Moeren van 2010

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Moeren van 2010

Bericht door erikzhs »

Door een wat tegenvallende koninginneteelt denk ik er over om 2 volken met moeren van 2010 in te winteren en volgend seizoen nog mee te laten draaien. Is dit aan te raden of zijn deze moeren te oud en is de kans op wintersterfte daardoor groot?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Moeren van 2010

Bericht door maartenkleijne »

Een goeie moer kan vijf jaar meegaan. Er zijn imkers die juist daarop selecteren.
Elk jaar zijn de omstandigheden weer anders en een moer die het altijd goed blijft doen is de beste, zeggen sommigen.
Als je moeren uit 2010 nog steeds niet ten prooi gevallen zijn aan de Grote Verdwijnziekte, kunnen ze er wellicht tegen.
gr,
m
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Inderdaad, in de oudste ketels maakt men soms de beste soep :shock:
Dit is waarschijnlijk ook een imkers welles-nietes ding...
Ik twijfel er niet aan dat een jonge vitale koningin de voorkeur geniet maar hoor ook her en der van koninginnen die hun vierde jaar fantastisch presteerden...
Maar ja, wij worden ook niet allemaal 100 jaar oud...
Thijs Corporaal
Contacteer:

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi erik.
Je schrijft door tegenvallende koninginneteeld,maar ik begin nu pas met koninginneteeld wat de tijd betreft het weer is er nog niet naar geweest en nu zijn er volop rijpe darren,ook is er nu pas afgelopen week naar de eilanden gebracht voor de bevruchting van de zuivere moeren dus je kunt nog volop gaan telen voor goede moeren wat de tijd betrefd.

Groetend Thijs :dance:
Thijs Corporaal
Contacteer:

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi Imkers.
Mijn eerste moeren zijn op 10 juni uitgelopen en toen in de bevruchtings kastjes gedaan en zaterdag 31 juni was er bij alle kastjes gesloten broed.Vandaag de kastjes gesloten met het koninginnerooster kan nu aan het werk om ze in de betreffende kasten in te laten lopen. Het volk heeft dan weer een moer waar ze mee verder kunnen als ze het willen anders heb ik straks een probleem met zo'n volk.We willen alles zelf graag beslissen maar de natuur geeft ons wel eens tegen gas. :dance:

Vriendelijke imkers groet Thijs
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

De natuur gaat haar eigen weg; als wij daarbij willen zijn, moeten wij diezelfde weg gaan. (als ik de bal krijg toegespeeld, schiet ik hem er in; kan het niet laten bij zo'n open deur).

Hennie oes
Plaats reactie