Wie weet iets meer?
Ik heb zelf dit jaa 5 moertjes geteelt. 4 daarvan, opgezet één in 3 en de drie in 6 ramertjes leggen inmiddels al een poosje, broed wordt bijna gesloten.
Nu heb ik óók een moertje ingevoerd in het pleegvolk. Een mooi groot volk, waar inmiddels al enkele weken geen broed meer in te vinden is.
Alleen de jonge dame legt nog steeds niet.
Weet iemand of het vaker voorkomt dat het wat langer duurd? Ik heb de 12 juni ingevoerd. Op het moment van schrijven is het 27 juni, ruim 14 dagen verder,
Denk dat 't nog steeds kan, zijn er meer van dergelijke gevallen?
Hoor het graag, steld een beetje gerust.. Zou jammer van dit mooie grote volk zijn. Ze halen goed, alleen zijn ze wat geirriteerd. Hoop dat die eigenschap met de nieuwe moer verdwijnt als er jonge bijen in zitten.
Heb gisteren uit naast gelegen volkje een nieuw uitgebouwd raam met eitjes ingehangen. Kijken of ook deze dame een duwtje nodig is?
Jannes
Verschil in start leg van koninginnen?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Verschil in start leg van koninginnen?
Ik heb hier bij 3 jonge moeren na 3 weken gecontroleerd en net wat larven en eitjes gezien. Ik hoor van meer imkers dat de moeren dit jaar vrij laat leggen door het slechte weer. Ik zou nog even geduld hebben.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
bij mij duurt het ook langer dan normaal het weer zal zeker mee spelen
vermoed ik 1 moer die ik zelf geteelt heb dat heeft 3 weken geduurt
voor ze aan de leg was in de apidea
gr paul
vermoed ik 1 moer die ik zelf geteelt heb dat heeft 3 weken geduurt
voor ze aan de leg was in de apidea
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
De beide moeren zijn nog steeds niet aan de leg, een naast staand volkje, waar ik een bevruchte moer had ingevoerd, heeft er bijna 5 weken over gedaan. Pas nadat ik raam broed/eitjes had ingehangen is ze begonnen.
Alleen bij onbevruchte moeren ken ik dat niet, vandaar mijn vraag of anderen soorgelijke ervaringen hebben.
Jannes
Alleen bij onbevruchte moeren ken ik dat niet, vandaar mijn vraag of anderen soorgelijke ervaringen hebben.
Jannes