hoeveel ramen broed in augustus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap er zijn toch een aantal punten waarom je eerder dan 10 september begint met voeren.
Het is allereerst afh van hoe groot een volk is.
Kleine volkjes begin ik altijd vroeg in te winteren rustig aan het broednest zakt dan langzaam en de zomerbijen halen het meeste wintervoer nog binnen.
Je hoeft niet bang te zijn dat ze veel overmaat aan honing halen.
Bij grote volken die zeker als er veel klaver in de buurt staan nog veel kunnen halen begin ik ook liever wat later afh. van het weer maar de eerste 6 á 8 kg kan er rustig voerend de 2e helft van augustus wel in.
Deze volken staan op 2 1/2 of 3 BK's dan mag er van mij wel 30 kg inzitten aan het eind van de rit.
Ideaal voer voor de afleggers in het voorjaar en je kan ze dan direct kunstraat geven zodat het ratenbestand mooi geel blijft.
Ik vind het onnatuurlijk als je 1/2 september de volle mep geeft en het broed verdrongen wordt.
En als het weer tegen zit, lage temperaturen, verzegelen ze het wintervoer ook nog slecht.
De meeste grote volken zullen dit jaar weinig bijgevoerd hoeven te worden vooral als je zoveel hectares luzerne (vogeltjes land)in de buurt hebt.
Elk jaar is weer anders en iedereen doet het weer anders.
Hoe we het doen is alleen af te meten aan wat je elk jaar uitwinterd.

Dirk
dertiende
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk

Wij hebben het al meer over het inwinteren gehad ,wij zullen het waarschijnlijk nooit eens worden . Wel ben ik het eens dat elke streek een andere aanpak zal vergen , Jij bent waarschijnlijk aan het inwinteren en ik ga eind volgende week mijn laatste honing voor dit jaar afnemen , ik winter mijn volken liever met suiker dan met honing in , of de volkjes nu klein zijn of groot maakt bij mij geen enkel verschil voor het tijdstip van inwinteren.

Wanneer jij je volken met 30 kg de winter in laat gaan om in de lente nog veel ramen voer over te hebben is jou wil , maar geen noodzaak om de winter te overleven , en de mogelijkheid om in de lente kunstraat te kunnen geven blijft gewoon hetzelfde .

De onnatuurlijkheid van snel inwinteren zie ik ook al niet zo zitten , om die tijd krimpt het broednest behoorlijk snel van nature , zijn er al veel winterbijen geboren en heb ik een week of vier om alles af te ronden .

Het niet verzegelen van het wintervoer heb ik ook nog nooit meegemaakt .

Tot slot over het uitwinteren heb ik geen klagen , de laatste 10 jaar blijf ik beneden de 5 % verlies .


Jaap v P
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Hans van der Post. »

Ha die Jaap en andere, je kunt het je misschien niet voorstellen; er komt bij mij in een gebied met vele tuinen, alleen stuifmeel binnen.
Als ik nu de schuurdeur open laat stikt het van zoekende bijen: de dracht is over!! :be2:
Niet waar mijn broer imkert daar gaat het begin september weer los. Hij wintert negen van de tien keer nooit in. Doen de bijen zelf. - In het voorjaar moet hij vaak te veel aan voer (honing) er uithalen om het volk ruimte te geven voor een broednest

Sinsd 15 augustus hebben mijn volken hun eerste liters suikerwater gehad.
Het is nu net maar waar je bijen hebt staan.
Leerde toen van mijn mede imkers - Oegstgeest 1962 - dat je half september begon met voeren 10 October het voer opgeslagen moest zijn. Toen bij het inwinteren had ik kleine broednesten of helemaal geen broed meer. Heb 6 jaar volgehouden. De "klaar inwintering" verschoven naar 10 september. Sinds toen zijn het nu hele nette wintervolken.

Hoeveel wintervoer?
Heb nu 110 kg suiker gekocht voor 10 volken dit is voldoende in mijn gebied
Als twee derde is gevoerd kijk ik hoeveel er is opgeslagen. Als dan de kantramen 1en 2 - 9 en 10 ¾ verzegeld zijn en boven het broednest zes tot acht cm verzegeld voer zit is dit volk klaar!
Ik "prop" er niet meer in dan de volken tot de derde week van april nodig hebben.

Verder Jaap moet je je realizeren dat je in het warme gebied van Nederland zit. Allemaal water wat in de zomer - nu - is opgewarmd en daardoor de dagen en nachten in september warmer houden dan elders. :)
!Hans.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Jaap v.Popering »

Hans van der Post. schreef:
Verder Jaap moet je je realizeren dat je in het warme gebied van Nederland zit. Allemaal water wat in de zomer - nu - is opgewarmd en daardoor de dagen en nachten in september warmer houden dan elders. :)
Helemaal gelijk Hans :D , In de lente is het andersom ,zitten wij in het koude gebied omdat het water dan de koude vasthout :x . Hier gaat de zeeaster volgende week beginnen met de dracht . :D
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Dirk Blanken »

hallo Jaap en hans,
Ja een hele late dracht zoals de zeeasterdracht die moet je wel dwingen op laat in te winteren.
Maar geef zelf nou eens toe zou je als je deze late dracht niet had had je dan niet een 14 dagen of meer eerder beginnen met invoeren.
Ik heb vaak zelf op de zeeaster gestaan en weet dat het op één of of andere manier het een heel gezonde dracht is voor de bijen.

Dirk
dertiende
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoeveel ramen broed in augustus

Bericht door Jaap v.Popering »

Verschil moet er zijn , bij de een zullen de bijen niet meer bouwen , de ander is aan het inwinteren , EN IK BEN ZWERMEN AAN HET SCHEPPEN :roll:

Wat moet ik daar dan mee op 20 augustus :violin: :whistle:


Dirk , ik winter al zo'n 50 jaar op deze manier in en heb geen enkele reden om daarvan af te wijken , ook de volken die niet op de zeeaster kunnen vliegen .


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten