Beste collegae,
Ik heb twee volken die achterblijven in vergelijking tot de rest qua ontwikkeling en groei.
Bij deze volken vallen ook meer mijten dan de rest (volgens mij want tellen doe ik niet bij alle kasten).
Hoe kan ik nu in deze tijd van het jaar mijn volken het beste, of zo goed mogelijke, "mijtvrij" krijgen.
Gewoon mierenzuur verdampen? honing ga ik er hoogstwaarschijnlijk toch niet van krijgen, het gezond(er) krijgen van het volk staat voorop.
Graag suggesties of jullie plan van aanpak.
thanks
teveel van die vervelende mijten.
Moderator: Hans van der Post.
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
teveel van die vervelende mijten.
Met vriendelijke groet, Jasper
Re: teveel van die vervelende mijten.
Ik weet niet of je al behandeld hebt maar ik zou kiezen voor Mierenzuur of Thymovar. Als je geen honing gaat slingeren van deze volken maakt het type behandeling eigenlijk niet zo veel uit.
Maar geen oxaalzuur. Dit omdat er geen gesloten broed aanwezig mag zijn bij het gebruik van oxaalzuur.
Maar geen oxaalzuur. Dit omdat er geen gesloten broed aanwezig mag zijn bij het gebruik van oxaalzuur.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
je zou een totaalzwerm kunnen maken.
bijen afkloppen, moer in kluisje, een oxaalzuurdouche geven.
broed vernietigen, en opnieuw opzetten.
het grootste aantal mijten (in het broed) gaat naar de vuilverbranding, de paar die nog op de bijen zitten pak je met de oxaalzuur behaldeling.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bijen afkloppen, moer in kluisje, een oxaalzuurdouche geven.
broed vernietigen, en opnieuw opzetten.
het grootste aantal mijten (in het broed) gaat naar de vuilverbranding, de paar die nog op de bijen zitten pak je met de oxaalzuur behaldeling.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Het zou een idee kunnen zijn maar is wel een heel rigoreuze oplossing
Mierenzuur of Thymovar duurt langer maar dood uiteindelijk natuurlijk ook het meeste.

Mijn suggestie Jasper, zou het volgende zijn.jasper-k schreef:Beste collegae,
Bij deze volken vallen ook meer mijten dan de rest (volgens mij want tellen doe ik niet bij alle kasten).
Hoe kan ik nu in deze tijd van het jaar mijn volken het beste, of zo goed mogelijke, "mijtvrij" krijgen.
Gewoon mierenzuur verdampen? honing ga ik er hoogstwaarschijnlijk toch niet van krijgen, het gezond(er) krijgen van het volk staat voorop.
Graag suggesties of jullie plan van aanpak.
thanks
Begin nou eens bij alle volken te tellen, je weet toch zo niet hoe de vork in de steel steekt.
Vallen er meer mijten dan bij de rest VOLGENS MIJ Brrrrrrrrrrrrrr, gaan er nog meer mensen over die volken dan, en zo ja, vraag het dan even

Haha, ja dat klopt nou ik kan wel een sample model bij opbod in de verkoop doengoeienmoggel schreef:Ik zou zeggen, een prachtige gelegenheid de MiteZapper eens te proberen. De Imkershop weet er alles van!