Bijen in huis, zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fay
Contacteer:

Bijen in huis, zwerm?

Bericht door Fay »

Vandaag hadden wij ineens een bij in huis. In de werkkamer waar ook raten en ander bijenspul staat. Dus het lijkt logisch dat er een bij op de geur af is gekomen van de oude raten. Maar even later zaten er een paar bijen op de werkkamer... en in de hal beneden... en in de slaapkamer...eigenlijk overal in iedere kamer zaten wel een paar bijen.

Gelukkig hadden we niet toevallig vandaag besloten de bijen van de moestuin naar onze achtertuin te verplaatsen. Anders zouden we echt onwijs geschrokken zijn en aangenomen hebben dat onze bijen in huis kwamen kijken. Kan het zijn dat er een zwerm in de buurt is/was? Moet ik op zoek gaan?
Er staat wel een boom in onze tuin waar de bijen gek op zijn. (geen idee wat voor boom, moet ik nog opzoeken... geeft rode bessen en stond tot deze week op de planning om een keer gekapt te worden... maarja nu blijkt het een bijen-boom te zijn)

Het is wel een beetje vervelend want de bijen komen door de bovenraampjes naar binnen en vinden de weg naar buiten niet meer. We hebben een aantal weer vrij kunnen laten. 1 van onze katten is gestoken en dat was erg zielig.
Dus hopelijk is dit een tijdelijk iets.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijen in huis, zwerm?

Bericht door A.A. Staals »

Enige remedie: Huis insecten dicht afsluiten of bijen spul 't huis uit.

ad staals
belrgerbal
Contacteer:

Bericht door belrgerbal »

Ik heb van die luchtdichte bakken voor mn bijenspullen. Zeker was en ramen e.d. trekt anders insecten aan. Ik heb het meeste bijenspullen ook in huis (in de bijkeuken) en de bijen in de tuin, op niet al te grote afstand, maar ik heb nauwelijks invliegende bijen. Mijn kat is overigens ook al eens gestoken (hij had een een enorm dikke poot), omdat ie naar bijen aan het hengelen was voor het vlieggat. Dit komt er nu niet meer in der buurt. Best zielig inderdaad, omdat een kat het niet echt begrijpt :|
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

belrgerbal schreef: Best zielig inderdaad, omdat een kat het niet echt begrijpt :|
dat ben ik niet met je eens heb al 20 jaar een kast in de tuin, en alle katten die ik heb/had proberen het 1 maal hengelen naar bijen in de buurt van het vlieggat.
daarna ligen ze erop/ernaast te zonnen maar laten ze de bijen angstvallig met rust.

Een kind moet ook eerst zijn poot/hand verbranden voordat ze willen luisteren dat de kachel heet is!!

leuk he net dieren die mensen , én andersom.
:lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Wel apart dat de bijen het ineens hebben ontdekt want de spullen liggen er al een half jaar. En eerder hebben we nooit een bij in huis gehad. Is er toch eentje binnen beland en haar zussen gaan halen zeker.
Nu hebben we maatregelen genomen en is de boel, en de kamer, afgesloten.

Onze kat laat zich niet zo snel wegjagen trouwens. Ze is minimaal nog een keer gestoken en vanmorgen leek haar 'bovenlip' ook dikker. En ik weet zeker dat ze direct weer een bij zou aanvallen als ze hem tegenkomt. (ze is nog maar een half jaartje oud, heel dapper en speels) Dus we beschermen haar dan maar tegen de bijen. Als een kat in de keel wordt gestoken, wat een reëel gevaar is lijkt me, kan het vast ernstiger aflopen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Fay schreef:Wel apart dat de bijen het ineens hebben ontdekt want de spullen liggen er al een half jaar. En eerder hebben we nooit een bij in huis gehad. Is er toch eentje binnen beland en haar zussen gaan halen zeker.
Nu hebben we maatregelen genomen en is de boel, en de kamer, afgesloten.

Onze kat laat zich niet zo snel wegjagen trouwens. Ze is minimaal nog een keer gestoken en vanmorgen leek haar 'bovenlip' ook dikker. En ik weet zeker dat ze direct weer een bij zou aanvallen als ze hem tegenkomt. (ze is nog maar een half jaartje oud, heel dapper en speels) Dus we beschermen haar dan maar tegen de bijen. Als een kat in de keel wordt gestoken, wat een reëel gevaar is lijkt me, kan het vast ernstiger aflopen.
da´s toch niet zo raar Fay?
afgelopen half jaar was het winter en in het koude voorjaar had je vast de ramen niet open?

Je kat is niet dapper maar dom :doh:

:lol:

Sorry kon het niet laten :wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

De bijtjes speuren ook regelmatig in mijn garage omdat er wat was ligt maat geen suiker of honingresten anders wordt het lastiger.
Ik heb ook eens raten afgesmolten in de stoomwassmelter toen het redelijk warm was, heb geleerd dat ik dit nooit meer zal doen :mrgreen:
Ons hondje heeft het na een steek of twee ook geleerd dat bijen happen niet de gewenste resultaten oplevert :naughty:
Plaats reactie