kast overghehangen en verplaatst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Contacteer:

kast overghehangen en verplaatst

Bericht door belrgerbal »

Ik had een zwerm geschept en die in een 6ramer gestopt. Ik had de kast tijdelijkheid op bepaalde locatie gezet, nu viel me al op de de helft van de bijen er vandaag en gisteren uithing (door ruimtegebrek) dus heb ik de ramen (al helemaal vol! maar nog geen broed) overgehangen in een 11 ramer. Nu heb ik meteen de kast verplaatst. Nu weet ik dat bijen op plaats georienteerd zijn en is de definitieve standplaats maar zon 10 meter van de tijdelijke. Ik ging er dus vanuit dat alle bijen wel snel naar de nieuwe kast zouden vliegen. Nu zit er een hele tros in de kruisbes die naast de tijdelijke standplaats staat. Vliegen die vanzelf nog weg? Ik had de nieuwe kast eerst op de ouden standplaats willen zetten, maar door omstandigheden moest ie daar weg. Ik hoop dat ze langzaamaan naar mn bijenstand vliegen! :be9:
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kast overghehangen en verplaatst

Bericht door Eddy Geurtsen »

Geen gemakkelijke zaak, de bijen aan de struik hebben geen verbinding met de kast. Ik zou ze goed natspuiten en alsnog "scheppen" en in de kast deponeren. Blokkeer het vlieggat van de kast ook nog iets (een plank schuin ervoor of zoiets) en dan maar eens kijken hoe het gaat. Op deze manier zorg je voor een "verbinding" tussen struik en kast.
belrgerbal
Contacteer:

Bericht door belrgerbal »

Eddy Geurtsen schreef:Geen gemakkelijke zaak, de bijen aan de struik hebben geen verbinding met de kast. Ik zou ze goed natspuiten en alsnog "scheppen" en in de kast deponeren. Blokkeer het vlieggat van de kast ook nog iets (een plank schuin ervoor of zoiets) en dan maar eens kijken hoe het gaat. Op deze manier zorg je voor een "verbinding" tussen struik en kast.
vliegen ze niet vanzelf weg? Het is maar een trosje van 2 tennisballen groot
Jannes

Bericht door Jannes »

Kast terug zetten.
Had direct de goede plaats moeten krijgen.
Of, volk minimaal 3Km verplaatsen.

Moet het écht zo, dan zou ik proberen aan lachgas pillen te komen.
Kast op de oorspronkelijke plaats terug zetten en 's avonds als alle bijen binnen zijn het lachgas in je volk blazen met je pijp of volgens de aanwijzing van de verkoper.
Binnen no time zijn ze allemaal knock out.

De kast verplaatsen en de volgende dag vliegen ze opnieuw in op de nieuwe locatie.

Weet niet of het nog te koop is en of het is toegestaan? Zie het nooit meer, voor 25jr terug kocht ik het in Jubbega (van Dam).

Werkte prima... :?

Jannes
Plaats reactie