Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Bericht door Oude Essink »

Jouw argument om niet zo maar van 10 naar 11 te gaan, lijkt mij correct; de ramen van een 10 ramer zullen breder opgezet zijn. Je zou het om kunnen draaien en de 11 ramer naar een 10 ramer overzetten. lijkt mj toch verstandiger dan een 11 ramer op een 10 ramer te plaatsen.
Een andere bodem met een andere kleur vliegplank levert geen problemen op; in de buurt gekomen zal de geur bepalend zijn.
hennie oes
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Broedkamer of honingkamer bijplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Gisteravond toch de 10-ramer heel voorzichtig overgezet naar 11-raams. Dat ging probleemloos. Ik gebruik altijd 10 broedramen en een sluitblok, zodat ik de raampjes schuin in kan laten zakken. Het volk staat op vrij nieuwe ramen (allemaal 2011/2012) en netjes recht, dat scheelt misschien ook wel in de dikte. Het vervangen van de bodem ging probleemloos en inderdaad vlogen ze er direct in. Maar goed dat ik de bodem vervangen heb: de oude bodem had 4 kleine ventilatiegaten die allemaal vrijwel dichtgekit zaten. Nu hebben ze een mooie open varroabodem.

Volk zag er goed uit: veel broed en een flinke voorraad voer. Ze zijn bezig met het uitbouwen van het laatste broedraam. Morgen zet ik er een honingkamer met nieuwe kunstraat op, kunnen ze lekker bouwen. Van dit volk verwacht ik dit jaar geen honing meer. Wat een heerlijk rustig volk is dit!

Mijn andere twee volken haalt wel wat nectar, hopelijk slepen ze de honingkamers nog vol met heidehoning, het weer lijkt goed de komende dagen.
Plaats reactie