hoeveel ramen broed in augustus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Nicolas Jacob »

Maatschap Hankel schreef:Ik heb in volk gekeken middelste raam waren allemaal uitgelopen bijen ruimte genoeg ongeveer 5 cm voer tussen toplat en broednest. Ingewinterd is 10 cm de minimale afstand toch

En allemaal afgemeten ook :D dat speelt toch allemaal geen rol een boort van 5,10 of 15 cm. Gewoon inwinteren en die bijen bepalen wel of ze een dikke boort of een kleine boort aanleggen.
Jij bent te precies in het bijeenhouden dit gaat zo niet.
Dit is echt niet nodig om die bijenkasten vanaf nu dicht te laten, je moet die bijenvolken toch geregeld kunnen opvolgen. De kous is nog niet af wanneer je begint in te winteren hé
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel »

Door de manier zo als u reageert zal ik nooit weer een vraag op dit forum durven stellen. Ik ben al 15 jaar imker en heb 15 volken waaronder 2 zuivere Oostenrijkse Carnica en 5 op Vlieland bevruchte moeren. Ik doe al jaren aan koninginnenteelt.Dus kom niet aan zetten dat dit zo niet gaat. Ik vind het geen manier van reageren.
Hankel
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken »

Hankel hallo,
Ik zou de totale voervoorraad schatten.
Een vol Broedkamerraam is 2kg, een vol Honingkamerraam 1kg.
Ik winter altijd ruim in meer dan 20 kg bij volken op twee broedkamers, ook hou ik aan dat de helft van de beschikbare ruimte met voer hoogstens moet zijn bezet.
In het voorjaar kan ik dan wat voer uitnemen, kantramen die nog volledig met verzegeld voer zijn, ze krijgen dan kunstraat terug.
Als je ze nu tot 15 kg voert en het weer slaat om en ze broeden nog 1 1/2 á 2 maanden door hebben ze te weinig voor de winter.
Het omgekeerde kan ook gebeuren dat het nog lang haalweer(boven de 20 graden) blijft en zoals bij mij de dracht luzerne en andere klaversoorten in vele hectares aanwezig zijn.
Ik teel volken op en laat ze alles houden.
Ze vliegen vandaag als gekken dus er komt veel nectar binnen dat wordt eerst in de onderbak opgeslagen en langzaam naar boven getransporteerd zodra daar ruimte is is, broed uitloopt.
Ik moet volgende week alle volken weer nakijken en schatten wat ze gehaald hebben en ik heb er geen paar.
Daarbij moet ik ook de onderbak beoordelen want daar kan nog een heleboel losse honing aantreffen gedeeltelijk ingedikt.
Volken kunnen bij zo'n sterke dracht het volop broeden even uitstellen.
Als ze te veel halen kan je nu alleen nog een bak onderschuiven liefst volledig uitgebouwd, zodat ze de winter onder het voer kunnen overwinteren want als ze alleen op voer zitten is dat te koud.
Ze moeten dan de honing verwarmen.
Ik denk dat als je vanaf volgende week nog zo'n 8 kg bijvoert je volk wel genoeg zal hebben.
Het is makkelijker om met alleen broedkamers te imkeren zeker in de broedruimte.
Dan kan je o.a alle oude raten onderzetten en deze bak in het voorjaar weg halen en omsmelten zodat de volken op lichte raat blijven en daardoor veel gezonder blijven.
Dirk
dertiende
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Maatschap Hankel »

Dank voor u duidelijke verhaal. Ja ik ben al 2 weken aan het voeren. Ik ben ook altijd van het ruim voeren geweest. Ik voer altijd 1,5 jerrycan per volk. Geen zuinigheid. Het zal niet aan mij liggen dat ze de winter niet door komen door te weinig voer. Wij wonen in de Friese Wouden. Er is bekend uit onderzoek van Romee van der Zee dat hier een grotere wintersterfte is dan gemiddeld. Bij ons was het ook altijd raak. Vandaar mijn vragen ik ben bang voor weer een grote wintersterfte. Ik hoop dat we dit jaar een keer goed uitwinteren. 10 procent verlies ipv 40 procent.
Hankel
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door A.A. Staals »

Maatschap Hankel schreef:Dank voor u duidelijke verhaal. Ja ik ben al 2 weken aan het voeren. Ik ben ook altijd van het ruim voeren geweest. Ik voer altijd 1,5 jerrycan per volk. Geen zuinigheid. Het zal niet aan mij liggen dat ze de winter niet door komen door te weinig voer. Wij wonen in de Friese Wouden. Er is bekend uit onderzoek van Romee van der Zee dat hier een grotere wintersterfte is dan gemiddeld. Bij ons was het ook altijd raak. Vandaar mijn vragen ik ben bang voor weer een grote wintersterfte. Ik hoop dat we dit jaar een keer goed uitwinteren. 10 procent verlies ipv 40 procent.
:lol:

Niet iedereen zal dit begrijpen. Maar er komt zeker geen uitleg van mij.

ad staals
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Nicolas Jacob »

Maatschap Hankel schreef:Dank voor u duidelijke verhaal. Ja ik ben al 2 weken aan het voeren. Ik ben ook altijd van het ruim voeren geweest. Ik voer altijd 1,5 jerrycan per volk. Geen zuinigheid. Het zal niet aan mij liggen dat ze de winter niet door komen door te weinig voer. Wij wonen in de Friese Wouden. Er is bekend uit onderzoek van Romee van der Zee dat hier een grotere wintersterfte is dan gemiddeld. Bij ons was het ook altijd raak. Vandaar mijn vragen ik ben bang voor weer een grote wintersterfte. Ik hoop dat we dit jaar een keer goed uitwinteren. 10 procent verlies ipv 40 procent.

Het zou al heel erg zijn mochten imkers volken verliezen door nalatigheid van de bijenhouder, door te zuinig te voederen, en daardoor volken te verliezen ten gevolge van hongersnood. Alsof er geen andere factoren genoeg zijn waaraan de bijen elk jaar sterven, maar de hoeveelheden die jij voedert is toch echt wel overdreven, suiker kost ook geld en niet alleen dat tegen het voorjaar zit je daar met die overtollige suikerramen, die je dan weer mag opslaan of uitslingeren.
Vragen stellen is goed, maar ik vind het vreemd dat je na 15 jaar bijenhouden nog altijd beginnersvragen stelt zoals "hoeveel broedramen heeft een volk nodig om te overwinteren"
na 15 jaar kan je toch al inschatten zeker of bepaalde volken klaar zijn voor de winter of aangesterkt of verenigt moeten worden
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken »

Ad en Nicolaas,
Ik heb vanavond heel gezellig met de buren een biertje gedronken.
Wat een rare reacties.
Hebben jullie een zonnesteek opgelopen.
Zo ga je niet om met vragen ook niet als je ze belachelijk vindt.
Het minste wat jullie kunnen doen is uitleggen hoe jullie het doen, uitwisselen van kennis daar gaat het om op dit forum.

Dirk
dertiende
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door semar »

sorry hoor,

wat is er veranderd?????

altijd geleerd (en gedaan) het inwinteren september en dan 10 kg suiker wintervoer.
voor die tijd natuurlijkwel zorgen dat ze genoeg te eten hebben.

Ik zie nu mensen in july al inwinteren (?) en dan met dubbele hoeveelheden de winter in gaan.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Rik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 23:05
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Loerbeek
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Rik »

Ik heb net (tijdens de beginners cursus) geleerd om volken op 1 BK in te winteren met 14 kg en volken op 2 BK in te winteren met 20 kg.
Daar mag je de honing vanaf trekken die al aanwezig is.
Dit te geven over een 4 weken periode vanaf eind augustus tot in september.



Rik
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Jaap v.Popering »

Rik schreef:Ik heb net (tijdens de beginners cursus) geleerd om volken op 1 BK in te winteren met 14 kg en volken op 2 BK in te winteren met 20 kg.
Daar mag je de honing vanaf trekken die al aanwezig is.

Rik
Mag je daar ook de honing van aftrekken die nog gehaald gaat worden ?????? :roll: Sorry hoor , het is hartje zomer en jullie gaan met die hoeveelheden inwinteren :x , Ik begin NOOIT voor 10 September .

Ik heb net (tijdens de beginners cursus) :?: :idea: :shhh: In vroeger tijden leerde men dat je 15 oktober klaar moet zijn met inwinteren :whistle:

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 141 gasten