Voor een ieder die hier zo fel reageert.
Een ieder bestrijdt (of niet!)varroa op zijn eigen wijze,dat is aan diegeen die de beslissing moet nemen.
Hoe belangrijk bestrijding ook is,het blijft een ieder zijn EIGEN beslissing.
Zolang het forum al bestaat,geeft een ieder zijn eigen mening over de dingen die gevraagd worden.
Zo ook over het behandelen tegen varroa,of niet.
Diegene die uiteindelijk de vraag stelde,raakt ondergesneeuwd onder al die reakties.
Laten we even bij de point blijven en haar naar eigen kunne antwoorden,per slot van rekening is zij diegeen die hulp vraagt!
En zij schreef niets over wel of niet behandelen,maar stelde de vraag of ze het eventueel kan uitstellen!
Petro
varroabehandeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Re: varroabehandeling
Helemaal met Ewout eens.
Het zou best eens kunnen zijn dat er in nederland wordt overbehandeld tegen varroa.
Ik heb dit jaar zes zwermen (maand mei). Die heb ik niet behandeld met oxaal of een ander zuur. Ik tel dagelijks de natuurlijke varroaval. Dat blijft beperkt tot maximaal twee per week!. Ik zie niet wat een varroabehandeling avn de zwerm hier nog voor zin heeft. Het mag dan misschien effectief zijn, omdat er geen broed is op het moment van zwermen, maar zeker niet efficient.
(overigens zal ik tenminste een deel van deze zwermen in augustus wel behandelen, omdat ik het eigenlijk nog niet durf om niet te doen. Maar ik krijg er wel een steeds grotere weerzin tegen).
Jos
Het zou best eens kunnen zijn dat er in nederland wordt overbehandeld tegen varroa.
Ik heb dit jaar zes zwermen (maand mei). Die heb ik niet behandeld met oxaal of een ander zuur. Ik tel dagelijks de natuurlijke varroaval. Dat blijft beperkt tot maximaal twee per week!. Ik zie niet wat een varroabehandeling avn de zwerm hier nog voor zin heeft. Het mag dan misschien effectief zijn, omdat er geen broed is op het moment van zwermen, maar zeker niet efficient.
(overigens zal ik tenminste een deel van deze zwermen in augustus wel behandelen, omdat ik het eigenlijk nog niet durf om niet te doen. Maar ik krijg er wel een steeds grotere weerzin tegen).
Jos
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Besten,
Goedemiddag, Bart is de naam en ik ben een van de beheerders. Ik vind dat ik even moet reageren. De beheerder van deze rubriek, Hennie, is duidelijk even ergens anders mee bezig.
Ik ben het eens met de mening dat Inca wat onnodig fel reageerde op een beginnersvraag. Maar je moet niet denken dat de beheerders alle bijdragen minuut voor minuut bijhouden en zorgvuldig, in overleg, op toelaatbaarheid beoordelen. Stel je voor. We hopen natuurlijk dat de deelnemers mans genoeg zijn om met veel geduld en vriendelijkheid elkaar te corrigeren. Dat is dan ook precies wat er na de wellicht wat onaardige reactie van Inca gebeurde.
Het is in het verleden inderdaad voorgekomen dat wij deelnemers op hun gedrag hebben aangesproken. Maar daarvoor is een incident als het bovenstaande onvoldoende aanleiding.
Maar ter zake. Ik probeer nu al een aantal jaren de varroabehandeling te beperken tot het verwijderen van darrenbroed en het behandelen met oxaalzuur in de beide broedloze perioden. Dat lijkt goed te gaan. De redenen voor die beperking zijn tijd, geld en gedoe. Ik zondig daarmee tegen de voorschriften van Bijen@wur, omdat ik de zomerbehandeling oversla. De adviezen van hen zijn tot stand gekomen na zeer uitvoerig en herhaald onderzoek, verspreid over vele jaren. Het risico neem ik dan maar.
Groet,
Bart
Goedemiddag, Bart is de naam en ik ben een van de beheerders. Ik vind dat ik even moet reageren. De beheerder van deze rubriek, Hennie, is duidelijk even ergens anders mee bezig.
Ik ben het eens met de mening dat Inca wat onnodig fel reageerde op een beginnersvraag. Maar je moet niet denken dat de beheerders alle bijdragen minuut voor minuut bijhouden en zorgvuldig, in overleg, op toelaatbaarheid beoordelen. Stel je voor. We hopen natuurlijk dat de deelnemers mans genoeg zijn om met veel geduld en vriendelijkheid elkaar te corrigeren. Dat is dan ook precies wat er na de wellicht wat onaardige reactie van Inca gebeurde.
Het is in het verleden inderdaad voorgekomen dat wij deelnemers op hun gedrag hebben aangesproken. Maar daarvoor is een incident als het bovenstaande onvoldoende aanleiding.
Maar ter zake. Ik probeer nu al een aantal jaren de varroabehandeling te beperken tot het verwijderen van darrenbroed en het behandelen met oxaalzuur in de beide broedloze perioden. Dat lijkt goed te gaan. De redenen voor die beperking zijn tijd, geld en gedoe. Ik zondig daarmee tegen de voorschriften van Bijen@wur, omdat ik de zomerbehandeling oversla. De adviezen van hen zijn tot stand gekomen na zeer uitvoerig en herhaald onderzoek, verspreid over vele jaren. Het risico neem ik dan maar.
Groet,
Bart
- Nicolas Jacob
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Inca schreef:Jammer dat het altijd de zelfde zijn die al worstelend met ervaren imkers over het forum rollen.
Inderdaad: een goed idee die Mute knop.
Maar het is een beetje de lamme helpt de blinde![]()
En dan nu even ter zake:
Niet bestrijden is ZEER onverstandig. Ik kom uit een "nest" van Imkers, 5e generatie.
Bestrijden volgens voorschriften van het middel waar je mee bestrijd.
Ik zelf, maar daar heb je die Mute knop voor, bestrijd met Apilife far en wel te beginnen op 1 augustus
Medio Oktober bestrijd ik met Hiveclean van Beevital.
Dan als ik denk nog veel Varroa in huis te hebben, zo rond de jaarwisseling met Oxaalzuur, zie WUR wageningen, onder Varroa behandelen. Check de varroa val na de Hive-Clean!!!!!
En even niet onbelangrijk..............DE VARROALADE dicht bij behandeling!! Dus de bodem afsluiten. Leg er, als je een vuile of houten bodem hebt een vel wit papier op!!
Dit is het verhaal, en niet anders. Kan iedereen overigens ook in oude topics opzoeken, maar het verhaal laait ieder jaar, als zich weer nieuwelingen aanmelden op het forum, weer op.
Zoek in de topics op het forum !!
Dit is zeer juist

Dat had je eerst moeten zeggen in plaats van Roosje af te snauwen

Ik behandel ook Met beevital hive clean en tymovar omdat ik maar 1X slinger, worden de bijen al vanaf begin juni met beevital behandelt en dit om de 4 weken.
vanaf eind juli begin ik met thymovar
Dit is mijn derde seizoen en ik zeg heel eerlijk nog niet met sterfte geconfronteerd te zijn geweest,
nu moet ik wel zeggen dat ik een freak ben in het toepassen van schudzwermen en ik pas ook de rotatiemethode toe, naar mijn mening ligt toch daar vooral de sleutel tot succes, daarom dat ik het altijd zonde vind dat mensen broedramen overhangen in hun schudzwermen, maar ja ik kan alleen maar pleiten voor broedloze schudzwermen en het ook zo houden, wil je toch aansterken, sla dan jonge bijen af zo simpel is dat
-
- Contacteer:
Dank je wel Inca voor je vriendelijke reactie.
Als je dat zo een domme vragen vind, waarom steek je je tijd er dan in om het te beantwoorden?
Jij bent de laatste aan wie ik mijn meisjes zou schenken, dat je dat maar weet!!
Als je dat zo een domme vragen vind, waarom steek je je tijd er dan in om het te beantwoorden?
Jij bent de laatste aan wie ik mijn meisjes zou schenken, dat je dat maar weet!!