Honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bjorn
Contacteer:

Honing

Bericht door Bjorn »

Ik heb eigenlijk dit jaar voor de eerste keer voorjaars en zomerhoning kunnen slingeren.
Ik had de voorjaarshoning geslingerd , gezeefd met dubbele nylon zeef en afgeschuimd. Vervolgens heb ik de honing geroerd todat de roerspiraal strepen achterliet in de honing (ik weet anders niet hoe ik dit moet omschrijven), vervolgens heb ik deze ingepot op 7 juni. Ik had verwacht dat de honing ondertussen wel al uitgekristaliseerd zou zijn tot creme honing maar hij blijft stroperig vloeibaar.

Nu heb ik al veel gelezen dat het uitkristaliseren sterk afhankelijk is van welke dracht(en) deze komt.
Zijn er andere zaken die de kristalisatie kunnen bevorderen of afremmen ? Ik denk ,met het oog op dit voorjaar , watergehalte ook al was zeker 3/4 van het raam verzegeld. De temperatuur waarop de honing bewaard wordt ? Ik heb 1 potje in de ijskast gezet maar ook hier nog geen kristalisatie zichtbaar.

Of is het gewoon een kwestie van geduld ?

vriendelijke groeten
Bjorn
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door petro »

Waarschijnlijk héééél veel geduld :D
Er is veel voorjaarshoning die niet kristaliseerd namelijk.(of het moet koolzaad zijn)
Ik had laatst een pot voorjaarshoning van Artis(zo'n 8 jaar oud)die aan mijn aandacht was ontsnapt.
Daar zat een laagje versuikerd in van nog geen 6 cm!
Petro
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door semar »

het wisselen van de temaparatuur bevorderd kristalisatie.

over het algemeen kristalizeert mijn honing voorjaar en zomer na ongeveer 1/2 jaar.
met name als bij een koud jaar de temparatuur van de opslag ruimte gaat wapperen.
en anders geduld hebben.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie