verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hoonja
Contacteer:

verenigen

Bericht door hoonja »

Vraagje van een beginnend imker
Ik heb 2 kleine volkjes die ik wil verenigen. In beide volken zit een koningin die net aan de leg is. (in beide volken brias)
Ik wil verenigen d.m.v. een krant en wil het sterkste volk onder zetten.
Moet ik nu van het volkje dat ik boven op de krant afsla de koningin eerst zoeken of kan ik beide koninginnen de strijd aan laten gaan??
Ik hoor graag.
Jan
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: verenigen

Bericht door G.B. »

Waarom nu verenigen?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

hoonja schreef:Vraagje van een beginnend imker
Ik heb 2 kleine volkjes die ik wil verenigen. [.........] Ik hoor graag.
Jan
Jan als dit je enige volkjes zijn is ook mijn vraag waarom? hoeveel raten bijen zijn de volkjes.
!Hans.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Hangt er van af. Je schreef dat één volk sterker is. Waarom? Is die koningin beter? Dan zou ik er voor zorgen dat die koningin bewaard blijft en zeker niet als onderste volk plaatsen. Deze loopt anders het risico afgestoken te worden door de bijen van het bovenste volk wanneer deze de kast weer binnenkomen of verlaten en dan onderweg een vreemde koningin tegenkomen.

Waarom zijn het kleine volkjes? Zijn het allebei zwakke volken? Dan zou ik voor een andere koningin zorgen. Zwakke volken met elkaar verenigen geeft het risico een zwak volk te blijven.
Met vriendelijke groet,
Wim
Jannes

Bericht door Jannes »

Tja, verenigen kán, maar ikzou er ook nog even over denken alvorens dat te doen.
Risicospreiding... beide volkjes laten staan, beetje bijvoeren om te stimuleren. Kun je in een week of 4 toch nog best wat bij telen.
Zoals al gevraagt: hoe groot zijn beide volkjes?? Dat is het verschil tussen verenigen of tóch beide bewaren.
Voor inwinteren heb je minimaal 4 a 5 ramen echt bezette raten nodig, en een kast(je) waar ze mooi krap in passen.
Zelf winter ik al jaren kleine volkjes van dat formaat in, die zich in het nieuwe jaar als een speer ontwikkelen.

Tevens, heb je het risico van verlies gehalveerd.
Zelf wil ik 4 productie-volken, maar winter stevast tussen de 12 a 16 volken in. Die 4 grote, en de rest afleggers in 7 raams kastjes. Gewoon uit voorzorg. :be9:

Jannes
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

en als je dan toch wilt verenigen, zou ik dat na 1 augustus (als het doel is 1 volk inwinteren) toch anders aanpakken. verenigen met de krant hoeft echt niet. neem een broedkamer waarin de bebroede ramen van beide volkjes passen; breng in beide volkjes eenzelfde geurtje aan (licht lavendelgeurtje, gustardpoeder, beroken met dezelfde geur: ik noem maar wat) ; zet de bebroede ramen van beide volkjes om en om in de broedkamer; voeg aan beide kanten nog een voerraam toe; nog meer ruimte weg te halen met sluitblokken); schud de in de kastjes overgebleven bijen er bij; afsluiten en inwinteren.
als je voorkeur hebt voor een van beide moeren, neem je de ander weg. anders zoeken de dames het zelf wel uit.
als je bij het overzetten toevallig de moer ziet lopen, zet je haar met het raam in de nieuwe bak en zet je er een raam met haar eigen broed tegen aan; maakt de acceptatie gemakkelijker.
als dit jouw enige volkjes zijn zou ik het advies van de andere reacties overnemen en beide volkjes appart in winteren.
good luck,
hennie oes iPad
Plaats reactie