Veel doppen en geen broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Veel doppen en geen broed

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vanmiddag mijn kasten bekeken. De kast die nog geen zwermneiging had, heeft dat nu wel, of de koninging is omgekomen. Er zijn geen eitjes meer, wel een flink aantal doppen. Mijn probleem is nu dat ik niet weet wanneer de doppen uit zullen lopen. Wat nu te doen? Morgen alle doppen breken en een raampje met BRIAS inhangen zodat ik na 13 dagen zelf doppen kan breken?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Re: Veel doppen en geen broed

Bericht door Eddy Geurtsen »

Daarmee verspeel je onnodig veel tijd. Als er al gesloten doppen zijn, dan komt de eerste jonge moer binnen een week uit. Luister iedere dag 's avonds of je een tuter hoort, zo ja, dan breek je de doppen (maar verzeker je er eerst van dat er een uitgelopen dop is).
Nu alle doppen uitbreken en een raam met eitjes inhangen zorgt voor minimaal een week vertraging, dus voor die optie zou ik niet kiezen.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Loop ik dan geen kans dat ze er alsnog in de middag al vandoor gegaan zijn?
Ik zie overigens dat mijn titel niet goed was, er is wel veel broed, alleen geen eitjes meer. Nog wel larven.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Santtu Pikkarainen schreef:Loop ik dan geen kans dat ze er alsnog in de middag al vandoor gegaan zijn?
Ik zie overigens dat mijn titel niet goed was, er is wel veel broed, alleen geen eitjes meer? Nog wel larven
Wat je ook moet weten om er iets over te zeggen:
Waren de doppen gesloten ? Redcellen of echte doppen? Wanneer was je voor het laatst in het volk? Zijn er nog kleine larfjes of eitjes?
Als er doppen/redcellen zijn en er zijn nog kleine larfjes (jonger dan twee dagen) breek dan altijd de doppen en je weet wanneer koninginnen uitkomen.

ad staals
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Er zaten twee weken tussen deze inspectie en de vorige. Ik heb geen hele jonge larfjes gezien, ze waren allemaal al wat ouder. Ik heb 2 of 3 redcellen (midden op de raat) gezien en verder een flink aantal zwermdopen (onder aan de raten). Is dat normaal? Kan het zijn dat ze al zwermplannen hadden en toen de moer verongelukt is?

De doppen waren al helemaal gesloten.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Gezwermd? :be8:

Gesloten doppen -> zwerm

Zoals Eddy eerder aangeeft: elke avond gaan luisteren :whistle:
Lukt dat niet, zelf haal ik in zo'n geval alle doppen weg op drie na, kans op nazwermen is dan klein.
Doe je niets dan is er een zeer grote kans op nazwermen.

Je bent waarschijnlijk geen eitjes meer tegengekomen omdat de koningin een paar dagen voor het zwermen is gestopt met leggen.
Dit moet om af te slanken, anders lukt het haar niet om de lucht in te komen met het zwermen.
Jannes

Bericht door Jannes »

Denk ook dat je moertje al weg gevlogen is.
Als de cellen allemaal al even gesloten zijn zeker. Zou ze zeker niet allemaal wegbreken. Als je op safe wilt, kun je ook één raam met cellen apart hangen in een drie-ramer, flink wat bijen meegeven en ergens anders (3km)zetten.
Is 3Km niet mogelijk, nog wat extra bijen afslaan, zodat er genoeg jonge bijen in zitten.
Dat wordt je reserve-volkje voor onvoorziene gebeurtenissen.

Jonge moeren starten soms erg laat. Bij mij is de laatste van de 5 net vandaag begonnen. Ze is ruim 5 weken geleden uitgelopen!
Nu net op 2 ramen een beetje eitjes, een ander volk met een zelfde moertje had maandag jl ook nog niks, nu 9 ramen met eitjes.
Begon ook al in de 2e BK te leggen zag ik net.
Is een groot volk, welke ik als pleegvolk voor mijn koninginnen heb gebruikt. In de kleine volkjes waar ik ze in deed, zelfs met nog niet uitgelopen broed, is ze al ruim aan de leg, broed in alle stadia aanwezig. Het gaat anders dan anders dit seizoen.

Mijn F1-moertje van vorig jaar is gezwermd en heb ik in een 6-ramer gezet. 'maar' 4 ramen bijen op een 1e zwerm van een kast met 22BK en 10Hk ramen.
In het hoofdvolk nieuwe moer ingevoerd, nadat ik 'r hopeloos moerloos had gemaakt (alles steeds weggebroken tot er geen jonge larfjes meer zijn) Alles weer OK, maar de zwerm doet het niet goed.
Nu 6 weken later, nog steeds 4 ramen bijen. Geen nieuwe eitjes meer en allemaal redcellen. Vorige week leek het al vreemd, hagelschot achtige broedramen. Kennelijk was hare hoogheid niet goed genoeg.
We wachten het af, zie wel wat er van komt. Komt vanzelf weer goed.

Terug naar je vraag: 's avond blijven luisteren aan het hoofdvolk. Tuter en kwaker? Dan cellen breken, niets overslaan.
Max nog 2 a 3 in laten lopen, de rest weggeven of 2e en evt. 3e volkje mee stichten.

Zo kom je aan reserve materiaal en spreid je risico voor winterverlies.

Jannes
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga straks mijn oor aan de kast leggen.

Ik heb ook een aflegger waarvan de koninging dood gegaan was. De nieuwe moer is niet goed, legt regelmatig twee eitjes in een cel. Ze heeft pech gehad, toen ze op bruidsvlucht moest was het nat en koud. De bijen hebben al besloten haar te vervangen en twee doppen gemaakt.

Mooi, zo'n eerste jaar, zo leer ik het gelijk in de harde praktijk...
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Zo, eerste avond luisteren en gelijk raak! Ik hoorde een tuter, dus ben door de kast gegaan en heb de doppen verwijderd. Terwijl ik bezig was heb ik 1 moertje uit een dop op de raat zien lopen en 2 moertjes liepen uit de doppen die ik op de kast naast me had gelegd. Deze heb ik weer in laten lopen, hebben ze vannacht wat te doen.
Dit is wel een eneverende ervaring zeg! Erg veel bijen in de kast, die niet allemaal even blij met me waren :lol: niet gestoken, maar ze leten wel weten dat zeme weleens aardiger hebben gevonden.
Plaats reactie