Goed gehandeld?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Hans van der Post. »

Phina bijen lezen geen boeken. :be2:
Verder zit er in een zwerm altijd een moer. Maar vaak wacht men bij het scheppen van een zwerm niet tot alle rust is weergekeerd. Hier en daar zit nog een kluitje bijen (waar een moer kan inzitten) er vliegt nog wat in de lucht. Bij thuiskomst blijkt dat de "zwerm" zeer onrustig is wil de kast niet in bijen landen her en der. Wacht bij het meenemen van de zwerm tot de avond en neem een pot honing mee en geef deze aan eigenaar van de tuin en neem dan de geschepte zwerm mee. :b10:
vdiesveld schreef:Nog even een update.
[..........]Op 30 april ontdek ik een stuk of 10 gesloten moerdoppen. Geen idee van de leeftijd. Twee op de gok uit laten lopen,

[..........]21 mei weer gekeken. Geen eitjes, geen broed, dus lichte paniek.

[..........]Vandaag 5 juni weer gekeken,
ik had het iets eerder willen doen maar het was zo koud. Tot mijn verbazing in de onderste broedbak volop gesloten werksterbroed, maar geen eitjes en larfjes te ontdekken. En een stuk of 10 gesloten redcellen! Dus er heeft een bevrucht moertje ingezeten, maar is nu toch weer weg/dood?
[..........].
Terugrekent is de moer rond de pinksterdagen 26 - 28 mei aan de leg gegaan.
Dit is een normale tijd - een maand na het breken van de doppen is de moer aan de leg, in normale omstandigheid

Het idee dat er weer een zwerm weg is, is niet mogelijk bijen gaan beslist niet zwermen voordat het broed van de nieuwe moer is uitgelopen. Pas als de tweede generatie (zes weken later) uitloopt is de kans daartoe.
Je schrijft redcellen, als dit zo is dan is de moer "ontvallen". Ja en dan maakt het volk redcellen. Je kunt de komende dagen eens luisteren of je tuten of kwaken hoort. De kans dat je dit hoort is klein Dit bijenvolk wil helemaal niet meer zwermen.

Waarom de moer uit de kast is verdwenen??? heb je soms een keer gekeken zo rond Pinksteren? dan zou ze door de bijen zijn"ingebald".
!Hans.
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Hans, ik heb alleen 21 mei gekeken. Niet meer daarna, dus ook niet met pinksteren. Ik heb wel rond de pinksteren een nieuw nazwermpje in een zesramertje ernaast gezet. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Dat zesramertje doet het inmiddels goed, brias op 2-3 ramen.
Het zijn wel geruststellende woorden dat dit volk waarschijnlijk niet meer wil zwermen. En ook al willen ze dat alsnog, nou ja dan doen ze maar, al hoop ik er op van niet natuurlijk. Ik ga luisteren de komende tijd voor de zekerheid. Hoor ik niks dan laat ik ze hun gang gaan en kijk ik over een paar weken weer of er uit de drie redcellen die ik heb overgelaten een nieuwe moer is gekomen. Is dat het geval, dan ben ik blij. Is dat niet het geval, dan heb ik als redmiddel nog het zesramertje wat ik kan samenvoegen.
Heb ik nog wel een vraagje. Alleen de onderste broedbak is belegd (nu gesloten werksterbroed). De broedbak daarboven zijn ze honing in aan het opslaan, met name de middelste ramen. Dan heb ik een moerroster met daarboven een honingbak, die ook een beetje, met name weer in het midden, wordt gevuld met honing. Kan ik dat moerroster weghalen? Met andere woorden, blijft de eventuele nieuwe moer onderin, nu ze de bovenste broedbak al als honingkamer aan het omtoveren zijn? Ik heb namelijk het idee dat dat moerrooster voorkomt dat ze de bovenste bak aan het volstoppen zijn. Ze zijn met name met de tweede broedbak bezig op dit moment.

Groet, Vincent
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

vdiesveld schreef:[ ..............]Heb ik nog wel een vraagje. Alleen de onderste broedbak is belegd (nu gesloten werksterbroed). De broedbak daarboven zijn ze honing in aan het opslaan, met name de middelste ramen. Dan heb ik een moerrooster met daarboven een honingbak, die ook een beetje, met name weer in het midden, wordt gevuld met honing. Kan ik dat moerrooster weghalen? Met andere woorden, blijft de eventuele nieuwe moer onderin, nu ze de bovenste broedbak al als honingkamer aan het omtoveren zijn? Ik heb namelijk het idee dat dat moerrooster voorkomt dat ze de bovenste bak aan het volstoppen zijn. Ze zijn met name met de tweede broedbak bezig op dit moment.
Groet, Vincent
Kan natuurlijk niet zien hoe groot het volk is. Een bijenvolk slaat haar voedsel direct boven het broednest op vandaar het volstoppen van de broedkamer. Ja je kunt het rooster weghalen besef dan wel dat je uit die bak geen honing meer kunt slingeren. (broed in ramen)
Haal het rooster weg voordat de moer wordt geboren - minder storing minder kans op inballen van de jonge moer.

- blijft de eventuele nieuwe moer onderin, Nee het volk breit het nest naar boven uit zeker als het matig honingd.
Als er veel binnenkomt zakt het nest.
Laat wel het rooster tussen de tweede broedbak en honingkamer liggen!
!Hans.
Plaats reactie