stille getuige van stille moerswisseling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

stille getuige van stille moerswisseling

Bericht door semar »

situatie;

gestaag groeiend volk, moer goed aan de leg, net nieuwe darreraam gegeven.

heb dit volk een kleine 2 weeken geleden verhuisd en na een paar dagen invliegen overgehangen het nieuwe nieuwe darrenraam was lekker vol met open broed, maar verder weinig open broed (wat mij in het hoogseizoen een wenkbrauw doet optreken) het overhangen afgemaakt.
gisteren was een van de puntjes op de stal even het checken van dit volk.

ik trof een volk aan wat wel haalde maar niet met de ´drive´die je bij volken die op een dracht vliegen mag verwachten de bijen deden roetinematig hun werk zonder het bekende etoesiasme, (doet mij de andere wenkbrauw optrekken) en er werdt erg weinig stuifmeel gehaald.
bij de inspectie vond ik overal geslooten broed geen open broed en geen eitjes.
Je verwacht dan als imker over de zwermcellen te struikelen maar niets van dat al.
na het helemaal doorlopen van de kast was ik de moer tegengekomen, en na flink zoeken 2 mooie ingebouwde moerdoppen helemaal aan de kant.
1 was duidelijk de afgelopen dag(gen) uitgelopen de ander nog niet rijp.
Toen ben ik de moer eens onder de loep gaan nemen, madame was omringt door een grote hofstaat en liep over de raat in het broednest.
bij het naukeurig inspecteren van de moer liep die op een een merkwaardige wijze, ze zag er goed uit en werdt flink gevoerd, het werdt mij allengs duidelijk waarom deze moer wat eigenaardig liep, de hand van haar rechtervoorpoot was verdwenen, bovenarm en onderarm aanwezig en fuctioneerden ook prima alleen het missen van de hand betekende dat ze moeite had met haar poot neer te zetten op dit stompje en ze liept daardoor in een groote cirkel over de raat.

Na enige minuten de nadenken de andere moerdop verwijderd (zat een witte moer in) en de zaak weer afgesloten.
wordt een expirimentje om te kijken wat er gebeurd, gaat de jonge moer direkt leggen of wacht ze net als een jonge zwermmoer eerst op het uitlopen van het broed van haar moeder, en hoe, en hoelang wordt de oude grootmoeder geacepteerd en verzorgd.

Bovenstaande wil waarschijnlijk zeggen dat de oogst voor dit volk waarschijnlijk verloren is en de linde ook aanzienlijk minder gaat worden.
wel een mooie kans om de varoa´s een flinke tik te geven, een van laatste nog volop belegde raaten is het lokraam en mocht de jonge moer eerst wachten met leggen kan daar een oxaalzuur behandeling op volgen.

dit verhaal is ter leering ende vermaak.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op ma 28 mei 2012, 11:13, 3 keer totaal gewijzigd.
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: stille getuige van stille moerswisseling

Bericht door renske »

Loop je dan geen risico dat de jonge moer er met een zwerm vandoor gaat? Of gaat die niet zwermen als de oude moer niet goed is?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: stille getuige van stille moerswisseling

Bericht door semar »

volgens mij niet, de oude moer is ´gemerkt´om te worden gedumpt :( (kweeken van opvolgster).
en bij de europese honingbij gaat de oude moer en niet de jonge moer zwermen, bovendien heb ik de tweede dop (witte moer) verwijderd er is dus geen tweede jonge moer.
waarschijnlijk wordt de oude moer enige tijd naast de nieuwe moer gedoogd, tot haar dochters haar na enige tijd dumpen.
Naar mijn ervaring wordt een moer met een defecte middenpoot geacepteerd, maar een defect aan de voor of achterpoten lijd tot een moerswisseling (bij de voorpoten kan de moer én niet meeten of het eitje bevrucht of onbevrucht moet zijn, en bij een dergelijke beschadiging kan ze het eitje niet meer keurig in het midden van de cel deponeren omdat ze haar evenwicht niet kan bewaren tijdens het leggen. de werrksters verwijderen eitjes die tegen de kant van de cel liggen (uitgezonderd als het eitjes van legende werksters zijn.

dus mooi om te kijken wat er gebeurd. :ugeek:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie