Petro
Hans van der Post. schreef:[Voor mijn bijensoort de carinca wel.
Moderator: Hans van der Post.
Hans van der Post. schreef:[Voor mijn bijensoort de carinca wel.
De "Mark"kast kost 270 Euro (kast met drie honingkamer rompen) kompleet met bedraade ramen en multikader met moerrooster en bijen uitlaat.edwins schreef:@willem,
de kasten van Marc die je noemt zijn vrij aardig aan de prijs. Vergeleken met een spaarkast kosten ze ruim het dubbele.
Dat is mogelijk maar uit oogpunt van bijen-welzijn niet wenselijk omdat de darren er niet uit kunnen en verstopt raken in het rooster. Met wat knutselwerk is dat wel te verhelpen natuurlijk en als beginner moet dit niet je eerste methode zijn want zo leer je het natuurlijk gedrag van je volken niet kennen.edwins schreef:Ik heb er even naar gezocht, maar volgens mij is de Rensson methode ook te doen met standaard kasten, toch?
Dik of dun hout geisoleerd of niet, maakt voor de bijen niks uit. (als het lang genoeg duurt wordt het binnen net zo koud als buiten) Als ze broeden is isolatie op de dekplank misschien wel nuttig. Met standaard spaarkast kun je ook met drie broedkamer bakken werken (eventueel vulblok gebruiken). Schaf om te beginnen goede gebruikte kast aan en bepaal later wat je wil.edwins schreef:@ad staals
is 9mm multiplex niet te licht? Meer uit oogpunt van isolatie in de winterperiode? Je maakt dan gebruik van standaard broedramen die je overal kunt bestellen? En je geeft aan de kast zelf gemaakt te hebben. Ze zijn denk ik niet te koop bij de meeste (web)winkels?
Wat raden jullie een beginner aan? Gewoon met een standaard spaarkast starten en later naar 1 formaat overstappen? Het klinkt allemaal wel al redelijk 'geavanceerd' als ik de berichten hierboven lees.
Het moet ook wel een methode zijn die aansluit bij de basiscursus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten