Waarom varroamijt?
Waarom varroamijt?
Wat ik eigenlijk nergens terug kan vinden is waarom de honingbij eigenlijk last heeft van de varroamijt.
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Re: Waarom varroamijt?
Er is nog een andere honingbij, de Aziatische honingbij (Apis cerana) waar de Varroamijt ook op parasiteert.
De Apis mellifera heeft de Varroa destructor ooit van de cerana gekregen.
De Aziatische honingbij blijkt geen last te hebben van de varroamijt, deze bij is een natuurlijke gastheer voor de mijt.
Ik ben benieuwd naar de verschillen, waarom heeft de cerana geen last en de mellifera wel?
De Apis mellifera heeft de Varroa destructor ooit van de cerana gekregen.
De Aziatische honingbij blijkt geen last te hebben van de varroamijt, deze bij is een natuurlijke gastheer voor de mijt.
Ik ben benieuwd naar de verschillen, waarom heeft de cerana geen last en de mellifera wel?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De varoamijt huist al zo lang bij de apis cerana dat er een symbiose is ontstaan ; beide zijn aan elkaar aangepast. Toen imkers in de 80er jaren in oostazië onze Europese mellifera binnenhaalden in het ceranagebied sprong de mijt over. De mellifera had er geen verweer tegen en heeft dat nog steeds niet; de mijt verspreidde zich in ras tempo over het hele mellifera gebied. Je kunt dat vergelijken met de rampspoed die in Amerika de inheemse indianen overkwam, toen daar sinds Columbus Europeanen binnenvielen: deze droegen virussen over waar de indianen geen verweer tegen hadden. Massale sterfte onder de indianen was het gevolg.

- wilgenroosje
- Contacteer:
De Cerana heeft ook last maar kan er - na jaranlange evolutie - beter mee omgaan. Ik heb ooit een heel lijstje met verschillen gekregen die hierbij een rol spelen. Of het allemaal klopt weet ik niet zeker, maar zelfs als een deel klopt kan dat de verklaring zijn dat het bij Cerana minder fataal is van bij Meliffera.Berend schreef:Ik ben benieuwd naar de verschillen, waarom heeft de cerana geen last en de mellifera wel?
1. Cerana's vertonen een gedrag vergelijkbaar met het vlooien van apen en verwijderen zo mijten bij elkaar
2. Voedsters zijn in staat besmette larven te herkennen en mijten daarop te doden
3. In Cerana-broed kan de mijt zich uitsluitend in darrenbroed vermeerderen wat de mijtengroei beperkt
4. Cerana kan een besmette pop herkennen en dood dan pop en mijt (door de cel helemaal af te sluiten en niet poreus te dichten zoals bij mellifera)
5. Bij een zware besmetting zou een Cerana-volk vertrekken onder achterlating van het broed (doet mellifera zeker niet) en dus achterlating van de meest mijten en elders een schone start.
Nogmaals, ik heb het ook maar van horen zeggen, maar het is wel een antwoord op jouw vraag
- Albert Stoter
- Contacteer:
Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... bijen_zelf kun je lezen hoe de Apis cerana de varroa onder een kritische grens houdt.Berend schreef:Ik ben benieuwd naar de verschillen, waarom heeft de cerana geen last en de mellifera wel?
Super, bedankt voor de antwoorden! 

Zal dit volgende week eens van dichter gaan bekijken.
I ga naar de Fillipijnen en heb al een afspraak versierd wij een Cerena-imker....
Ben benieuwd...
I ga naar de Fillipijnen en heb al een afspraak versierd wij een Cerena-imker....
Ben benieuwd...
- Albert Stoter
- Contacteer:
Net als bij onze Westerse honingbij (Apis mellifera) bestaat ook de Aziatische honingbij (Apis cerana) uit meerdere ondersoorten.
Vorig jaar op vakantie in Bali heb ik de Apis cerana javana een aantal keren kunnen filmen en ook een paar imkers kunnen bezoeken. Zie: Apis cerana javana op Imkerpedia.
Vorig jaar op vakantie in Bali heb ik de Apis cerana javana een aantal keren kunnen filmen en ook een paar imkers kunnen bezoeken. Zie: Apis cerana javana op Imkerpedia.