestiging van haar aanwezigheid vragen of .... ???
(of een gistende cel opengebroken en beetje baldadig...?

Als antwoord en vraag op de DE BIEZEN, als het langer dan een dag aanhoudt zou het bij mij beginnen te kriebelen dat ik mogelijk een dop heb gemist, helemaal als er gekwaak volgt natuurlijk! Maar wij als mensen moeten niet vergeten dat bijen bijzonder goed ontwikkeld zijn in het Bij zijn. Er zijn altijd verschillende stadia van ontwikkeling bij de moeren in de dop dus het lijkt me ook heel normaal dat een moer enige tijd blijft tutten. Natuurlijk gezien zou er best een dop 2 dagen achter kunnen lopen dus waarom zou een moer niet door tutten tot ze zeker weet dat ze de "laatste" of enige is. Dat wij als imkers alles opruimen is vast nog niet in de bij geëvolueerd

Goed blijven luistern en de kast goed in de gaten houden op eventueel afkomende zwerm. Zou ik zeggen.
mijn vraag hoor je het nu nog steeds?
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ga eens opzoek naar de tutende moer. Dan zie je dat de moer zich met het borst-stuk op de raten drukt en snel met de vleugels trilt (ongv. 1200 hertz.)
Een bij doet dit nooit, kan dit ook niet, hoewel als een bij wordt geklemd krijg je wel zo iets te horen.
Denk wel dat het meer een (d)noodkreet is.
Tuten en kwaken is meer communicatie tussen moeren - ben jij er.
~~~~~
Als je met de crussor op de smilies gaat staan krijg je ...............
Een bij doet dit nooit, kan dit ook niet, hoewel als een bij wordt geklemd krijg je wel zo iets te horen.
Denk wel dat het meer een (d)noodkreet is.

Tuten en kwaken is meer communicatie tussen moeren - ben jij er.
~~~~~
Als je met de crussor op de smilies gaat staan krijg je ...............

!Hans.
-
- Contacteer:
Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ter kennisname:
Ik had van 8 kasten tegelijk een veger gemaakt.
1 kast de 11e dag een tuter.('s avonds geopend en doppen gebroken)
3 kasten de 12e dag een tuter ('s avonds geopend en doppen gebroken)
Gisteren in 4 kasten (13e dag) doppen gebroken.
In een van de kasten gisteren lijkt het erop dat deze al gezwermd heeft. Een open dop maar voor mijn gevoel weinig bijen tov andere kasten.
mvg
Gerard
Ter kennisname:
Ik had van 8 kasten tegelijk een veger gemaakt.
1 kast de 11e dag een tuter.('s avonds geopend en doppen gebroken)
3 kasten de 12e dag een tuter ('s avonds geopend en doppen gebroken)
Gisteren in 4 kasten (13e dag) doppen gebroken.
In een van de kasten gisteren lijkt het erop dat deze al gezwermd heeft. Een open dop maar voor mijn gevoel weinig bijen tov andere kasten.
mvg
Gerard